KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
   1982/augusztus
POSTA
• Brüll Mária: Tűzszekerek vagy Illés szekere
VITA
• Koltai Tamás: Film akkor is van, ha nincs mese Kerekasztal-beszélgetés rendezőkkel

• Báron György: Budapesti ragadozók Dögkeselyű
• Székely Gabriella: A filmépítész Beszélgetés Szomjas Györggyel
• Pörös Géza: Szerelmi vallomás és népművelés Beszélgetés Dömölky Jánossal
• Schubert Gusztáv: Láthatatlan film Kísérleti filmezés Magyarországon
FESZTIVÁL
• Létay Vera: Hajóval a hegyen át Cannes (2)
• Csala Károly: Mi újság a harmadik világban? Taskent

• Bereményi Géza: Kurtítás Sörgyári capriccio
• Zalán Vince: Háttér nélküli világok A nyugatnémet film A bádogdob után
• Csala Károly: „Nem vagyok ünnepélyes...” Beszélgetés Peter Lilienthallal
LÁTTUK MÉG
• Simándi Júlia: Honda-lovag
• Jakubovits Anna: Legyen a férjem!
• Farkas András: Földrengés Tokióban
• Lajta Gábor: Hogyan csináljunk svájcit?
• Loránd Gábor: A menyasszony
• Lajta Gábor: A csontok útja
• Farkas András: A seriff és az idegenek
• Ardai Zoltán: Krakatit
• Sebők László: A fekete paripa
• Simándi Júlia: Apaszerepben
• Gáti Péter: Tanú ne maradjon
• Bikácsy Gergely: A vidéki lány
TELEVÍZÓ
• Hankiss Elemér: A cselekvő és merengő tévé Jegyzetek az amerikai és a magyar televízió hatásmechanizmusáról
• Rajnai András: Az elektronikus jelenség Ellenvélemény
• Bernáth László: Én nem telefonáltam Ellenvélemény
• N. N.: A világ televíziói
KÖNYV
• Richter Rolf: Filmirodalom az NDK-ban

             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Wilder

Billy Wilder

N. N.

1906. június 28-án született Bécsben. Középiskolai és egyetemi tanulmányai után mint sportújságíró kezdi pályafutását 1927: egy berlini újság munkatársa. 1929-től forgatókönyvíró, a filmtörténeti jelentőségű Emberek vasárnap című német film egyik alkotója. 1933-ban Franciaországba távozik, első filmjét itt rendezi. Egy év múlva az Egyesült Államokba utazik: forgatókönyveket ír, munkatársa Joe May, Ernst Lubitsch, Howard Hawks filmrendezőknek; 1942-től önállóan rendez.

 

1933 Mauvaise graine (Rosszcsont)

1942 The Major and the minor (Az őrnagy meg a csitri)

1943 Öt lépés Kairó felé (Five graves to Cairo)

1944 Gyilkos vagyok (Double indemnity)

1945 Férfiszenvedély (The lost week-end)

1948 The Emperor waltz (A császárkeringő)

Külügyi szívügyek (A foreign affair)

1950 Alkony sugárút (Sunset Boulevard)

1951 The big carneval (Korábbi címe: Ace in the hole) (A nagy karnevál)

1953 Stalag 17

1954 Sabrina

1955 Hét év vágyódás (Seven year itch)

1957 The spirit of St Louis (Szent Lajos – és egyben St. Louis város – szelleme)

Love in afternoon (Délutáni szerelem – Ariane)

A vád tanúja (Witness for the prosecution)

1959 Van, aki forrón szereti (Some like it hot)

1960 Legénylakás (The apartement)

1961 Egy, kettő, három (One, two, three – Molnár Ferenc színművéből)

1963 Irma, te édes (Irma, la Douce)

1964 Kiss me, stupid (Csókolj meg, buta)

1968 Sógorom, a zugügyvéd (The Fortune Coockie)

1970 Sherlock Holmes magánélete (The Private life of Sherlock Holmes)

1972 Avanti! (Előre!)

1974 Szenzáció!!! (The Front page)

1978 Fedora

 


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 1981/04 34. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=7488