KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
   1982/július
POSTA
• Balogh Béla: Éreklődéssel olvasom... Olvasói levél
• A szerkesztőség : Közhelyeket válaszolhatunk... Szerkesztői válasz
• Bánk Melinda: Júniusi számuk... Olvasói levél
• A szerkesztőség : Úgy érezzük... Szerkesztői válasz
KRÓNIKA
• N. N.: Hibaigazítás
VITA
• Dobai Péter: Elnémul a szó, megszólal a kép Vita a forgatókönyvről
• Kertész Ákos: Mohamed koporsója Vita a forgatókönyvről
• Szalai Györgyi: A harmadik oldal Vita a forgatókönyvről
FESZTIVÁL
• Létay Vera: Reményre ítélve Cannes (1)

• Koltai Tamás: Fenn az ernyő Vőlegény
• Kövesdi Rózsa: Elvek és tervek Beszélgetés Jeles Andrással
FESZTIVÁL
• Koltai Ágnes: Gyurmahorror fáradt dokumentummal Oberhausen

• Györffy Miklós: Peter Weiss és a film
• N. N.: Peter Weiss filmjei
• Buda Béla: Jegyzet Huston filmjéhez
LÁTTUK MÉG
• Peredi Ágnes: Szicíliai védelem
• Kovács András Bálint: Ez Amerika
• Ardai Zoltán: Az ifjúkor forró évei
• Hollós László: A kapitány kalandjai
• Kövesdi Rózsa: Meztelenek és bolondok
• Harmat György: Vízimese
• Lajta Gábor: Szóljon a rock
• Sebők László: Éjszaka történt
• Lajta Gábor: Katonadolog
TELEVÍZÓ
• Bikácsy Gergely: Óriások és törpék Miskolc
• N. N.: A 22. miskolci tévéfesztivál díjnyertesei
• Csepeli György: Katarzis papucsban A tévéjátékok társadalomelvű esztétikájához
• Mihályfi Imre: Mentsük meg a tévédrámát!
• Koltai Ágnes: A hitehagyott tollnok Szegény Avroszimov
• Koltai Tamás: Hol kezdődött Viktor Brizgalov erkölcsi romlása? A tanszék
• László Balázs: A televíziózás őshazájában Az angol televízióról
KÖNYV
• Csantavéri Júlia: Olasz kismonográfia Kovács Andrásról
• Varga András: Veress József: Kovács András

             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Web-mozi

Chili vagy Mango

Reformkonyha

Kránicz Bence

Az interaktív websorozat a digitális közegben is a hagyományos játékfilmes nyelvet beszéli.

Amikor a ’60-as évek elején William Castle amerikai rendező-producer kis szavazócédulákat osztott szét legújabb bemutatója, a Mr. Sardonicus vállalkozó kedvű nézői között, aligha sejtette, hogy fél évszázaddal később néhány alacsony költségvetésű produkció ugyanehhez az ötlethez folyamodik majd a nézők figyelméért folyó, egyre élesedő harcban. A szagos mozitól a mozgó ülésekig minden elképzelhető gimmickkel kísérletező, a 4DX-szel súlyosbított kortárs mozizás prófétájának is tekinthető Castle a Mr. Sardonicus esetében arra adott lehetőséget a közönségnek, hogy eldöntsék, a címszereplő túlélje-e a filmet, vagy halállal lakoljon bűneiért (rossznyelvek szerint az első verziót le sem forgatták), a legújabb hazai interaktív sorozat, a Chili vagy Mango viszont ennél szelídebb kérdésekkel bombázza a nézőt. A műfaj romantikus vígjáték, így aztán az okostelefon képernyője előtt arról dönthetünk, hogyan alakuljon hőseink aktuális randija. Az egyenként nagyjából hétperces epizódokban felváltva követhetjük nyomon Zénó, az ételkritikus és Lili, a cukrászlány ismerkedési kísérleteit, de a jelenetek adott pontjain magunk is beleszólhatunk a történésekbe, kattintással választva a vakmerő csábítási kísérlet és a humoros riposzt, az udvarias füllentés és a határozott elutasítás között.

Az elmúlt egy-két évben örvendetes módon több hazai kezdeményezés is született, amely érvényesülni kívánt a netes websorozatok, egyperces YouTube-mozik és közösségi oldalakon terjesztett vírusvideók áradatában, legyen szó komoly médiacég által megrendelt tiniszériáról (Gimi, Csalfa Karma), gótikus horrorokat megidéző független próbálkozásról (Aura) vagy műsorajánlóként felhasznált műfajjátékokról (FilmSzeretők). Talán ez utóbbi szkeccs-sorozathoz lehet a leginkább hasonlítani a Chili vagy Mangót, amennyiben itt is férfi-nő párosok által előadott helyzetgyakorlatokról van szó. Az egy helyszínen, különböző divatos budapesti éttermekben játszódó, a soros főszereplő (a Szegedi Nemzeti Színházban játszó Poroszlay Kristóf, illetve a Gimiben feltűnt Michl Júlia) mellett egy-két mellékfigurát felvonultató epizódokban kevés összetevőre kell odafigyelni, de éppen emiatt hibázni is könnyű. Az Ipacs Gergely rendező és Lőrincz Nándor író által kitalált széria legüdítőbb vonása éppen az, hogy nagyfokú profizmussal tartja be a romkom-szabályokat: pergő ritmusban érkező, életszagú dialógusok, kisképernyőn is atmoszférateremtő hatású, meleg tónusú képek (Hartung Dávid operatőri munkája), és jól megválasztott színészek teszik szerethetővé a sorozatot.

Üdvözlendő, hogy az alkotók nem elégszenek meg a digitális környezet által lehetővé tett interakció nézőcsalogató reklámötletével, és a hagyományos játékfilmes építkezésre is komoly figyelmet fordítanak. Az érezhetően egymásnak teremtett, ám mindeddig külön utakon járó főhősök alakjában nem az úttörők kalandvágya, hanem a középszertől való távolságtartás igénye tükröződik. A központi metaforaként tálalt ételekhez való viszonyulásukat tekintve a minőség iránt elkötelezett Zénó és a lisztérzékenysége folytán az átlagos termékeket elkerülő Lili hozzáállása is arról árulkodik, hogy a Chili vagy Mangó készítői a videómegosztókra jellemző zónaadagok világában is a jól ismert játékfilmes dramaturgia házias ízeire esküsznek.

 

Chili vagy Mango – magyar, 2013. Rendezte: Ipacs Gergely. Írta: Lőrincz Nándor. Kép: Hartung Dávid. Szereplők: Michl Júlia (Lili), Poroszlay Kristóf (Zénó), Fullajtár Andrea, Réti Adrienn, Keresztes Tamás, Trokán Nóra, Stefanovics Angéla és Kovács Lehel. Gyártó: FilmDrops Produkciós Kft. Letöltés: www.filmdrops.hu.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2013/11 41-41. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=11649