KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
   1982/március
KRÓNIKA
• A szerkesztőség : 25 éves a Filmtudományi Intézet
POSTA
• Kas Ilona: Hogy mi a televízió... Olvasói levél

• Kovács András Bálint: „Gyönyörű válság” A Társulás Stúdió előzményei és törekvései
• Bikácsy Gergely: Az alperesek Kabala
• Zsugán István: A gének dala Anna
• Zalán Vince: Se hús, se hal Rontás és reménység
• Bódy Gábor: Kreatív gondolkozó szerszám A „kísérleti film” Magyarországon
• András László: Egy gengszterfilm hátországa A Keresztapa
• Wisinger István: Hollywood Hollywood ellen Az amerikai filmgyártás útvesztői
• Zilahi Judit: Mire jön be a közönség? Washingtoni filmlevél az új évad kasszasikereiről
• Csala Károly: Egy szigetvilág fölfedezése (1.) Amerikai szociofilm, 1930–1945
• Szabó Júlia: Fény és mozgás Viking Eggeling és a magyar aktivizmus
LÁTTUK MÉG
• Lajta Gábor: Szamurájok és banditák
• Kövesdi Rózsa: Mesél a bécsi erdő
• Koltai Ágnes: Ámokfutó
• Jakubovits Anna: Zorán, a zsoké fia
• Varga András: Víkendház nélkül nem élet az élet
• Gáti Péter: Menekülés haza
• Ardai Zoltán: Újra szól a hatlövetű
• Bikácsy Gergely: Egyszerű eset
• Lajta Gábor: Az összekötő jönni fog
• Schubert Gusztáv: A Hótündér
TELEVÍZÓ
• Horvát János: „Folyt. köv.” A tévésorozatokról
• Fehér Gyula: Műsor öt nyelven Az Újvidéki Televízióról
KÖNYV
• Báron György: A halandóság leltára

             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

DVD

Üzenet az űrből

Géczi Zoltán

Uchu kara no messji – japán, 1978. Rendezte: Kinji Fukasaku. Szereplők: Sonny Chiba, Vic Morrow, Etsuko Shihomi. Forgalmazó: Black Mirror. 100 perc.

1977-ben a Toei stúdió tanulmányi célzattal levetítette derék alkalmazottjainak a Csillagok háborúját, az elragadtatott színészek pedig a farsangi mulatságon a nevezett mű által inspirált kosztümöket öltöttek magukra. A vigasságon jelen volt a szilaj jakuzafilmek atyaúristene, Kinji Fukasaku, aki házimozit forgatott az eseményről, s miután ez igen jól sikerült, felkérték a japán sci-fi alapító atyái közé tartozó Shotaro Ishinomorit (Cyborg 009; Kamen Rider), hogy kanyarítson egy odaillő szkriptet, amelyhez felhasználhatják az elkészült anyagot.

A fentiekből annyi igaz, hogy az Üzenet az űrből valóban Lucas koncepciójának kézenfekvő reciklizálása, bár dramaturgiai kereteit inkább A hét szamurájtól kölcsönözték, és a korszak legnépszerűbb japán akciószínészei – Sonny Chiba (Street Fighter), Etsuko Shihomi (Sister Street Fighter) – mellé néhány amerikait is szerződtettek. Ebben a bohókás és bizarr űroperában az Egyesült Kozmokalandorok Szövetsége száll szembe a gonosz space shogun gyarmatosító űrszamuráj-hadseregével, highway patrolokat idéző, napszemüveges fekete bolygóközi rendőrjárőr kergeti a komisz vadászpilótákat, közepesen kidolgozott makettek repdesnek a lyuggatott kartonpapír-háttér előtt, akad benne táncoló robot és tökkelütött chinpira, az űrsétát a kor divatjának megfelelő diszkóviseletben hajtják végre, a „biztosan ölő sárkány lady” pedig karddal aprítja az ellent.

A korabeli trükktechnológia teljes repertoárját felvonultató űroperett egy virgonc plágiumhalmaz, ilyetén módon harminc év elteltével is roppant szórakoztató; s miután a nagymesterként tisztelt rendező követte el kultikus színészek tevőleges hozzájárulása mellett, különösképpen ajánlható az ínyencek számára.

Extrák: Semmi.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2011/03 58-58. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=10551