KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
   1982/február
• Szabó B. István: Évtized-váltás Jegyzetek a XIV. Magyar Játékfilmszemle előtt
• Zalán Vince: Etikai parancs és történelem Beszélgetés Fábri Zoltánnal
• Bikácsy Gergely: A fájdalom árnyéka Rekviem
• Almási Miklós: A jóság traumája Kettévált mennyezet
• Zalán Vince: „Tehetetlen vagy!” Szabadgyalog
• Csala Károly: A „nyakig szegények” köztársasága A bankett
• Lengyel Balázs: Aranyhörcsög a babaházban Szeleburdi csalás
FESZTIVÁL
• Bikácsy Gergely: Blöffök és szerelmek San Sebastian
• Zsugán István: Eleven dokumentumok Nyon

• Tasi József: Villa a Vorosilov úton Beszélgetés Fehér Imrével a népi kollégiumokról
• N. N.: Fehér Imre (1926–1975) filmjei
LÁTTUK MÉG
• Lajta Gábor: Pukk!
• Harmat György: A Birodalom visszavág
• Zsilka László: A vágtató huszárosztag
• Hollós László: Variáció egy szerelemre
• Bognár Éva: A Vízesés fia
• Loránd Gábor: A férfiak pedig nem sírnak
• Koltai Ágnes: Napfivér, Holdnővér
TELEVÍZÓ
• Kovács András Bálint: Omlet, a jugoszláv ifjúmunkás
• Csepeli György: A tulajdonságok nélküli televízió
• Faragó Vilmos: Modor „A technika nyomasztó ugyan...”
• Baracs Dénes: A sajt mellé hírkosár A francia televízióról
KÖNYV
• Gáti Péter: Filmévkönyv, 1980
• Csala Károly: Az „új spanyol film”
POSTA
• Tasnádi Edit: Saját forgatókönyvének szerepét játszotta el Olvasói levél
• Szabó László: Fekete Ferenc Olvasói levél

             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Mozi

Wasp Network: Ellenállók

Kovács Patrik

Wasp Network – francia-spanyol, 2019. Rendezte és írta: Olivier Assayas. Kép: Yorick Le Saux és Denis Lenoir. Zene: Eduardo Cruz. Szereplők: Edgar Ramirez (González), Penélope Cruz (Olga), Wagner Moura (Roque), Ana de Armas (Ana), Gael Garcia Bernal (Gerardo). Gyártó: RT Features / Nostromo Pictures / CG Cinema. Forgalmazó: Big Bang Media. Szinkronizált. 123 perc.

 

Néhány éve Olivier Assayas ámulatba ejtő munkája, a Sils Maria felhői a színészlét gyötrelmes poklába kalauzoló történet nemesen konzervatív kivitelezésével és meditatív hangvételével az európai művészfilm dicső napjait idézte. A sokat próbált direktor ezúttal egészen más arcát mutatja: a Wasp Network – Az ellenállók történelmi thriller, mégpedig az enigmatikus fajtából. Nehéz lenne ugyanis megmondani, mi az aktualitása napjainkban egy, a nézőt a kilencvenes évek Kubájába repítő kémfilmnek. A Wasp Network a hidegháború romjain haldokló szigetországban, egész pontosan Havannában veszi kezdetét, hőse pedig a pilótaként dolgozó González, aki meglovasít egy kisgépet, és meg sem áll a napfényes Floridáig. A férfi hőn szeretett családját is hátrahagyja annak érdekében, hogy csatlakozhasson ahhoz az Amerikában működő kémhálózathoz, mely a Castro-ellenes kubai emigránscsoportok terrorakcióinak meghiúsítására törekedett.

A kilencvenes évek hajnalán – a Szovjetunió összeomlását követően – sokakat fűtött a forradalmi Kuba bukásának reménye, és a napfényes Miami valóban a kommunista államhatalom esküdt ellenségeinek tűzfészke volt. Assayas disszidens hősei szintúgy hús-vér „szabadságharcosok”, akiknek a brazil Fernando Morais állított emléket A hidegháború utolsó katonái című könyvében. A Wasp Network nagyrészt Morais művére támaszkodik, s az alapanyag kétségkívül ígéretes, a rendező azonban nem képes felnőni a feladathoz. Építkezése ügyetlen, ráadásul mindenféle tudatosságot nélkülöz: nem csupán a történet különböző aspektusainak (a kémsors fonákságától a magánéleti drámákig) súlyozása jelent számára nehézséget, de a Wasp Network el is vész a történelmi események hömpölygő árjában. A holtponton csupán a kifogástalan színészi alakítások lendítik át olykor e szikár iparos munkát, ám ez édeskevés a boldogsághoz. Assayas sokszínű filmográfiája ezúttal gyengébb darabbal bővült.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2020/04 60-60. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=14514