KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
   1981/december
POSTA
• Pék Béla: Hány film készül Belgiumban? Olvasói levél
• Csala Károly: Olvasónk...
KRÓNIKA
• N. N.: FőMo Filminformációs Szolgálat

• Zalán Vince: Hol az igazság, ami nincs? A zsarnok szíve, avagy Boccaccio Magyarországon
• Gambetti Giacomo: A történelem gúnyt űz az emberekből? Jancsó Miklós olasz filmjeiről
• Bársony Éva: Noé bárkái – az érdekek özönvizében Beszélgetés Kollányi Ágostonnal
• Antal István: Sorozatok évtizede Film a Balázs Béla Stúdió történetéről II.
• Jeles András: Sorozatok évtizede Film a Balázs Béla Stúdió történetéről II.
ISMERETLEN ISMERŐSÖK
• N. N.: Yilmaz Güney filmjei
• N. N.: Cellafóbia és forgatókönyv Beszélgetés Yilmaz Güney-jel
FESZTIVÁL
• Zsugán István: Viharszünetben Locarno
• Létay Vera: Nagy motívum – mozivászonnal Taormina
• Bán Róbert: A családi albumtól a művészetig Amatőrfilmes világtalálkozó Siófokon

• Todero Frigyes: Furkósbot és mézesmadzag A spanyol film a Franco-rendszerben. Négy évtized
• N. N.: Törvények a tehetség ellen A spanyol film a Franco-rendszerben
FORGATÓKÖNYV
• Iván Gábor: Volt egyszer egy újsághirdetés... Forgatókönyvítói pályázat után
LÁTTUK MÉG
• Lajta Gábor: Mindenki és senki
• Ambrus Katalin: Az élet szép
• Kövesdi Rózsa: Szabadlábon Velencében
• Koltai Ágnes: Kísérlet a szabadulásra
• Harmat György: A 3. számú űrbázis
• Csala Károly: Az elektromos eszkimó
• Kovács András Bálint: A piros pulóver
• Jakubovits Anna: Fontamara
• Kövesdi Rózsa: A paptanár
TELEVÍZÓ
• Molnár Gál Péter: Gladkov és a Brecht-nebuló Cement
• Hegyi Gyula: „A televízió filmevő Moloch” beszélgetés a tévé mozifilmjeiről
• Koltai Ágnes: Mit lehet eladni? A hungarofilm és a televízió
• N. N.: 1979-ben eladott tévéműsorok
• N. N.: 1980-ban eladott tévéműsorok
• N. N.: 1981-ben eladott tévéműsorok
KÖNYV
• Pörös Géza: Két portré
TÉVÉMOZI
• Karcsai Kulcsár István: Bogey

             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

DVD

Megcsalási engedély

Benke Attila

Permission – amerikai, 2017. Írta és rendezte: Brian Crano. Szereplők: Dan Stevens, Rebecca Hall, Gina Gershon. Forgalmazó: GHE. 96 perc.

 

A romantikus komédiákban, a melodrámákban és a tragikus románcokban a főszereplők szerelmének beteljesülését gátolja valamilyen leküzdhetetlennek tűnő akadály (a hódító harmadik vagy a kapcsolatot ellenző kisközösség), mely a romkomokban kiderül, hogy nem is igazi akadály, a melodrámákban csodaszerűen elhárul, a tragikus románcokban viszont megkerülhetetlen. Az eleddig csupán egy nagyjátékfilmet (A Bag of Hammers) rendező Brian Crano az említett három műfaj elemeiből próbálta összegyúrni trendi dramedyjét, a Megcsalási engedélyt, mely célkitűzése miatt érdekes alkotás.

A történet főszereplői az életet éppen elkezdő fiatal párok. Will és Anna házasságuk előtt meglepő módon úgy döntenek, hogy kapcsolatuk megerősítése végett engedélyezik egymás számára a félrelépést, azonban időközben mindkét félnek megtetszik a maga új partnere. Eközben barátaik, a meleg pár, Reece és Hale azért kerülnek konfliktusba, mert Hale mindenáron adoptálni szeretne egy kisbabát, ám az életet habzsoló Reece ebbe nem egyezik bele.

A Megcsalási engedély alapvető problémája, hogy Brian Crano a másfél órás játékidőbe két filmre elegendő anyagot sűrített bele. Ettől persze a fő szálak ugyanúgy a film vezértémájára reflektálnak, de Will és Anna története mellett Reece és Hale sztorija elcsökevényesedik. Homoszexuális párok gyermekvállalása még Nyugaton sem feltétlenül társadalmilag elfogadott jelenség, így akár érdemes lett volna csak ezzel a konfliktussal foglalkozni, melyet Crano sajnos leszűkít egy visszatérő, didaktikus epizódra. Ebben Hale egy parkban egy kisgyermekére vigyázó apával barátkozik össze, és kiderül, hogy mennyire jól érti a gyerekek nyelvét. Will és Anna szála ennél komplexebb, viszont Brian Crano érezhetően kevéssé járatos a komédia műfajában, ezért a langyos poénok csak kioltják a drámai feszültséget. A Megcsalási engedély pozitívuma, hogy aktuális kérdéseket vet fel korunk felnőni képtelen fiatal felnőttjeinek felelősségvállalásával kapcsolatban. Emellett még arra is rávilágít, hogy nem szabad folytatni olyan kapcsolatokat, melyekben csak az egyik fél tartja be a játékszabályokat. És Brian Crano romantikus drámákhoz képest szokatlanul életszagú, elgondolkodtató zárással jutalmazza meg türelmes nézőjét, amiért végigkövette a takaréklángon pislákoló cselekményt.

Extrák: Semmi.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2018/08 62-63. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=13768