KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
   1981/december
POSTA
• Pék Béla: Hány film készül Belgiumban? Olvasói levél
• Csala Károly: Olvasónk...
KRÓNIKA
• N. N.: FőMo Filminformációs Szolgálat

• Zalán Vince: Hol az igazság, ami nincs? A zsarnok szíve, avagy Boccaccio Magyarországon
• Gambetti Giacomo: A történelem gúnyt űz az emberekből? Jancsó Miklós olasz filmjeiről
• Bársony Éva: Noé bárkái – az érdekek özönvizében Beszélgetés Kollányi Ágostonnal
• Antal István: Sorozatok évtizede Film a Balázs Béla Stúdió történetéről II.
• Jeles András: Sorozatok évtizede Film a Balázs Béla Stúdió történetéről II.
ISMERETLEN ISMERŐSÖK
• N. N.: Yilmaz Güney filmjei
• N. N.: Cellafóbia és forgatókönyv Beszélgetés Yilmaz Güney-jel
FESZTIVÁL
• Zsugán István: Viharszünetben Locarno
• Létay Vera: Nagy motívum – mozivászonnal Taormina
• Bán Róbert: A családi albumtól a művészetig Amatőrfilmes világtalálkozó Siófokon

• Todero Frigyes: Furkósbot és mézesmadzag A spanyol film a Franco-rendszerben. Négy évtized
• N. N.: Törvények a tehetség ellen A spanyol film a Franco-rendszerben
FORGATÓKÖNYV
• Iván Gábor: Volt egyszer egy újsághirdetés... Forgatókönyvítói pályázat után
LÁTTUK MÉG
• Lajta Gábor: Mindenki és senki
• Ambrus Katalin: Az élet szép
• Kövesdi Rózsa: Szabadlábon Velencében
• Koltai Ágnes: Kísérlet a szabadulásra
• Harmat György: A 3. számú űrbázis
• Csala Károly: Az elektromos eszkimó
• Kovács András Bálint: A piros pulóver
• Jakubovits Anna: Fontamara
• Kövesdi Rózsa: A paptanár
TELEVÍZÓ
• Molnár Gál Péter: Gladkov és a Brecht-nebuló Cement
• Hegyi Gyula: „A televízió filmevő Moloch” beszélgetés a tévé mozifilmjeiről
• Koltai Ágnes: Mit lehet eladni? A hungarofilm és a televízió
• N. N.: 1979-ben eladott tévéműsorok
• N. N.: 1980-ban eladott tévéműsorok
• N. N.: 1981-ben eladott tévéműsorok
KÖNYV
• Pörös Géza: Két portré
TÉVÉMOZI
• Karcsai Kulcsár István: Bogey

             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

DVD

Idegen arcok

Sepsi László

Attack the Block – angol, 2011. Rendezte: Joe Cornish. Szereplők: John Boyega, Jodie Whittaker, Alex Esmail. Forgalmazó: SPHE. 84 perc.

Alig két évvel a zsánertársaihoz képest is kérlelhetetlenül konzervatív Harry Brown elkészülte után az Idegen arcok paradigmaváltást jelez a külvárosokban portyázó hoodie-k tömegfilmes reprezentációjában. Joe Cornish komikus elemeket sem nélkülöző szocio-sci-fijében az aljas utcák fiatalkorú elkövetői rajzfilmbe illő ágyútöltelékek helyett helyi hősökké lépnek elő, akiknek territoriális gondolkodásmódja és saját félelmüket palástoló agressziója az űrbéli majomszörny-invázió lehető legjobb ellenszerének bizonyul. Míg kezdetben a későbbi hősök által kirabolt ápolónő-tanonc biztosít azonosulási pontot, az UFO-offenzíva nyomán a hangsúly fokozatosan áttolódik a fegyvert ragadó utcakölykökre, hogy a „kisebbik rossz” retorikáján túllépve a fináléra már megdicsőülten várják a helyszínre természetesen késve érkező rendfenntartókat. Cornish nem hagyja, hogy a társadalmi áthallások elnehezítsék a filmjét – a szándékosan túlszínezett vizuális világ, a nem csak verbális szinten burjánzó popkulturális utalások és az olykor rajzfilmbe illő figurák is a valószerűség ellen dolgoznak, amely így távol esik az említett Harry Brown rögbrutál fogalmazásmódjától –, de eközben nyíltan lándzsát tör az eredeti címben szereplő háztömb lakói mellett, legyenek azok pár négyzetméteren nyomorgó dolgos tagjai a társadalomnak vagy jobb híján sikátorokban portyázó tizenévesek. Az Idegen arcok könnyed hangvétele ellenére is éles kritikát fogalmaz meg a többségi társadalommal szemben: ahogy saját közegükben domináns, de a nagy egészet nézve perifériára szorult hősei a filmnyitó tűzijátéknak is csak távoli szemlélői lehetnek, úgy a globális fenyegetéssel szemben is csupán ütközőként szolgálnak – amely felfog minden beérkező csapást, absztrakt alienektől a hatalom túlkapásaiig.

Extrák: három audiokommentár, melyekben Joe Cornish író/rendezőhöz hol a színészek, hol pedig a producerek csatlakoznak; werk; három kisfilm a kulisszatitkokról; kimaradt jelenetek; előzetes.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2011/12 58-59. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=10894