KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
   1981/október
JEGYZET
• Koltai Ágnes: Amatőrfilmes világtalálkozó Siófokon

• Létay Vera: Csak kézfogás Mephisto
• Zalán Vince: Szemben a történelemmel Ideiglenes paradicsom
• Ágh Attila: Mit ér a néptanító, ha magyar? Sára Sándor dokumentumfilmjéről
• Koltai Ágnes: Rubljov és gőzgép Világot teremtők
• Kulcsár Mária: Kabala és Facsiga Forgatási napló
• Báron György: „Holnapja nincs ez éjnek...” Éjszaka külsőben
• Takács Ferenc: Filmklisé és realizmus Kék gallér
ISMERETLEN ISMERŐSÖK
• Gazdag Gyula: Ki hallgat ma vonósnégyeseket? Otar Joszeliani
• N. N.: Otar Joszeliani filmjei

• Molnár Gál Péter: Az emberarcú vámpír Drakula és Nosferatu
VITA
• Császár Ferenc: Filmreformra van szükség! Vita a filmforgalmazásról

• Bársony Éva: 30 éves a magyar szinkron
FESZTIVÁL
• Csala Károly: Történelem az arénában Pula
LÁTTUK MÉG
• Lajta Gábor: Ratataplan
• Ardai Zoltán: Lidérces álmok
• Barna Márta: Fészek a szélben
• Harmat György: P. S., a avagy a könnyelműség határai
• Deli Bálint Attila: Rendőrök háborúja
• Loránd Gábor: Őrült napok
• Ardai Zoltán: ...és megint dühbe jövünk
• Képes Júlia: Zűrzavar a fellegekben
• Gáti Péter: A kölcsönkért gyufa
• Koltai Ágnes: Zsaru vagy csirkefogó?
TELEVÍZÓ
• Lukácsy Sándor: Mikrotársadalom vagy történelem? Zokogó majom
• Csala Károly: Televízió, novellaosztály
• Domonkos László: Empátia, telefonnal
KÖNYV
• Csantavéri Júlia: Az értelmezhetőség határai
TÉVÉMOZI
• Karcsai Kulcsár István: Neveletlenek
• Karcsai Kulcsár István: A folyó vonala

             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Krónika

Képtávíró

N. N.

 

David Lynch mint fotográfus, festő és szobrász már régóta közismert. A Cannes-i fesztiválon trombitásként is bemutatkozott, de hogy gitárfenomén volna, erről most hallunk először. Október 15-én jelenik meg az első Lynch-album. A „gépek, a tűz, a füst, az elektromosság ihlette” Blue Bob társszerzője John Neff, zeneszerző, hangszerelő, Lynch hangmérnöke. Az album tizenkét szerzeményéhez rövidfilmeket is forgattak: az elsőn (Thank You, Judge) Naomi Watts, a másodikon (911. Blue Bob) Laura Elena Harring szerepel. Ezzel párhuzamosan a Mulholland Drive DVD-je is elkészült: extrái között a legizgalmasabb: Lynch tíz kulcsa a film rejtélyeihez.

 

*

 

Kubrick soha meg nem valósult filmtervei közül alighanem a Napóleon hiánya a legfájdalmasabb. A rendező igazi Bonaparte-szakértővé képezve magát, harminc éven át gyűjtötte az erőt, hogy belevágjon a hatalmas vállalkozásba. Terve nem lesz teljes egészében az enyészeté: jövő év elején Christine Kubrick a hatalmas jegyzetapparátus szemelvényeivel kiegészítve megjelenteti a film forgatókönyvét.

 

*

 

Mira Nair indiai rendező és a Gosford Park forgatókönyvírója, Julian Fellowes Thackeray-adaptációra készül: a Hiúság vására forgatása ősz végén kezdődik Londonban, Becky Sharp szerepében az eddig főként súlytalan tinifilmekben szereplő Reese Witherspoonnal. Ugyancsak meglepő színészválasztással dicsekedhet a 2003 elején elkészülő Jules Verne-feldolgozás, a Nyolcvan nap alatt a Föld körül: a főszereplő Jackie Chan egy kínai ékszertolvajt alakít, aki a híres londoni gentleman oldalán utazza körül a földgolyót.

 

*

 

A brit Sight and Sound 1952 óta ötödször, idén is feltette a kérdést a világ számos rendezőjének és kritikusának a filmtörténeti toplistát illetően. Az élen nagy fölénnyel az Aranypolgár végzett, akárcsak az utóbbi három alkalommal, mögötte az összesített listán a Szédülés és a Keresztapa következik. Rendezőként a legtöbb szavazatot Welles és Hitchcock mellet Fellini kapta, ám csupán Stanley Kubrick és Kurosawa került fel több filmmel a két élmezőnybe (Dr. Strangelove és 2001. Űrodisszeia, illetve A hét szamuráj és A vihar kapujában). Némafilm csupán a kritikusoknál került az első tízbe (a Patyomkin páncélos és a Virradat a megosztott 7. helyen). Buñuel, Pasolini, Bresson, Tarkovszkij vagy Antonioni neve – meglepő módon – egyik listán sem szerepel, Godard és Bergman csupán a Legjobb Rendezők közt ért el helyezést.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2002/10 02. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=2696