KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
   1981/augusztus
POSTA
• Pandur Kálmán: Különösen kedvelem... Olvasói levél – Szerkesztői válasz
• Gnädig Ferencné: Bérletem van... Olvasói levél – Szerkesztői válasz
• Pörzse Géza: Lapjuk legfőbb hiányossága... Olvasói levél – Szerkesztői válasz
• Kövesi Péter Pál: Számomra érthetetlen... Olvasói levél – Szerkesztői válasz

• Füleki József: Már tudják, de még nem teszik Jegyzetek a „filmes” Miskolc után
• Kulcsár Mária: A gyerekek bennünket is figyelnek Beszélgetés Kézdi-Kovács Zsolttal
VITA
• Boros István: Lent és fent Vita a filmforgalmazásról. Mozi-őrjárat vidéken
• Csepeli György: A filmkultúra ábécéje, s ami utána következik Vita a filmforgalmazásról
ESZMECSERE
• Palotai János: „Rendezni vége közös dolgainkat...”

• Dániel Ferenc: Félsiket szaxofonos, aki nem tör semmit Üvegtörők
• Kövesdi Rózsa: „Ilyen az ember. Egyedüli példány.” Solo Sunny
FESZTIVÁL
• Székely Gabriella: Azok a hatvanas évek! Pesaro
• Zsugán István: Mitől hosszú, ami rövid? Annecy

• Ungár Júlia: Narancszabálók, briliánsevők és proletárok Brecht és a film
• Molnár Gál Péter: Egy fodrász-szalon rejtelmei Brecht és a film
• Todero Frigyes: A filmművészet száműzetésbe ment A chilei film 1973 szeptembere után
• N. N.: Chilei filmek 1973 szeptember és 1980 között
LÁTTUK MÉG
• Kovács András Bálint: Nevem: Senki
• Sólyom András: A Olsen-banda boldogul
• Ambrus Katalin: Szerelmeim
• Zsilka László: Édenkert a sikátorban
• Ardai Zoltán: Repülés az űrhajóssal
• Kövesdi Rózsa: A majmok bolygója
• Lajta Gábor: Muppet Show
• Veress József: A kis rendőr nagy napjai
• Képes Júlia: Zugügyvéd zavarban
• Harmat György: Kivégzés hajnalban
• Loránd Gábor: Benzinkutasok az Arany Patkónál
TELEVÍZÓ
• Csala Károly: Látnivalók, tanulnivalókkal Arany Prága
• Glatz Ferenc: Történetírás, képernyő, film Televízió és történelem
KÖNYV
• Koltai Ágnes: A western
• Szilágyi Gábor: Kultúra és film a weimari köztársaságban

             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

DVD

Szabó István filmjei

Varga Balázs

Álmodozások kora Magyar, 1964. Szereplők: Bálint András, Béres Ilona. Apa Magyar, 1966. Szereplők: Bálint András, Gábor Miklós. Szerelmesfilm Magyar, 1970. Szereplők: Halász Judit, Bálint András Forgalmazó: Magyar Nemzeti Filmarchívum.

Szabó István egymásba kapcsolódó motívumokra és egymást idéző filmekre épülő, organikusan szerveződő életműve tálcán kínálja magát a szabad nézői kalandozásokat megengedő, extrákkal telezsúfolt DVD-kiadás számára. Ezért is szinte magától értetődő, hogy a Magyar Nemzeti Filmarchívum által útnak indított magyar filmtörténeti sorozat egyik első csomagja egy Szabó-összeállítás legyen. Az életmű filmtörténeti pozíciója és karaktere igényes, izgalmas és kivitelezésében is a filmekhez méltó DVD-kiadást követel meg. A most megjelent első három Szabó-film logikusan és szorosan összetartozik, nem véletlenül szokás az Álmodozások kora, az Apa és a Szerelmesfilm kapcsán trilógiáról beszélni. Ez a három alkotás a hatvanas évek magyar újhullámának egyik csúcsa, a magát a modernitáshoz mérő, újítani akaró nemzedék keserédes körképe. Szabó filmjeinek hősei illúziókkal szembesülnek, mégpedig elsősorban saját vágyképeikkel – és a filmekben ezek az illúziók méretnek meg. A csak saját magában bízó ifjú értelmiségi csapat naiv lelkesültsége az Álmodozások korában; az apa figurája köré font mítosz az Apában; és a gyermekkori szerelem idealizált emléke a Szerelmesfilmben.

A most megjelent kiadványok azonban nem pusztán az első három játékfilm digitálisan felújított változatát tartalmazzák. Mindegyik lemez ügyes mellékletekkel ágyazza be a filmeket az életmű és a filmtörténet tágabb kontextusába. Így válik igazán láthatóvá és érthetővé a Szabó-életmű sokrétű, mondhatni hálózatosan épülő struktúrája. Első körben azáltal, hogy a filmek mellé témájuk, motívumaik okán szorosan kapcsolódó, mintegy azokat előkészítő vagy visszhangzó rövidfilmek és etűdök kerültek. Az Álmodozások korát két főiskolás vizsgafilm – az alig ismert, bájosan naiv A hetedik napon, illetve a Szabó ismertségét annak idején megalapozó Koncert közösségépítő etűdje – kíséri. Az Apa szabad motívumvariációs társfilmjei a Variációk egy témára és a Kegyelet. A Szerelmesfilm pedig a majd egy évtizeddel korábban készült, ám témájában és alcímében mégis mintegy a harmadik Szabó-filmet előlegező Te, valamint egy későbbi szerelmes (város)film, a Várostérkép Budapest társaságában került a lemezre. A kisfilmeken kívül mindegyik kiadványt ínyenceknek szóló extrák gazdagítják. Audiokommentárok ugyan nincsenek, de több részletet is kapunk egy televíziós Szabó-interjúból. Ezeknél a szinte kötelező kűröknél még izgalmasabbak az életmű motívumépítkezését megmutató játékos etűdök. Az Álmodozások kora világvevő rádiója kapcsán előbukkannak a megidézett európai modern filmek; az Apa mellékleteként a Szabó-életműben vissza-visszatérő tárgyak rendezőknek montázs-katalógusba; a Szerelmesfilm egyik extrája pedig egy Máriássy-hommage motívumkapcsolatait mutatja be. Így válik ez a három lemez frappáns magyar és európai modern filmes keresztmetszetté.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2011/01 58-58. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=10475