KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
   1981/július
POSTA
• Tamás Krisztina: René Clair Olvasói levél – Szerkesztői válasz
• Nagy Istvánné: Rocco és fivérei Olvasói levél – Szerkesztői válasz
• Veém János: Pergőtűz
FESZTIVÁL
• Létay Vera: Ha az értelem alszik Cannes
• N. N.: A 34. cannes-i filmfesztivál díjai Cannes

• Marx József: „Én csinálom a magamét, te mondod a magadét” Kritika és filmművészet
ESZMECSERE
• Almási Miklós: Mi a bajom a „közérzet-filmekkel”? Hozzászólás Faragó Vilmos Boldogtalan fil című cikkéhez

• Zsugán István: Műfaja: film Beszélgetés Tarr Bélával
• Tarr Béla: Műfaja: film Beszélgetés Tarr Bélával
VITA
• Boros István: A csendes háború Vita a filmforgalmazásról. Mozi-őrjárat Budapesten
• Nagy Sándor: A mozinak keressünk filmet! Vita a filmforgalmazásról

• Kerényi Grácia: Filmen és prózában A wilkói kisasszonyok
• Matos Lajos: Az orvosok dilemmája Kóma
• Simor András: A meghökkentek Kölykök; Ötvenöt testvér
WESTERN
• Jancsó Miklós: Vallomás a nagypapáról
• N. N.: John Ford hangosfilm-rendezései
FESZTIVÁL
• Székely Gabriella: Krimik, mesék és a valóság Vilnius
• Xantus János: Bio-Asszony és az Agglegények Oberhausen

• Todero Frigyes: Az imádság már nem volt elég A chilei film Allende idején
LÁTTUK MÉG
• Kövesdi Rózsa: A játékszer
• Kovács András Bálint: Először férjnél
• Loránd Gábor: Hárman a világ végén
• Lajta Gábor: A túlélés ára
• Zoltán Katalin: Az anyakönyvvezető nem válik
• Márton László: A csend előtt
• Koltai Ágnes: Bolond évek
• Gáti Péter: Puska és bilincs
TELEVÍZÓ
• Jovánovics Miklós: Előbb informálni, aztán kommentálni Beszélgetés Hajdú Jánossal
• Loránd Ferenc: Gyermekműsorok – pedagógiai tükörben Kőszegi Szemle
KÖNYV
• Veress József: Filmtörténeti portyák
TÉVÉMOZI
• Karcsai Kulcsár István: Hölgy kaméliák nélkül
• Karcsai Kulcsár István: Kallódó emberek
• Karcsai Kulcsár István: Isten után az első

             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

DVD

Novemberi gyilkosság

Pápai Zsolt

November Criminals – amerikai, 2017. Rendezte: Sacha Gervasi. Szereplők: Ansel Elgort, Chloë Grace Moretz, David Strathairn. Forgalmazó: Sony. 84 perc.

 

A Novemberi gyilkosság a kortárs amerikai coming-of-age-mozik ambiciózus, jóllehet ellentmondásos darabja, egyszerre mentális utazásfilm és whodunit krimi, melyben a hollywoodi titokdramaturgia európaias stíluskésztetésekkel – sőt: a klasszikus modernizmus fogásaival – keveredik. A történet középpontjában az életmódváltozások cunamiját elszenvedő, anyja halála, egy iskolatársa meggyilkolása, valamint szüzességének elvesztése miatt gyerekemberből hirtelen felnőtté váló, végzős gimnazista, Addison (Ansel Elgort – Baby Driver) áll. A film az önemésztésének állomásait és a társa gyilkosa utáni nyomozásának fordulatait mutatja meg, és különös hibridnek tűnik: mintha csak – mondjuk – Gaál István Sodrásbanjának az elemei keverednének a hollywoodi vigilante-movie-k, valamint a közelmúlt kamaszthrillere, a Beépülve (2005) motívumaival. Illetve nem keverednek, hanem kutyulódnak, az európaias és hollywoodias inspirációk ugyanis alig-alig erősítik, sokkal inkább kioltják egymást. Sacha Gervasi rendező – aki eleddig egyetlen ismert munkájában, a 2012-es Hitchcockban már megmutatta, hogy mennyire nem ért az információk jó ritmusú adagolásához – rossz tempóban, kapkodva vezeti elő a történetet, és közben csupán a retróhangulat tálalásában következetes: a gyakran felcsendülő Bowie-dalok, a szereplők ruhái – a főhős malaclopó nagykabátjától a szerelme, Phoebe (Chloë Grace Moretz – A leleményes Hugo, A védelmező) nyűtt pulóvereiig –, továbbá a tárgyi világ elemei (az autók például) a hetvenes–nyolcvanas éveket idézi meg. Végeredményben a Novemberi gyilkosság legfőbb kérdése nem az, hogy milyen kínokat átélve érik felnőtté Addison, és még csak nem is az, hogy ki gyilkolta meg az iskolatársát. Hanem hogy kinek is készült ez a film, mi lehetett a célcsoportja?

Extrák: Werkfilm.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2018/03 63-63. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=13594