KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
   1981/május
• Létay Vera: Kis pörköltek és nagy eszmék A mérkőzés
• Zalán Vince: Magyarra fordította... A pogány madonna
• Zsugán István: Egy vezeklés története Beszélgetés Gábor Pállal
• Kézdi-Kovács Zsolt: A valóság és az álom Vita a filmforgalmazásról
DOKUMENTUMFILM
• Sára Sándor: Pergőtűz A II. Magyar Hadsereg a Don-kanyarban (3.)

• Zalán Vince: Makk mozijában
• Szörény Rezső: A tornádó, melynek neve Makk Károly
• Jancsó Miklós: A jelenlét embere
• N. N.: Makk Károly filmjei
• Elbert János: Grúz ellenpontok Néhány interjú magánügyben
• Hegedűs Zoltán: Elindult a rue des Halles-ból Az élő René Clair
• Bajomi Lázár Endre: A patafizikus filmrendező Az élő René Clair
• N. N.: René Clair filmjei Az élő René Clair
• Nemeskürty István: Gorkij bűvöletében Mark Donszkoj (1901–1981)
FESZTIVÁL
• Csala Károly: Szerzői filmek – egy sovány tehén esztendeje Sanremo
• Bikácsy Gergely: A mormon család és a kínai vasút Lille
LÁTTUK MÉG
• Dániel Ferenc: Az első nagy vonatrablás
• Koltai Ágnes: Hamburgi betegség
• Báron György: Óvakodj a törpétől!
• Iván Gábor: Bátorság, fussunk!
• Sólyom András: Nyári rét
• Fekete Ibolya: Sheila Levin meghalt, és New Yorkban él
• Kovács András Bálint: Éjjjel-nappal énekelek
• Ambrus Katalin: A félhold árnyékában
• Bikácsy Gergely: Építs házat, ültess fát!
• Koltai Ágnes: Hét januári nap
TELEVÍZÓ
• Vígh Károly: A Századunk új sorozatáról Végjáték a Duna mentén
• Loránd Gábor: Televízió és történelem Egy tanácskozás tanulságai
• Bognár Éva: Az értelem operája Weill–Brecht: A hét főbűn
KÖNYV
• Csantavéri Júlia: A csend és a mű
POSTA
• Berezsnyei L. Ottó: Kubrick Olvasói levél – Szerkesztői válasz

             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Mozi

Behálózva

Huber Zoltán

Closed Circuit – brit, 2013. Rendezte: John Crowley. Írta: Steven Knight. Kép: Adriano Goldman. zene: Joby Talbot. Szereplők: Eric Bana (Martin), Rebecca Hall (Claudia), Ciarán Hinds (Devlin), Julia Stiles (Joanna), Riz Ahmed (Nazrul). Gyártó: Focus Features / Working Title Films. Forgalmazó:JIL Kft. Szinkronizált. 96 perc.

A megvilágító erejű leleplezések és a szimpla üldözési mánia között rendkívül vékony a határvonal. Az arctalan hatalom túlkapásairól fantáziáló összeesküvés-elméletek apró igazságmagokból és reális problémákból növekednek, ám a legtöbb esetben messze elrugaszkodnak a valóság és a józan ész törvényszerűségeitől. Az angol Behálózva a terrorizmus elleni harc és a jogállamiság kényszerű súrlódásait, a nemzetbiztonsági szervek piszkos üzelmeit szeretné feltárni, néhány unalomig ismert, erősen hatásvadász klisé felemlegetésénél mégsem jut sokkal távolabb.

Két fajsúlyos drámával és egy komplex krimivel a háta mögött John Crowley könnyed rutinnal teremt tetszetősen hideg atmoszférát, a cselekményt is szépen szövögeti, az ambiciózus forgatókönyv azonban számos sebből vérzik. Londonban bomba robban, a elkövetőt elfogják, ám a védelmére kirendelt két ügyvéd a nyomozás során sötét titkokra bukkan. A mindenható, céljai érdekében bármire hajlandó szervezet számunkra érthetetlen okból már csak akkor tör a gyanúsított életére és kezdi üldözni hőseinket, mikor feltárták a bizonyítékokat és összerakták az ijesztő képet.

A kormányzat a biztonságunkra hivatkozva nyirbálja alkotmányos jogainkat, ami ellen a demokrácia sem jelent többé védelmet. A film e kijelentése ma már kissé közhelyesnek számít, az alaptétel bizonyítása mégis kimondottan érdekes lehetne. Az alkotók sajnos adósok maradnak a hatalmi mechanizmusok bemutatásával, a dramaturgiai következetlenségek és logikai bakugrások automatikusan hiteltelenítik a felsorakoztatott érveket. A kiszámítható fordulatok, az unalmas figurák, illetve a védők közé erőltetett szerelmi szál ráadásul a szórakozásunkat is megakadályozza. Egy jó konspirációs thriller a rendszer hibáit tárja fel, egy elhibázott darab csak önmagáról rántja le a leplet. A Behálózva ez utóbbiak közé tartozik.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2014/01 57-57. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=11629