KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
   1981/április
• Létay Vera: A margón kívül vagy belül Cserepek
• Csala Károly: Tasszili tenyérnyom Beszélgetés Gaál Istvánnal
• Bikácsy Gergely: A légnadrág Ripacsok
FILMSZEMLE
• Ciment Michel: 12 kérdés 48 válasz A Filmvilág külső tudósítói a Magyar Játékfilmszemléről
• Gambetti Giacomo: 12 kérdés 48 válasz A Filmvilág külső tudósítói a Magyar Játékfilmszemléről
• Robinson David: 12 kérdés 48 válasz A Filmvilág külső tudósítói a Magyar Játékfilmszemléről
• Rubanova Irina: 12 kérdés 48 válasz A Filmvilág külső tudósítói a Magyar Játékfilmszemléről
• N. N.: XIII. Magyar Játékfilmszemle – díjak és díjazottak

• Kardos Ferenc: Filmek, mozik, nézők – a filmrendező szemszögéből
• Gambetti Giacomo: Egy „kívülálló” rendező Giuseppe Ferrara portréjához
• Zsolt Róbert: Rallye, Formula I., Formula II. Autóversenyzők
• Galsai Pongrác: Jogi „love story” Kramer kontra Kramer
• Matos Lajos: Mozi az ördög tornyánál Harmadik típusú találkozások
FESZTIVÁL
• Zsugán István: Trambulin a világsikerhez Nyugat-Berlin
WILDER
• Ciment Michel: „Ne untasd felebarátodat!” Beszélgetés Billy Wilderrel
• Wilder Billy: Billy Wilder zsebszótárából
• N. N.: Billy Wilder
FILMZENE
• Lőrincz Andrea: A mozizongorától az elektromos gitárig Beszélgetések a filmzenéről (3.)
• Ránki Júlia: A mozizongorától az elektromos gitárig Beszélgetések a filmzenéről (3.)

• Molnár Gál Péter: A félévszázados siheder Jegyzetek James Deanről
LÁTTUK MÉG
• Harmat György: Hófehér és Rózsapiros
• Béresi Csilla: A repülés megszállottjai
• Dániel Ferenc: Ellopták Jupiter fenekét
• Szalai Anna: Péntek nem ünnep
• Dániel Ferenc: Az emberevő medve
• Sneé Péter: A bestia
• Oravecz Imre: Szárnyalás
• Iván Gábor: Az égő Barcelona
• Sólyom András: Piedone Egyiptomban
• Róna-Tas Ákos: A fekete kutya
• Loránd Gábor: Skorpió
• Palugyai István: Jobb félni, mint ...
• Báron György: Egy holland Jáva szigetén
TELEVÍZÓ
• Kerényi Mária: Hol a színpad: kint-e vagy bent...? A kékszakállú herceg vára
• Veress József: Igazság és Hamisság Közjáték Vichyben; Viadal
• Mészáros Tamás: Ismeri ön Horvátékat? Csáth Géza drámája
• Koltai Ágnes: A képernyő nem türelmes Beszélgetés Érdi Sándorral, a Stúdió főszerkesztőjével

• A szerkesztőség : Filmkritika-pályázatunk eredménye
TÉVÉMOZI
• Karcsai Kulcsár István: Angyalok földje
• Karcsai Kulcsár István: A kétéltű ember
• Karcsai Kulcsár István: Ötcentes mozi
KÖNYV
• Schéry András: A „bénító szintézis” ellen
• Csala Károly: Filmévkönyv, 1979
• Karsai Lucia: Laura Betti önéletrajzi regényéről
POSTA
• Zalán Vince: Lajta Andor

             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

DVD

Idegen arcok

Sepsi László

Attack the Block – angol, 2011. Rendezte: Joe Cornish. Szereplők: John Boyega, Jodie Whittaker, Alex Esmail. Forgalmazó: SPHE. 84 perc.

Alig két évvel a zsánertársaihoz képest is kérlelhetetlenül konzervatív Harry Brown elkészülte után az Idegen arcok paradigmaváltást jelez a külvárosokban portyázó hoodie-k tömegfilmes reprezentációjában. Joe Cornish komikus elemeket sem nélkülöző szocio-sci-fijében az aljas utcák fiatalkorú elkövetői rajzfilmbe illő ágyútöltelékek helyett helyi hősökké lépnek elő, akiknek territoriális gondolkodásmódja és saját félelmüket palástoló agressziója az űrbéli majomszörny-invázió lehető legjobb ellenszerének bizonyul. Míg kezdetben a későbbi hősök által kirabolt ápolónő-tanonc biztosít azonosulási pontot, az UFO-offenzíva nyomán a hangsúly fokozatosan áttolódik a fegyvert ragadó utcakölykökre, hogy a „kisebbik rossz” retorikáján túllépve a fináléra már megdicsőülten várják a helyszínre természetesen késve érkező rendfenntartókat. Cornish nem hagyja, hogy a társadalmi áthallások elnehezítsék a filmjét – a szándékosan túlszínezett vizuális világ, a nem csak verbális szinten burjánzó popkulturális utalások és az olykor rajzfilmbe illő figurák is a valószerűség ellen dolgoznak, amely így távol esik az említett Harry Brown rögbrutál fogalmazásmódjától –, de eközben nyíltan lándzsát tör az eredeti címben szereplő háztömb lakói mellett, legyenek azok pár négyzetméteren nyomorgó dolgos tagjai a társadalomnak vagy jobb híján sikátorokban portyázó tizenévesek. Az Idegen arcok könnyed hangvétele ellenére is éles kritikát fogalmaz meg a többségi társadalommal szemben: ahogy saját közegükben domináns, de a nagy egészet nézve perifériára szorult hősei a filmnyitó tűzijátéknak is csak távoli szemlélői lehetnek, úgy a globális fenyegetéssel szemben is csupán ütközőként szolgálnak – amely felfog minden beérkező csapást, absztrakt alienektől a hatalom túlkapásaiig.

Extrák: három audiokommentár, melyekben Joe Cornish író/rendezőhöz hol a színészek, hol pedig a producerek csatlakoznak; werk; három kisfilm a kulisszatitkokról; kimaradt jelenetek; előzetes.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2011/12 58-59. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=10894