KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
   1981/március
• Zoltai Dénes: A bartóki ihletés Motívumok, témák, modell
• Gombár József: A magyar filmforgalmazás egy évtizede és távlatai
• Létay Vera: Nem minden remekmű elsőfilm Ballagás
• Lázár István: Éljen a budapesti Yard A svéd, akinek nyoma veszett
DOKUMENTUMFILM
• Sára Sándor: Pergőtűz A II. Magyar Hadsereg a Don-kanyarban (2.)

• Elbert János: Pókláb erdő lovasai A véres trón
• Takács Ferenc: Érosz és Sátán Canterbury mesék
• Tancsik Mária: Elsőfilmesek, 1981
• Boros István: A rózsaszínű Párduc esete
• Lőrincz Andrea: A mozizongorától az elektromos gitárig Beszélgetések a filmzenéről (2.)
• Ránki Júlia: A mozizongorától az elektromos gitárig Beszélgetések a filmzenéről (2.)
• Hámori András: Amerikai századforduló Londoni beszélgetés Miloš Formannal
LÁTTUK MÉG
• Ambrus Katalin: Tigriscsapáson
• Grawátsch Péter: Tévúton
• Kemény György: Münchhausen báró csodálatos kalandjai
• Kovács András Bálint: Ess, eső, ess!
• Schéry András: A macska rejtélyes halála
• Bende Monika: Rally
• Róna-Tas Ákos: Menedékhely
• Csala Károly: Minden rendben
• Loránd Gábor: Trófea
TELEVÍZÓ
• Fekete Sándor: A Szabadság tér Petőfije
• Veress József: Köszönöm, rosszul vagyunk Védtelen utazók
• Pánczél György: Színész-vallomások Tíz dráma –hatvan percben
• Simor András: Kordokumentum
• Nógrádi Gábor: Képmagnósok, figyelem!
TÉVÉMOZI
• Karcsai Kulcsár István: Az Ambersonok tündöklése
• Karcsai Kulcsár István: Van, aki forrón szereti
KÖNYV
• Nemeskürty István: Tóbiás Áron: Korda Sándor
• Gellért Gyöngyi: A film Fekete-Afrikában
POSTA
• Gummer Jenő: Januári szám Olvasói levél – Szerkesztői válasz

             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Láttuk még

Michael Clayton

Kovács Gellért

Michael Clayton – amerikai, 2007. Rendezte és írta: Tony Gilroy. Kép: Robert Elswit. Zene: James Newton Howard. Szereplők: George Clooney (Michael Clayton), Tom Wilkinson (Edens), Tilda Swinton (Karen), Sydney Pollack (Marty), Michael O'Keefe (Grissom). Gyártó: Samuels Media / Castle Rock Entertainment / Mirage Enterprises. Forgalmazó: Budapest Film. Feliratos. 119 perc.

 

A címszereplő kocsiját hátrahagyva döbbenten áll a kékesszürke pirkadatban. A domb tetején pihenő lovakat bámulja. Vészjóslóan csendes, tökéletesen fényképezett, már-már költői pillanat ez. Tán épp ezért fura hatást kelt, amikor először látjuk. George Clooney kissé zilált, de még így is szívdöglesztő eleganciája nem illik e búskomor, festményszerű képbe. Aztán a film vége felé visszatérünk a jelenethez – ám ekkor már nem érezzük disszonánsnak a főhős vidéki kiruccanását. Hiszen tapasztaltuk: alaposan és keservesen megdolgozott a megvilágosodásért.

Michael Clayton tehetséges jogász, aki hosszú ideje szolgálja jó pénzért a kétes erkölcsű hatalmasokat. Igazi profi: az igazságszolgáltatás kiskapuinak összes kulcsát divatos zakója zsebében hordozza, és ha megtalálja a kijáratot, nem létezik ronda ügy, amelyet ne lenne képes eltussolni a megfelelő paragrafus segítségével. Ám egy napon – halmozódó magánéleti problémái és egy tragédia folyományaként – mégiscsak fölébred benne a szunnyadó humánum. Számot vet tetteivel, majd alaposan befűt a lelkiismeretlen gazembereknek.

A hasonló témákban egykor verhetetlen mesterek (például Sidney Lumet vagy Sydney Pollack, aki jelen darabban talán nem véletlenül játszik egy fontosabb szerepet) bizonyára izgalmas, kellemesen didaktikus filmet forgattak volna e szabványos tanmeséből. A rendezés terén kezdő, ezt megelőzően csak forgatókönyvíróként jegyzett Tony Gilroy az elődökhöz méltó szakértelemmel, ám jóval komorabb stílusban feszült neki a kihívásnak: bombasztikus fordulatok nélkül, szinte kizárólag a színészekre összpontosítva (Clooney mellett Tilda Swinton és Tom Wilkinson is brillírozik) vezényelte le művét. Nem szeretném elkiabálni, de azért megkockáztatom: Gilroy személyében nagy jövő előtt álló direktor került be a hollywoodi véráramba.

 


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2008/02 58-59. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=9283