KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
   1981/február
• Csala Károly: Életfogytiglani házépítő Köszönöm, megvagyunk
• Kardos István: Hasonlatok nélkül A Köszönöm, megvagyunk forgatókönyvírójának jegyzetfüzetéből
• Bikácsy Gergely: Ízeveszett történetek Boldogtalan kalap
• Tancsik Mária: Elsőfilmesek, 1981
DOKUMENTUMFILM
• Sára Sándor: Pergőtűz A II. Magyar Hadsereg a Don-kanyarban (1.)
FILMZENE
• Lőrincz Andrea: A mozizongorától az elektromos gitárig Beszélgetések a filmzenéről (3.)
• Ránki Júlia: A mozizongorától az elektromos gitárig Beszélgetések a filmzenéről (3.)
VITA
• Szále László: A filmek „könyvtárai” Vita a filmklubok és a társadalmi forgalmazás gondjairól

• Hegedűs Zoltán: A téboly kódrendszere Woyzeck
• Palugyai István: A Horizont látóhatára Tévé-mozi és rövidfilm-mozi
• Bikácsy Gergely: „A nulla alól újrakezdeni” Beszélgetés Jean-Luc Godard-ral
• Xantus Judit: „Gondoljunk inkább képekre” Beszélgetés Jean-Luc Godard-ral
• Csala Károly: Szerelmi történetek Új bolgár filmek
FESZTIVÁL
• Fehéri Tamás: Filmesek a barikádokon Lipcse
• Zilahi Judit: Futball és más játékok Osztrák filmnapok
• Zsugán István: Éjféli mozik Figuira da Foz
LÁTTUK MÉG
• Sólyom András: S.O.S. Concorde
• Hegedűs Tibor: A papa mozija
• Dániel Ferenc: A halál magnószalagon érkezik
• Csala Károly: Férj és feleség
• Boross László: Pugacsov
• A. Kovács Miklós: Talán jövőre
• Iván Gábor: Sem veled, sem nélküled
• Barabás Judit: Vágta
• Báron György: Robotokkal a Szaturnusz körül
• Bende Monika: Nemzeti vadászat

• Reményi József Tamás: Láttuk a Beatles-t Lennonék a filmvásznon
TELEVÍZÓ
• Nemes Nagy Ágnes: Sándor Mátyás kapitány
• Lukácsy Sándor: Korunk hőse pizsamában Hínár
• Veress József: „Úgy szép a magyar, ha részeg” Némafilm
• Eszéki Erzsébet: Téves feltevések a tévés kor gyermekéről
TÉVÉMOZI
• Karcsai Kulcsár István: VIII. Henrik magánélete
• Karcsai Kulcsár István: A vád tanúja
• Karcsai Kulcsár István: A legyek ura
KÖNYV
• Hegedűs Tibor: Kismonográfia Grigorij Csuhrajról
• Eszéki Erzsébet: Mítosz helyett történelem a vásznon
• Schéry András: Gaál István: Emlékezet és lelkiismeret
POSTA
• Tamás Krisztina: Lancelot lovag Olvasói levél – Szerkesztői válasz

             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

DVD

Szabó István filmjei

Varga Balázs

Álmodozások kora Magyar, 1964. Szereplők: Bálint András, Béres Ilona. Apa Magyar, 1966. Szereplők: Bálint András, Gábor Miklós. Szerelmesfilm Magyar, 1970. Szereplők: Halász Judit, Bálint András Forgalmazó: Magyar Nemzeti Filmarchívum.

Szabó István egymásba kapcsolódó motívumokra és egymást idéző filmekre épülő, organikusan szerveződő életműve tálcán kínálja magát a szabad nézői kalandozásokat megengedő, extrákkal telezsúfolt DVD-kiadás számára. Ezért is szinte magától értetődő, hogy a Magyar Nemzeti Filmarchívum által útnak indított magyar filmtörténeti sorozat egyik első csomagja egy Szabó-összeállítás legyen. Az életmű filmtörténeti pozíciója és karaktere igényes, izgalmas és kivitelezésében is a filmekhez méltó DVD-kiadást követel meg. A most megjelent első három Szabó-film logikusan és szorosan összetartozik, nem véletlenül szokás az Álmodozások kora, az Apa és a Szerelmesfilm kapcsán trilógiáról beszélni. Ez a három alkotás a hatvanas évek magyar újhullámának egyik csúcsa, a magát a modernitáshoz mérő, újítani akaró nemzedék keserédes körképe. Szabó filmjeinek hősei illúziókkal szembesülnek, mégpedig elsősorban saját vágyképeikkel – és a filmekben ezek az illúziók méretnek meg. A csak saját magában bízó ifjú értelmiségi csapat naiv lelkesültsége az Álmodozások korában; az apa figurája köré font mítosz az Apában; és a gyermekkori szerelem idealizált emléke a Szerelmesfilmben.

A most megjelent kiadványok azonban nem pusztán az első három játékfilm digitálisan felújított változatát tartalmazzák. Mindegyik lemez ügyes mellékletekkel ágyazza be a filmeket az életmű és a filmtörténet tágabb kontextusába. Így válik igazán láthatóvá és érthetővé a Szabó-életmű sokrétű, mondhatni hálózatosan épülő struktúrája. Első körben azáltal, hogy a filmek mellé témájuk, motívumaik okán szorosan kapcsolódó, mintegy azokat előkészítő vagy visszhangzó rövidfilmek és etűdök kerültek. Az Álmodozások korát két főiskolás vizsgafilm – az alig ismert, bájosan naiv A hetedik napon, illetve a Szabó ismertségét annak idején megalapozó Koncert közösségépítő etűdje – kíséri. Az Apa szabad motívumvariációs társfilmjei a Variációk egy témára és a Kegyelet. A Szerelmesfilm pedig a majd egy évtizeddel korábban készült, ám témájában és alcímében mégis mintegy a harmadik Szabó-filmet előlegező Te, valamint egy későbbi szerelmes (város)film, a Várostérkép Budapest társaságában került a lemezre. A kisfilmeken kívül mindegyik kiadványt ínyenceknek szóló extrák gazdagítják. Audiokommentárok ugyan nincsenek, de több részletet is kapunk egy televíziós Szabó-interjúból. Ezeknél a szinte kötelező kűröknél még izgalmasabbak az életmű motívumépítkezését megmutató játékos etűdök. Az Álmodozások kora világvevő rádiója kapcsán előbukkannak a megidézett európai modern filmek; az Apa mellékleteként a Szabó-életműben vissza-visszatérő tárgyak rendezőknek montázs-katalógusba; a Szerelmesfilm egyik extrája pedig egy Máriássy-hommage motívumkapcsolatait mutatja be. Így válik ez a három lemez frappáns magyar és európai modern filmes keresztmetszetté.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2011/01 58-58. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=10475