|
Év
1981/január
|
FILMSZEMLE
Csala Károly: Magyar film, egy évtized fordulóján A Játékfilmszemle elé
Veress József: Mi a siker, mi a bukás? Magyar film – itthon 1980-ban
N. N.: 1979–1980 magyar filmjeinek látogató-számai
N. N.: Számok, tények, vélemények Magyar filmek külföldön 1980-ban
N. N.: A Hungarofilm levelezéséből
N. N.: Játékfilmdíjak 1980
N. N.: Külföldi lapok – magyar filmekről
Almási Miklós: Hozott anyagból Boldog születésnapot, Marilyn!
Berkes Erzsébet: Finnugor holtomiglan
Zsugán István: Egy karakter története Beszélgetés Szabó Istvánnal
Czigány György: Filmről, zenéről Beszélgetés Gaál István filmrendezővel és Szőllősy András zeneszerzővel
Matos Lajos: Horror vacui A nyolcadik utas: a Halál
N. N.: „Filmalkotói Társulást hozunk létre”
Rubanova Irina: Néva-parti vallomások A leningrádi filmiskoláról
LÁTTUK MÉG
Schéry András: Forgalmi dugó
Csala Károly: Reggeli vizit után
Kemény György: Kérek egy elefántot
Hegedűs Tibor: Fekete-fehér – színesben
Harmat György: Csapda az erdőben
Zilahi Judit: Lövések holdfényben
Dániel Ferenc: Szakadék szélén
Palugyai István: Vér a síneken
Schéry András: Start két keréken
A. Kovács Miklós: A cárlány és a hét dalia
Ambrus Katalin: Ketten a lakókocsiban
Báron György: Az első áldozás
TELEVÍZÓ
Hegyi Gyula: Túl a televízió gyermekkorán Beszélgetés Liszkay Tamással, a televízió drámai főosztályának vezetőjével
Bor Ambrus: Keresi, keresi, nem leli... Van neki? Sítúdió ’80
Mészáros Tamás: „Félreéltem én...” Jegor Bulicsov
Nógrádi Gábor: Videózunk, videózgatunk 3.
Gyárfás Endre: Oktatás vagy/és revü? Egy forgatókönyvíró jegyzetei
TÉVÉMOZI
Karcsai Kulcsár István: Hívj a messzeségbe!
Karcsai Kulcsár István: Babaház
Karcsai Kulcsár István: Mamma Róma
KÖNYV
Szőnyi Klára: Szó és kép Nemeskürty István filmtörténete németül
Pánczél György: Egyveleg
KRÓNIKA
A szerkesztőség : Az év játéka
|
|
|
|
|
|
|
MoziCsaládi bunyóVarró Attila
Fighting with my Family
– amerikai-brit, 2019. Rendezte és írta: Stephen Merchant. Kép: Remi
Adefarasin. Zene: Vik Sharma. Szereplők: Florence Pugh (Paige), Jack Lowden
(Zak), Nick Frost (Ricky), Lena Headey (Julia), Vince Vaugh (Hutch), Dwayne
Johnson (Szikla). Gyártó: MGM / Channel 4 / Film 4. Forgalmazó: Fórum Hungary. Szinkronizált. 108 perc.
Bármily meglepő, a női
pankrátorokról nem kizárólag szegénysori exploitation-opuszok
és softcore szexfilmek készülnek: míg az új-hollywoodi revíziók fénykorában a Below the Belt a női függetlenség
küzdőterét látta a minizsánerben, a posztmodern 80-as évek nyitányán készült All the Marbles a szórakoztatóipar
kőkemény kritikájával döngölte földbe közönségét. Az erős, őszinte
filmdrámákkal indult mesterhármas jócskán megkésett idei záródarabja mindkét
témát érinti, de szerencsére nem kovácsol valós WWE-hősnője, „Paige” Knight
sikertörténetéből sem harsány metoo-propagandát,
sem álomgyári példabeszédet az illúzió hatalmáról. A 2012-es, azonos című
dokumentumfilmet feldolgozó és kiszínező Családi
bunyó (az eredeti cím többértelműségét megőrizve: Bunyó a családdal)
központi problémái inkább a coming-of-age
filmeké: mennyiben jelenti a pankrátor-pálya a brit kamaszhősnő, nem pedig a
szülei/bátyjai álmát, hogyan kezdi ki felívelő karrierje szoros érzelmi
kapcsolatát a norwichi tornatermek tízfős közönségének gürcölő családjával (a
lányát piacosító apától a féltékeny fivérig) és főként miként birkózik meg
saját külsejének vélt/valós hátrányaival a sokmilliós amerikai showbiznisz
világában.
A vígjátékszínészként
ismert Stephen Merchant meglepő mennyiségű drámai konfliktust zsúfolt
szívmelengető karrier-vígjátéknak és sziporkázó WWE-reklámopusznak szánt
családi mozijába, és bár kidolgozni nem sikerült őket, a Családi bunyó legalább a problémafelvetés tekintetében durván kenterbe
veri az Adam Sandler/Will Ferrell-féle sportbohózatokat, nem beszélve a karakterrajzokról,
amelyek a bizarr téma ellenére sem engedtek a „karikatúrafigurák – helyzetkomikumban”
bazári csábításának. Miként a ringben zajló spandex-szappanoperák esetében, a
felszínen egyszerű sémák és látványos fordulatok mentén zajló népszórakoztatás
zajlik – a harsány legendaépítés mélyén azonban ugyanúgy valódi az összes
fájdalom.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 0 átlag: - |
|
|
|
|