|
Év
1981/január
|
FILMSZEMLE
Csala Károly: Magyar film, egy évtized fordulóján A Játékfilmszemle elé
Veress József: Mi a siker, mi a bukás? Magyar film – itthon 1980-ban
N. N.: 1979–1980 magyar filmjeinek látogató-számai
N. N.: Számok, tények, vélemények Magyar filmek külföldön 1980-ban
N. N.: A Hungarofilm levelezéséből
N. N.: Játékfilmdíjak 1980
N. N.: Külföldi lapok – magyar filmekről
Almási Miklós: Hozott anyagból Boldog születésnapot, Marilyn!
Berkes Erzsébet: Finnugor holtomiglan
Zsugán István: Egy karakter története Beszélgetés Szabó Istvánnal
Czigány György: Filmről, zenéről Beszélgetés Gaál István filmrendezővel és Szőllősy András zeneszerzővel
Matos Lajos: Horror vacui A nyolcadik utas: a Halál
N. N.: „Filmalkotói Társulást hozunk létre”
Rubanova Irina: Néva-parti vallomások A leningrádi filmiskoláról
LÁTTUK MÉG
Schéry András: Forgalmi dugó
Csala Károly: Reggeli vizit után
Kemény György: Kérek egy elefántot
Hegedűs Tibor: Fekete-fehér – színesben
Harmat György: Csapda az erdőben
Zilahi Judit: Lövések holdfényben
Dániel Ferenc: Szakadék szélén
Palugyai István: Vér a síneken
Schéry András: Start két keréken
A. Kovács Miklós: A cárlány és a hét dalia
Ambrus Katalin: Ketten a lakókocsiban
Báron György: Az első áldozás
TELEVÍZÓ
Hegyi Gyula: Túl a televízió gyermekkorán Beszélgetés Liszkay Tamással, a televízió drámai főosztályának vezetőjével
Bor Ambrus: Keresi, keresi, nem leli... Van neki? Sítúdió ’80
Mészáros Tamás: „Félreéltem én...” Jegor Bulicsov
Nógrádi Gábor: Videózunk, videózgatunk 3.
Gyárfás Endre: Oktatás vagy/és revü? Egy forgatókönyvíró jegyzetei
TÉVÉMOZI
Karcsai Kulcsár István: Hívj a messzeségbe!
Karcsai Kulcsár István: Babaház
Karcsai Kulcsár István: Mamma Róma
KÖNYV
Szőnyi Klára: Szó és kép Nemeskürty István filmtörténete németül
Pánczél György: Egyveleg
KRÓNIKA
A szerkesztőség : Az év játéka
|
|
|
|
|
|
|
MoziKét királynőSándor Anna
Mary Queen of Scots –
brit, 2018. Rendezte: Josie Rourke. Írta: John Guy könyve alapján Beau
Willimon. Kép: John Mathieson. Zene: Max Richter. Szereplők: Saoirse Ronan (Stuart
Mária), Margot Robbie (I. Erzsébet), Guy Pearce (Lord Cecil), David Tennant
(Knox), Jack Lowden (Darnley). Gyártó: Focus Features / Working Title Films.
Forgalmazó: UIP-Duna Film. Szinkronizált.
124 perc.
A Két királynő történelmi drámának álcázott feminista tételfilm, ami
Stuart Mária és I. Erzsébet uralkodását az elnyomó férfiakkal szembeni túlélési
stratégiák felől elemzi – bántóan leegyszerűsítően. 1561-ben a megözvegyült
Mária a francia udvarból visszatér Skóciába, hogy elfoglalja az őt jogosan
megillető trónt. Ezzel viszont több érdeket is sért: unokatestvére, I. Erzsébet
hatalma gyengülhet Angliában; a skót protestánsok – az élükön John Knox-szal – a
patás ördögöt látják egy katolikus és nő uralkodóban; és Mária féltestvére sem
szívesen engedi át a Skócia feletti irányítást.
Josie Rourke színházi
rendezőnő elképzelése az volt, hogy filmes debütálásával olyan nőjogi témákat
dolgoz fel, mint például, hogy patriarchális közegben egy nő csupán a teste és
a biológiai funkciói felől értelmezhető, akkor is, ha uralkodó – sőt, akkor még
inkább. Stuart Mária és I. Erzsébet vetélkedése pedig hálás kiindulópont ehhez,
hiszen mindkettejüket sokat ostromolták: mikor mennek férjhez, és lesz-e
örökös. Ez a téma végig is vonul a filmen, olyan – egyébként üdvözlendő – normalizálási
törekvésekkel, mint például a menstruációs vér diszkrét, de direkt ábrázolása.
Ahogy megjelenik az a fájdalmas folyamat is, ahogy Erzsébet férfiasította
magát, Mária pedig belebukott az ellenséges férfiak ármánykodásaiba.
Noha a sztoriban bőven
akadnak történelmi pontatlanságok, ezeknél bosszantóbb a szappanoperára hajazó
stílus. A királynő érzékenységét ábrázolandó a Máriát alakító Saoirse Ronan
ugyanis hol sírva fakad, hol bármilyen helyzetfelismerő képességet mellőzve hoz
impulzív döntéseket. Így miközben Rourke egy korát meghaladó humanista embert
és a nőgyűlölet áldozatát akarja bemutatni, olyan figurát épít fel, aki
teljesen alkalmatlan az uralkodásra. Nem azért, mert nő, hanem mert rossz
döntéseket hoz, de ez a filmből nem fog kiderülni, és ez az igazi alkotói
öngól.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 0 átlag: - |
|
|
|
|