|
Év
1981/január
|
FILMSZEMLE
Csala Károly: Magyar film, egy évtized fordulóján A Játékfilmszemle elé
Veress József: Mi a siker, mi a bukás? Magyar film – itthon 1980-ban
N. N.: 1979–1980 magyar filmjeinek látogató-számai
N. N.: Számok, tények, vélemények Magyar filmek külföldön 1980-ban
N. N.: A Hungarofilm levelezéséből
N. N.: Játékfilmdíjak 1980
N. N.: Külföldi lapok – magyar filmekről
Almási Miklós: Hozott anyagból Boldog születésnapot, Marilyn!
Berkes Erzsébet: Finnugor holtomiglan
Zsugán István: Egy karakter története Beszélgetés Szabó Istvánnal
Czigány György: Filmről, zenéről Beszélgetés Gaál István filmrendezővel és Szőllősy András zeneszerzővel
Matos Lajos: Horror vacui A nyolcadik utas: a Halál
N. N.: „Filmalkotói Társulást hozunk létre”
Rubanova Irina: Néva-parti vallomások A leningrádi filmiskoláról
LÁTTUK MÉG
Schéry András: Forgalmi dugó
Csala Károly: Reggeli vizit után
Kemény György: Kérek egy elefántot
Hegedűs Tibor: Fekete-fehér – színesben
Harmat György: Csapda az erdőben
Zilahi Judit: Lövések holdfényben
Dániel Ferenc: Szakadék szélén
Palugyai István: Vér a síneken
Schéry András: Start két keréken
A. Kovács Miklós: A cárlány és a hét dalia
Ambrus Katalin: Ketten a lakókocsiban
Báron György: Az első áldozás
TELEVÍZÓ
Hegyi Gyula: Túl a televízió gyermekkorán Beszélgetés Liszkay Tamással, a televízió drámai főosztályának vezetőjével
Bor Ambrus: Keresi, keresi, nem leli... Van neki? Sítúdió ’80
Mészáros Tamás: „Félreéltem én...” Jegor Bulicsov
Nógrádi Gábor: Videózunk, videózgatunk 3.
Gyárfás Endre: Oktatás vagy/és revü? Egy forgatókönyvíró jegyzetei
TÉVÉMOZI
Karcsai Kulcsár István: Hívj a messzeségbe!
Karcsai Kulcsár István: Babaház
Karcsai Kulcsár István: Mamma Róma
KÖNYV
Szőnyi Klára: Szó és kép Nemeskürty István filmtörténete németül
Pánczél György: Egyveleg
KRÓNIKA
A szerkesztőség : Az év játéka
|
|
|
|
|
|
|
MoziA csempészBenke Attila
The Mule – amerikai, 2018.
Rendező: Clint Eastwood. Forgatókönyv: Nick Schenk. Operatőr: Yves Bélanger.
Szereplők: Clint Eastwood (Earl Stone), Bradley Cooper (Colin Bates), Michael
Pena (végrehajtó), Laurence Fishbourne (DEA ügynök), Alison Eastwood (Iris),
Taissa Farmiga (Ginny). Gyártó: The Malpaso Company, Warner Bros. Forgalmazó:
InterCom. Feliratos.116 perc.
Clint Eastwood látszólag
megszegve a tíz évvel ezelőtt bemutatott Gran
Torinóval tett fogadalmát ismét színész-rendezőként jegyez egy hasonló
hangvételű elégikus bűnügyi drámát. Ám A
csempész sajnos nem ér fel a nagy elődhöz. Eastwood Gran Torino utáni korszakában jellemzően igaz történeteket
dramatizált (Amerikai mesterlövész, Sully, A párizsi vonat). Nincs ez másképp A csempész esetében sem, mely egy Leo Sharp (a filmben Earl Stone)
nevű háborús veterán esetét dolgozza fel. A civilben kertészkedő Sharp azért
működhetett drogfutárként, mert idős kora miatt a környezete nem gyanakodott
rá. A kilencvenhez közeli férfit 2011-ben letartóztatták, a bíróság előtt
megbánta tettét, így ideális karakter egy mélabús bűndrámához. A csempész párhuzamosan mutatja be a
családjától elidegenedő, a hatóságok és a drogkartell között vergődő Earl
ténykedését és a kábítószerellenes DEA nyomozását egészen az elkerülhetetlen
konfrontációig.
Clint Eastwood csupán
látszólag szegte meg a Gran Torinó
kapcsán tett fogadalmát, mivel annak hőse, Walt még tipikus Eastwood-hős, A csempész Earlje azonban már távolról
sem az. Bár ő is cinikusan viszonyul a fiatal generációhoz, ám a rendező és
Nick Schenk író nem áltatják a nézőt azzal, hogy a korához képest keménykötésű
antihős még egy utolsó utáni hőstettet fog véghez vinni. Akár az Amerikai mesterlövészben vagy a Sullyban, Eastwood tisztességes újságíró
módjára tudósít Leo Sharp hihetetlen történetéről. Bár az alkotók behozzák a
túl hosszan felvezetett drogfutár szál mellé a családi elidegenedés és az
elmúlás egyébként felületesen ábrázolt témáit, A csempész csupán takaréklángon pislákol, és hiányzik belőle a Gran Torino katarzisa. Eastwood
bűndrámája ugyanolyan papírízű filmriport marad, mint a rendező utóbbi években
készült művei.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 0 átlag: - |
|
|
|
|