|
Év
1981/január
|
FILMSZEMLE
Csala Károly: Magyar film, egy évtized fordulóján A Játékfilmszemle elé
Veress József: Mi a siker, mi a bukás? Magyar film – itthon 1980-ban
N. N.: 1979–1980 magyar filmjeinek látogató-számai
N. N.: Számok, tények, vélemények Magyar filmek külföldön 1980-ban
N. N.: A Hungarofilm levelezéséből
N. N.: Játékfilmdíjak 1980
N. N.: Külföldi lapok – magyar filmekről
Almási Miklós: Hozott anyagból Boldog születésnapot, Marilyn!
Berkes Erzsébet: Finnugor holtomiglan
Zsugán István: Egy karakter története Beszélgetés Szabó Istvánnal
Czigány György: Filmről, zenéről Beszélgetés Gaál István filmrendezővel és Szőllősy András zeneszerzővel
Matos Lajos: Horror vacui A nyolcadik utas: a Halál
N. N.: „Filmalkotói Társulást hozunk létre”
Rubanova Irina: Néva-parti vallomások A leningrádi filmiskoláról
LÁTTUK MÉG
Schéry András: Forgalmi dugó
Csala Károly: Reggeli vizit után
Kemény György: Kérek egy elefántot
Hegedűs Tibor: Fekete-fehér – színesben
Harmat György: Csapda az erdőben
Zilahi Judit: Lövések holdfényben
Dániel Ferenc: Szakadék szélén
Palugyai István: Vér a síneken
Schéry András: Start két keréken
A. Kovács Miklós: A cárlány és a hét dalia
Ambrus Katalin: Ketten a lakókocsiban
Báron György: Az első áldozás
TELEVÍZÓ
Hegyi Gyula: Túl a televízió gyermekkorán Beszélgetés Liszkay Tamással, a televízió drámai főosztályának vezetőjével
Bor Ambrus: Keresi, keresi, nem leli... Van neki? Sítúdió ’80
Mészáros Tamás: „Félreéltem én...” Jegor Bulicsov
Nógrádi Gábor: Videózunk, videózgatunk 3.
Gyárfás Endre: Oktatás vagy/és revü? Egy forgatókönyvíró jegyzetei
TÉVÉMOZI
Karcsai Kulcsár István: Hívj a messzeségbe!
Karcsai Kulcsár István: Babaház
Karcsai Kulcsár István: Mamma Róma
KÖNYV
Szőnyi Klára: Szó és kép Nemeskürty István filmtörténete németül
Pánczél György: Egyveleg
KRÓNIKA
A szerkesztőség : Az év játéka
|
|
|
|
|
|
|
MoziAz örökösnőPazár Sarolta
Toppen av ingenting –
svéd, 2018. Rendezte és írta: Måns Månsson
és Axel Petersen. Kép: Mans Mansson. Zene: Axel Boman, Tom Skinner. Szereplők:
Léonore Ekstrand (Nojet), Christer Levin (Lex), Christian Saldert (Chris), Olof
Rhodin (Mickey), Don Bennechi (Don). Gyártó: Flybridge. Forgalmazó: Cirko Film.
Feliratos. 88 perc.
A tavalyi Berlinale
versenyprogramjában debütált Az örökösnő
a fesztivál koncepciójába vélhetően politikai-társadalmi kérdésfelvetései miatt
került be, holott a történet pont az egyén társadalmi problémáktól való elidegenedésére
fókuszál. Sőt, mintha a svéd rendezőpáros, Axel Petersen és Måns Månsson szilárd koncepciója a bizarr undorkeltés
lett volna groteszk feketekomédiájuk elkészítésekor. A hatvannyolc éves
Nojet évtizedek óta spanyol tengerparti apartmanjában tengeti életét, amikor
azonban apja meghal és megszűnik az általa biztosított havi apanázs, az idős nő
kénytelen visszatérni Svédországba, hogy elegyengesse a luxusjövőjét biztosító,
frissen megörökölt stockholmi társasház bérleti viszonyait. Csakhogy féltestvére
és unokaöccse már gondoskodtak a házban lakó bevándorló családok és egyedülálló
anyák megsarcoltatásáról és létbizonytalan helyzetük kihasználásáról.
Amint Nojet rádöbben,
hogy veszélyben van leendő dúsgazdagsága, és rokonai sarokba szorítják, hogy továbbra
is ők fölözhessék le a feketén kiadott lakások bevételét, a film azon nyomban
helyszínt, hangulatot és ritmust vált és maga mögött hagy minden addigi logikát
is. Nojet vidéki farmon eltöltött napjait a Molotov-koktél gyártás,
géppuskákkal lövöldözés és a tanyasi tyúkok tökéletes tojása fölötti áhítat
teszi ki, majd visszatér Stockholmba, hogy mindenkorra megoldja az örökség
problémáját. Månsson már-már nagyítóként
használt kamerájával zavarba ejtően közelről vizsgálja az emberi szőrtüszők, a
tetovált szemöldökök és a pólusok visszataszítóságát, amivel tovább gerjeszti a
nézői ellenszenvet a film összes szereplője iránt. Ám ebbe a viszolygásba
faramuci módon mégiscsak beszüremkedik az esztétikum, ami nem ereszti a
tekintetünket.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 0 átlag: - |
|
|
|
|