|
Év
1981/január
|
FILMSZEMLE
Csala Károly: Magyar film, egy évtized fordulóján A Játékfilmszemle elé
Veress József: Mi a siker, mi a bukás? Magyar film – itthon 1980-ban
N. N.: 1979–1980 magyar filmjeinek látogató-számai
N. N.: Számok, tények, vélemények Magyar filmek külföldön 1980-ban
N. N.: A Hungarofilm levelezéséből
N. N.: Játékfilmdíjak 1980
N. N.: Külföldi lapok – magyar filmekről
Almási Miklós: Hozott anyagból Boldog születésnapot, Marilyn!
Berkes Erzsébet: Finnugor holtomiglan
Zsugán István: Egy karakter története Beszélgetés Szabó Istvánnal
Czigány György: Filmről, zenéről Beszélgetés Gaál István filmrendezővel és Szőllősy András zeneszerzővel
Matos Lajos: Horror vacui A nyolcadik utas: a Halál
N. N.: „Filmalkotói Társulást hozunk létre”
Rubanova Irina: Néva-parti vallomások A leningrádi filmiskoláról
LÁTTUK MÉG
Schéry András: Forgalmi dugó
Csala Károly: Reggeli vizit után
Kemény György: Kérek egy elefántot
Hegedűs Tibor: Fekete-fehér – színesben
Harmat György: Csapda az erdőben
Zilahi Judit: Lövések holdfényben
Dániel Ferenc: Szakadék szélén
Palugyai István: Vér a síneken
Schéry András: Start két keréken
A. Kovács Miklós: A cárlány és a hét dalia
Ambrus Katalin: Ketten a lakókocsiban
Báron György: Az első áldozás
TELEVÍZÓ
Hegyi Gyula: Túl a televízió gyermekkorán Beszélgetés Liszkay Tamással, a televízió drámai főosztályának vezetőjével
Bor Ambrus: Keresi, keresi, nem leli... Van neki? Sítúdió ’80
Mészáros Tamás: „Félreéltem én...” Jegor Bulicsov
Nógrádi Gábor: Videózunk, videózgatunk 3.
Gyárfás Endre: Oktatás vagy/és revü? Egy forgatókönyvíró jegyzetei
TÉVÉMOZI
Karcsai Kulcsár István: Hívj a messzeségbe!
Karcsai Kulcsár István: Babaház
Karcsai Kulcsár István: Mamma Róma
KÖNYV
Szőnyi Klára: Szó és kép Nemeskürty István filmtörténete németül
Pánczél György: Egyveleg
KRÓNIKA
A szerkesztőség : Az év játéka
|
|
|
|
|
|
|
MoziHalloweenBaski Sándor
Halloween
– amerikai, 2018. Rendezte: David Gordon Green. Írta: David Gordon Green, Jeff
Fradley és Danny McBride. Kép: Michael Simmonds. Zene: Daniel Davies.
Szereplők: Jamie Lee Curtis (Laurie), Judy Greer (Karen), Andi Matichak
(Allyson), Will Patton (Hawkins), Nick Castle (Myers). Gyártó: Blumhouse
Productions / Miramax. Forgalmazó: UIP-Duna Film. Szinkronizált. 105 perc.
A reboot, a remake, a prequel és a spin-off után újabb fogalommal kell a
moziközönségnek megismerkednie: a képregényuniverzumokban évtizedek óta
használatos retcon („retroactive
continuity”) lényege a nem kívánatos történetszálak és idővonalak zárójelbe
tétele. A Superman visszatérhez vagy
a Hegylakó 3-hoz hasonlóan az új,
sorban a tizenegyedik Halloween sem
vesz tudomást a folytatásokról, és közvetlenül az 1978-as kultklasszikushoz
kapcsolódik. David Gordon Green rendező vállalása nem csak annyi volt, hogy negyven
évvel később veszi fel a történet fonalát, de az eredeti hangulatát,
szellemiségét is igyekezett megőrizni, helyreállítva Michael Myers jelentősen
megtépázott mumusrenoméját is. John Carpenter a maszkos gyilkos tetteit még nem
racionalizálta, az elmegyógyintézetből megszökő férfi nála a kérlelhetetlen
gonosz megtestesülése volt. A folytatások árnyalni próbálták a figurát,
kinevezték a női főszereplő, Lauire testvérének, és egy ponton még a maszkot is
levetették vele.
A
Carpenter áldásával, és produceri, illetve zeneszerzői közreműködésével készült
folytatás sikeresen tér vissza a gyökerekhez, és bár a történet gerincét
érintetlenül hagyja (Michael újra megszökik, és újra szülővárosában kezd
ámokfutásba), de közben kommentálja, és helyenként ki is fordítja a slasher műfaji konvencióit. Az
eredetiben jórészt menekülésre kárhoztatott final
girlről kiderül, hogy soha nem tette túl magát annak a bizonyos éjszakának
az emlékén, és nem csak hogy várja, de kívánja is Michael szabadulását, hogy
bosszút állhasson végre rajta. Green és írótársai szisztematikusan fordítják ki
az eredeti ikonikus beállításait, jelezve, hogy a szerepek felcserélődtek, az
üldözőből üldözött lett. Az új Halloween akarva-akaratlanul
is kapcsolódik a tudat mélyére száműzött traumák feldolgozását sürgető
feminista újhullámhoz (#metoo), ezért több mint szimbolikus, hogy a tehetetlen
férfiak helyett három generációt képviselő nő, a nagymama, a lánya és az
unokája közösen számolnak le a pince mélyére száműzött szörnnyel.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 0 átlag: - |
|
|
|
|