|
Év
1981/január
|
FILMSZEMLE
Csala Károly: Magyar film, egy évtized fordulóján A Játékfilmszemle elé
Veress József: Mi a siker, mi a bukás? Magyar film – itthon 1980-ban
N. N.: 1979–1980 magyar filmjeinek látogató-számai
N. N.: Számok, tények, vélemények Magyar filmek külföldön 1980-ban
N. N.: A Hungarofilm levelezéséből
N. N.: Játékfilmdíjak 1980
N. N.: Külföldi lapok – magyar filmekről
Almási Miklós: Hozott anyagból Boldog születésnapot, Marilyn!
Berkes Erzsébet: Finnugor holtomiglan
Zsugán István: Egy karakter története Beszélgetés Szabó Istvánnal
Czigány György: Filmről, zenéről Beszélgetés Gaál István filmrendezővel és Szőllősy András zeneszerzővel
Matos Lajos: Horror vacui A nyolcadik utas: a Halál
N. N.: „Filmalkotói Társulást hozunk létre”
Rubanova Irina: Néva-parti vallomások A leningrádi filmiskoláról
LÁTTUK MÉG
Schéry András: Forgalmi dugó
Csala Károly: Reggeli vizit után
Kemény György: Kérek egy elefántot
Hegedűs Tibor: Fekete-fehér – színesben
Harmat György: Csapda az erdőben
Zilahi Judit: Lövések holdfényben
Dániel Ferenc: Szakadék szélén
Palugyai István: Vér a síneken
Schéry András: Start két keréken
A. Kovács Miklós: A cárlány és a hét dalia
Ambrus Katalin: Ketten a lakókocsiban
Báron György: Az első áldozás
TELEVÍZÓ
Hegyi Gyula: Túl a televízió gyermekkorán Beszélgetés Liszkay Tamással, a televízió drámai főosztályának vezetőjével
Bor Ambrus: Keresi, keresi, nem leli... Van neki? Sítúdió ’80
Mészáros Tamás: „Félreéltem én...” Jegor Bulicsov
Nógrádi Gábor: Videózunk, videózgatunk 3.
Gyárfás Endre: Oktatás vagy/és revü? Egy forgatókönyvíró jegyzetei
TÉVÉMOZI
Karcsai Kulcsár István: Hívj a messzeségbe!
Karcsai Kulcsár István: Babaház
Karcsai Kulcsár István: Mamma Róma
KÖNYV
Szőnyi Klára: Szó és kép Nemeskürty István filmtörténete németül
Pánczél György: Egyveleg
KRÓNIKA
A szerkesztőség : Az év játéka
|
|
|
|
|
|
|
MoziKeresésLichter Péter
Searching
– amerikai, 2018. Rendezte: Aneesh Chaganty. Írta: Sev Ohanian és Aneesh
Chaganty. Kép: Juan Sebastian Baron. Zene: Torin Borrowdale. Szereplők: John
Cho (David), Sara Sohn (Pamela), Michelle La (Margot), Joseph Lee (Peter).
Gyártó: Bazelevs Production. Forgalmazó: InterCom. Szinkronizált. 102 perc.
Aneesh
Chaganty elsőfilmes rendező a found
footage horrorok költségkímélő formanyelvét gondolja tovább a Keresés című jól átgondolt thrillerével.
A talált felvételek ezúttal azonban nem egy különös borzalmakat átélő szereplő
videókamerájából származnak, mint a mára már kanonizálttá vált darabok (Ideglelés; Rec; Cloverfield stb) esetében,
hanem különböző laptopok és mobiltelefonok interfészeit követjük nyomon (lásd
az Unfriended vagy az idei Profil példáját). A Keresés már egy olyan képfogyasztói kultúrában született, ahol a
mozgóképalkotás (és fogyasztás) szervesen beépült a mindennapokba. Ezért a
rendező sokkal szabadabban ugrálhat a nézőpontok között, amivel paradox módon
közelebb kerül a klasszikus filmnyelv mindenütt jelenlevőséhez: például a
filmet meghatározó videótelefonos felvételek osztott képernyője lényegében a
klasszikus beállítás-ellenbeállítást modellezik. Ez a mediális telítettség
sokkal hatékonyabban képes elmesélni egy történetet, mint a „klasszikus” found footage horrorok egy nézőpontos
technikája – ezért összetettebb történetek elmesélésére is alkalmas: korábban Kevin
B. Lee kísérletezett az általa „desktop documentary”-nek nevezett formával.
A
film története egy klasszikus emberrablós thriller fordulatos narratíváját
követi. David, a középkorú apa kétségbeesve keresi tinédzser lányát, aki nyom
nélkül eltűnt. Az egyszemélyes nyomozás eleinte a lány laptopján történik, majd
gyorsan más eszközökre is kiterjed – a tökéletesen adagolt fordulatok pedig egy
klasszikus formában elmesélt történettel is működnének. A Keresés mozivásznon egészen bizarr módon hat a sok háttérképpel és
chatablakkal: tulajdonképpen ez az a film, amely legtökéletesebben a
laptopunkon fog működni – mint egy igazi kiterjesztett film.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 0 átlag: - |
|
|
|
|