|
Év
1981/január
|
FILMSZEMLE
Csala Károly: Magyar film, egy évtized fordulóján A Játékfilmszemle elé
Veress József: Mi a siker, mi a bukás? Magyar film – itthon 1980-ban
N. N.: 1979–1980 magyar filmjeinek látogató-számai
N. N.: Számok, tények, vélemények Magyar filmek külföldön 1980-ban
N. N.: A Hungarofilm levelezéséből
N. N.: Játékfilmdíjak 1980
N. N.: Külföldi lapok – magyar filmekről
Almási Miklós: Hozott anyagból Boldog születésnapot, Marilyn!
Berkes Erzsébet: Finnugor holtomiglan
Zsugán István: Egy karakter története Beszélgetés Szabó Istvánnal
Czigány György: Filmről, zenéről Beszélgetés Gaál István filmrendezővel és Szőllősy András zeneszerzővel
Matos Lajos: Horror vacui A nyolcadik utas: a Halál
N. N.: „Filmalkotói Társulást hozunk létre”
Rubanova Irina: Néva-parti vallomások A leningrádi filmiskoláról
LÁTTUK MÉG
Schéry András: Forgalmi dugó
Csala Károly: Reggeli vizit után
Kemény György: Kérek egy elefántot
Hegedűs Tibor: Fekete-fehér – színesben
Harmat György: Csapda az erdőben
Zilahi Judit: Lövések holdfényben
Dániel Ferenc: Szakadék szélén
Palugyai István: Vér a síneken
Schéry András: Start két keréken
A. Kovács Miklós: A cárlány és a hét dalia
Ambrus Katalin: Ketten a lakókocsiban
Báron György: Az első áldozás
TELEVÍZÓ
Hegyi Gyula: Túl a televízió gyermekkorán Beszélgetés Liszkay Tamással, a televízió drámai főosztályának vezetőjével
Bor Ambrus: Keresi, keresi, nem leli... Van neki? Sítúdió ’80
Mészáros Tamás: „Félreéltem én...” Jegor Bulicsov
Nógrádi Gábor: Videózunk, videózgatunk 3.
Gyárfás Endre: Oktatás vagy/és revü? Egy forgatókönyvíró jegyzetei
TÉVÉMOZI
Karcsai Kulcsár István: Hívj a messzeségbe!
Karcsai Kulcsár István: Babaház
Karcsai Kulcsár István: Mamma Róma
KÖNYV
Szőnyi Klára: Szó és kép Nemeskürty István filmtörténete németül
Pánczél György: Egyveleg
KRÓNIKA
A szerkesztőség : Az év játéka
|
|
|
|
|
|
|
MoziEldoradóSoós Tamás Dénes
Eldorado
– svájci-német, 2018. Rendezte és írta: Markus Imhoof. Gyártó: Thelma Film AG /
Schweizer Radio und Fernsehen (SRF) / Zero One Film / Bayerischer Rundfunk
(BR). Forgalmazó: Cirko Film Kft.. Feliratos.
90 perc.
Markus
Imhoof egy fésületlenségében is érdekfeszítő, személyes hangvételű
dokumentumfilmet forgatott a menekültválságról. A svájci rendező feleleveníti,
hogyan fogadott be családja egy olasz menekültlányt a II. világháború idején,
és ezzel a már-már hollywoodi filmbe illően drámai történettel nemcsak markáns
érzelmi többletet kölcsönöz filmjének, de történelmi keretbe is ágyazza a
migránsválságot. Azt sugallja, az előítéletek felélénkülése és a személytelen
bürokrácia már akkor is életeket roppantott össze, amikor nem távoli
kultúrákból, hanem szomszédos országokból vándoroltak be Európába. A film
legnagyobb erénye, hogy miközben a migránsokat mentő olasz hajókon, a
visszautasított menedékkérőket tömörítő gettókban, és a svájci-olasz határon
intézkedő készített interjúkkal megismerteti velünk a menekülthullám különböző
arcait, ezekhez az arcokhoz megrendítő sorsokat is kapcsol, akiknek a története
épp azért lehet megrendítő, mert Imhoof megvilágítja a migráció tágabb
összefüggéseit.
Az Eldorádó nem tetteti magát apolitikusnak
(a menekültek egyenlő arányú elosztása mellett érvel), de ezt olyan, épkézláb
érvekkel teszi, amik az Európai Unió szerepét is megpendítik a válság
fenntartásában (emlékezetes példája a Svájcból kitoloncolt afrikai farmeré, aki
hazatérve azért bukhat bele a szarvasmarhatartásba, mert az eltörölt EU-s vámok
révén az európai tej olcsóbb lett, mint az afrikai). Néhány patetikus
felszólalása ellenére („Vajon a mennyország kapuja felett is van szögesdrót?”)
Imhoof keserű, hétköznapiságában is tragikus pillanatokat les el a bevándorlók
megpróbáltatásaiból, és az európai médiában gyakran démonizált, dühös vagy
kétségbeesett menekültarcok mögött meglátja a mélyen emberi traumákat, hogy
utána politikai hovatartozástól függetlenül, és díjnyertes dokumentumfilmeknél
(Tűz a tengeren) élesebben helyezze
melléjük összeurópai felelősségünket ezen traumák minél empatikusabb
kezelésében.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 0 átlag: - |
|
|
|
|