|
Év
1981/január
|
FILMSZEMLE
Csala Károly: Magyar film, egy évtized fordulóján A Játékfilmszemle elé
Veress József: Mi a siker, mi a bukás? Magyar film – itthon 1980-ban
N. N.: 1979–1980 magyar filmjeinek látogató-számai
N. N.: Számok, tények, vélemények Magyar filmek külföldön 1980-ban
N. N.: A Hungarofilm levelezéséből
N. N.: Játékfilmdíjak 1980
N. N.: Külföldi lapok – magyar filmekről
Almási Miklós: Hozott anyagból Boldog születésnapot, Marilyn!
Berkes Erzsébet: Finnugor holtomiglan
Zsugán István: Egy karakter története Beszélgetés Szabó Istvánnal
Czigány György: Filmről, zenéről Beszélgetés Gaál István filmrendezővel és Szőllősy András zeneszerzővel
Matos Lajos: Horror vacui A nyolcadik utas: a Halál
N. N.: „Filmalkotói Társulást hozunk létre”
Rubanova Irina: Néva-parti vallomások A leningrádi filmiskoláról
LÁTTUK MÉG
Schéry András: Forgalmi dugó
Csala Károly: Reggeli vizit után
Kemény György: Kérek egy elefántot
Hegedűs Tibor: Fekete-fehér – színesben
Harmat György: Csapda az erdőben
Zilahi Judit: Lövések holdfényben
Dániel Ferenc: Szakadék szélén
Palugyai István: Vér a síneken
Schéry András: Start két keréken
A. Kovács Miklós: A cárlány és a hét dalia
Ambrus Katalin: Ketten a lakókocsiban
Báron György: Az első áldozás
TELEVÍZÓ
Hegyi Gyula: Túl a televízió gyermekkorán Beszélgetés Liszkay Tamással, a televízió drámai főosztályának vezetőjével
Bor Ambrus: Keresi, keresi, nem leli... Van neki? Sítúdió ’80
Mészáros Tamás: „Félreéltem én...” Jegor Bulicsov
Nógrádi Gábor: Videózunk, videózgatunk 3.
Gyárfás Endre: Oktatás vagy/és revü? Egy forgatókönyvíró jegyzetei
TÉVÉMOZI
Karcsai Kulcsár István: Hívj a messzeségbe!
Karcsai Kulcsár István: Babaház
Karcsai Kulcsár István: Mamma Róma
KÖNYV
Szőnyi Klára: Szó és kép Nemeskürty István filmtörténete németül
Pánczél György: Egyveleg
KRÓNIKA
A szerkesztőség : Az év játéka
|
|
|
|
|
|
|
DVDMegcsalási engedélyBenke Attila
Permission – amerikai, 2017. Írta és rendezte: Brian Crano.
Szereplők: Dan Stevens, Rebecca Hall, Gina Gershon. Forgalmazó: GHE. 96 perc.
A romantikus komédiákban, a melodrámákban és a tragikus
románcokban a főszereplők szerelmének beteljesülését gátolja valamilyen
leküzdhetetlennek tűnő akadály (a hódító harmadik vagy a kapcsolatot ellenző
kisközösség), mely a romkomokban kiderül, hogy nem is igazi akadály, a
melodrámákban csodaszerűen elhárul, a tragikus románcokban viszont
megkerülhetetlen. Az eleddig csupán egy nagyjátékfilmet (A Bag of Hammers) rendező Brian Crano az említett három műfaj
elemeiből próbálta összegyúrni trendi dramedyjét, a Megcsalási engedélyt, mely célkitűzése miatt érdekes alkotás.
A történet főszereplői az életet éppen elkezdő fiatal párok. Will
és Anna házasságuk előtt meglepő módon úgy döntenek, hogy kapcsolatuk
megerősítése végett engedélyezik egymás számára a félrelépést, azonban
időközben mindkét félnek megtetszik a maga új partnere. Eközben barátaik, a
meleg pár, Reece és Hale azért kerülnek konfliktusba, mert Hale mindenáron
adoptálni szeretne egy kisbabát, ám az életet habzsoló Reece ebbe nem egyezik
bele.
A Megcsalási engedély
alapvető problémája, hogy Brian Crano a másfél órás játékidőbe két filmre
elegendő anyagot sűrített bele. Ettől persze a fő szálak ugyanúgy a film
vezértémájára reflektálnak, de Will és Anna története mellett Reece és Hale
sztorija elcsökevényesedik. Homoszexuális párok gyermekvállalása még Nyugaton
sem feltétlenül társadalmilag elfogadott jelenség, így akár érdemes lett volna
csak ezzel a konfliktussal foglalkozni, melyet Crano sajnos leszűkít egy
visszatérő, didaktikus epizódra. Ebben Hale egy parkban egy kisgyermekére
vigyázó apával barátkozik össze, és kiderül, hogy mennyire jól érti a gyerekek
nyelvét. Will és Anna szála ennél komplexebb, viszont Brian Crano érezhetően kevéssé
járatos a komédia műfajában, ezért a langyos poénok csak kioltják a drámai
feszültséget. A Megcsalási engedély
pozitívuma, hogy aktuális kérdéseket vet fel korunk felnőni képtelen fiatal
felnőttjeinek felelősségvállalásával kapcsolatban. Emellett még arra is rávilágít,
hogy nem szabad folytatni olyan kapcsolatokat, melyekben csak az egyik fél
tartja be a játékszabályokat. És Brian Crano romantikus drámákhoz képest
szokatlanul életszagú, elgondolkodtató zárással jutalmazza meg türelmes
nézőjét, amiért végigkövette a takaréklángon pislákoló cselekményt.
Extrák: Semmi.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 0 átlag: - |
|
|
|
|