|
Év
1981/január
|
FILMSZEMLE
Csala Károly: Magyar film, egy évtized fordulóján A Játékfilmszemle elé
Veress József: Mi a siker, mi a bukás? Magyar film – itthon 1980-ban
N. N.: 1979–1980 magyar filmjeinek látogató-számai
N. N.: Számok, tények, vélemények Magyar filmek külföldön 1980-ban
N. N.: A Hungarofilm levelezéséből
N. N.: Játékfilmdíjak 1980
N. N.: Külföldi lapok – magyar filmekről
Almási Miklós: Hozott anyagból Boldog születésnapot, Marilyn!
Berkes Erzsébet: Finnugor holtomiglan
Zsugán István: Egy karakter története Beszélgetés Szabó Istvánnal
Czigány György: Filmről, zenéről Beszélgetés Gaál István filmrendezővel és Szőllősy András zeneszerzővel
Matos Lajos: Horror vacui A nyolcadik utas: a Halál
N. N.: „Filmalkotói Társulást hozunk létre”
Rubanova Irina: Néva-parti vallomások A leningrádi filmiskoláról
LÁTTUK MÉG
Schéry András: Forgalmi dugó
Csala Károly: Reggeli vizit után
Kemény György: Kérek egy elefántot
Hegedűs Tibor: Fekete-fehér – színesben
Harmat György: Csapda az erdőben
Zilahi Judit: Lövések holdfényben
Dániel Ferenc: Szakadék szélén
Palugyai István: Vér a síneken
Schéry András: Start két keréken
A. Kovács Miklós: A cárlány és a hét dalia
Ambrus Katalin: Ketten a lakókocsiban
Báron György: Az első áldozás
TELEVÍZÓ
Hegyi Gyula: Túl a televízió gyermekkorán Beszélgetés Liszkay Tamással, a televízió drámai főosztályának vezetőjével
Bor Ambrus: Keresi, keresi, nem leli... Van neki? Sítúdió ’80
Mészáros Tamás: „Félreéltem én...” Jegor Bulicsov
Nógrádi Gábor: Videózunk, videózgatunk 3.
Gyárfás Endre: Oktatás vagy/és revü? Egy forgatókönyvíró jegyzetei
TÉVÉMOZI
Karcsai Kulcsár István: Hívj a messzeségbe!
Karcsai Kulcsár István: Babaház
Karcsai Kulcsár István: Mamma Róma
KÖNYV
Szőnyi Klára: Szó és kép Nemeskürty István filmtörténete németül
Pánczél György: Egyveleg
KRÓNIKA
A szerkesztőség : Az év játéka
|
|
|
|
|
|
|
MoziOcean’s 8 – Az évszázad átveréseVarró Attila
Ocean’s Eight –
amerikai, 2018. Rendezte: Gary Ross. Írta: Olivia Milch és Gary Ross. Kép:
Eigil Bryld. Zene: Daniel Pemberton. Szereplők: Sandra Bullock (Debbie), Cate
Blanchett (Lou), Anne Hathaway (Daphne), Rihanna (Nine Ball), Helena Bonham
Carter (Rose), Richard Armitage (Becker). Gyártó: Warner Bros / Village
Roadshow. Forgalmazó: InterCom. Szinkronizált.
110 perc.
A gender-zsánerfordító
2010-es évek nem csupán női szemszögből revízionált, újragondolt műfajfilmek
kiváló darabjait hozta magával, de a korszellemet kizsákmányoló, ostoba femploitation-filmek áradatát is
elindította, élen hajdan sikeres férfi-franchise-ok
felesleges és fantáziátlan kasztrálásaival a Mercenaries feláldozható fúriáitól a szingli-Szellemirtókig. Utóbbi trendbe csatlakozik be az Ocean’s 8 szupersztáros stúdiófilmje,
amely a Soderbergh-széria spin-offjaként
Danny húgát, Debbie-t (!) követi nyomon, ahogy hét belevaló társnőjével
meglovasítja a Metropolitan Múzeum felbecsülhetetlen értékű ékszerkollekcióját.
A női westernekkel,
akciófilmekkel vagy buddy komédiákkal
ellentétben igen kisszámú női heist-filmek
egy kivétellel napfényes vígjátékok, középpontban pár kétségbeesett háziasszony
(How to Beat the High Cost of Living),
takarítónő (Mad Money), pompomlány (Sugar&Spice) szerencsés kimenetelű
és erőszakmentes amatőr-stiklijével: Gary Ross átirata ezek habkönnyű példáját
követi a tiszta gengszterfilm-hagyományt sikerrel feminizáló Nagy dobás kőkemény vádirata helyett – bár
egyikkel sem veszi fel a versenyt sem humor, sem rafináltság terén (meglepőnek
szánt fordulatainál csak kínos in-joke-jai
értelmetlenebbek). Ennél nagyobb bűne azonban, hogy meséjében a „női változat”
tisztes törekvése kimerül az alapfilm Szex
és New York-komformizálásával: mert hát mi
mást is rabolhatna hét vérprofi gengsztercsaj, rács mögött ráncfelvarrt
szélhámosnőtől Rihanna rasztalány-hackerén át a Kötelező Indiai Töltelékmacáig,
mint a lányok legjobb barátját, a gyémántokat; hol máshol, mint a Vogue által szervezett Met Gála csillámfényes
sztárparádéjában; és hogyan másként,
mint akció közben lazán lábkörmöt lakkozgatva, csini nagyestélyikben pompázva
és nem mellesleg az áruló pasin bosszút állva. Az Ocean’s 8 szomorú bizonyítéka annak, hogy nincs az a műfaji
motívum, amit ne lehetne bukszanyitogató Kiskegyed-klisékre fordítani, egyúttal
sötét előfutára Barbie Bond-nak, az unikornisokon lovagló Butch
Cassidy-Sundance Kitty párosnak és Bridget Jonesnak a Végzet Templomában.
Varró Attila
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 0 átlag: - |
|
|
|
|