|
Év
1981/január
|
FILMSZEMLE
Csala Károly: Magyar film, egy évtized fordulóján A Játékfilmszemle elé
Veress József: Mi a siker, mi a bukás? Magyar film – itthon 1980-ban
N. N.: 1979–1980 magyar filmjeinek látogató-számai
N. N.: Számok, tények, vélemények Magyar filmek külföldön 1980-ban
N. N.: A Hungarofilm levelezéséből
N. N.: Játékfilmdíjak 1980
N. N.: Külföldi lapok – magyar filmekről
Almási Miklós: Hozott anyagból Boldog születésnapot, Marilyn!
Berkes Erzsébet: Finnugor holtomiglan
Zsugán István: Egy karakter története Beszélgetés Szabó Istvánnal
Czigány György: Filmről, zenéről Beszélgetés Gaál István filmrendezővel és Szőllősy András zeneszerzővel
Matos Lajos: Horror vacui A nyolcadik utas: a Halál
N. N.: „Filmalkotói Társulást hozunk létre”
Rubanova Irina: Néva-parti vallomások A leningrádi filmiskoláról
LÁTTUK MÉG
Schéry András: Forgalmi dugó
Csala Károly: Reggeli vizit után
Kemény György: Kérek egy elefántot
Hegedűs Tibor: Fekete-fehér – színesben
Harmat György: Csapda az erdőben
Zilahi Judit: Lövések holdfényben
Dániel Ferenc: Szakadék szélén
Palugyai István: Vér a síneken
Schéry András: Start két keréken
A. Kovács Miklós: A cárlány és a hét dalia
Ambrus Katalin: Ketten a lakókocsiban
Báron György: Az első áldozás
TELEVÍZÓ
Hegyi Gyula: Túl a televízió gyermekkorán Beszélgetés Liszkay Tamással, a televízió drámai főosztályának vezetőjével
Bor Ambrus: Keresi, keresi, nem leli... Van neki? Sítúdió ’80
Mészáros Tamás: „Félreéltem én...” Jegor Bulicsov
Nógrádi Gábor: Videózunk, videózgatunk 3.
Gyárfás Endre: Oktatás vagy/és revü? Egy forgatókönyvíró jegyzetei
TÉVÉMOZI
Karcsai Kulcsár István: Hívj a messzeségbe!
Karcsai Kulcsár István: Babaház
Karcsai Kulcsár István: Mamma Róma
KÖNYV
Szőnyi Klára: Szó és kép Nemeskürty István filmtörténete németül
Pánczél György: Egyveleg
KRÓNIKA
A szerkesztőség : Az év játéka
|
|
|
|
|
|
|
MoziHárom hegycsúcsKovács Patrik
Drei Zinnen –
német-olasz, 2017. Rendezte és írta: Jan Zabeil. Kép: Axel Schneppat.
Szereplők: Alexander Fehling (Aaron), Bérénice Bejo (Lea), Arian Montgomery
(Tristan). Gyártó: Echofilm / Rohfilm. Forgalmazó: Vertigo Média. Feliratos. 94 perc.
Szemlátomást
kimeríthetetlenek a szövevényes apa-gyermek kapcsolatokat bemutató
mozgókép-históriák: ezt ékesen bizonyítja az is, hogy átívelik a fél
filmtörténetet. Legyen szó akár neorealista művészfilmről (Biciklitolvajok), családi melodrámáról (Kramer kontra Kramer) vagy túlfűtött akcióthrillerről (Fehér éjszaka), látható, hogy az
apaszerep ellentmondásait kiaknázó mozik családfája mennyire szerteágazó. A Három hegycsúcs egy pillanatig sem
viszonyul felforgató módon a tematikához, hiszen unalomig ismert családi
válsághelyzetet exponál. Lea gyermekével, Tristannel és újdonsült élettársával,
Aaronnal idillinek ígérkező kirándulást tesz az olasz Dolomitokba, ám a friss
hegyi levegő indulatos viszályt gerjeszt a kisfiú és nevelőapja között.
Kettejük egyre vehemensebb pszichológiai hadviselése egy balul sikerült túra
során éri el csúcspontját: Aaron komoly sérülést szenved, ráadásul a
leereszkedő ködben szem elől téveszti mostohafiát, s így mindkettejüket túszul
ejti a fagyos hegyvidék.
Innentől a Három hegycsúcs hagyományos
túlélőthrillerbe fordul át, ám Zabeil oly hosszan érleli a műfaj által
megkövetelt konfliktust, hogy mire az valóban beizzik, elapad a feszültség. Az
opusz sokkal izgalmasabb az ezt megelőző egy órában: nemesen konzervatív,
lassan építkező családi melodráma pereg előttünk, melyet nem is a – sokszor
banális – dialógok, hanem a kölcsönös meg nem értettséget kidomborító
változatos motívumok éltetnek. Csalódást okoz viszont, hogy a felvetett
problematika túl általános, így néhol olybá tűnhet, mintha egy zöldfülű
családterapeutáknak szánt oktatófilmet látnánk. És bár a színészek az erősen
tipizált karakterek bőrében is brillíroznak, Az igazi törődés című norvég mozi sokkal hitelesebb gesztusokkal
tolmácsolta ugyanezt a témát a közelmúltban.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 0 átlag: - |
|
|
|
|