|
Év
1981/január
|
FILMSZEMLE
Csala Károly: Magyar film, egy évtized fordulóján A Játékfilmszemle elé
Veress József: Mi a siker, mi a bukás? Magyar film – itthon 1980-ban
N. N.: 1979–1980 magyar filmjeinek látogató-számai
N. N.: Számok, tények, vélemények Magyar filmek külföldön 1980-ban
N. N.: A Hungarofilm levelezéséből
N. N.: Játékfilmdíjak 1980
N. N.: Külföldi lapok – magyar filmekről
Almási Miklós: Hozott anyagból Boldog születésnapot, Marilyn!
Berkes Erzsébet: Finnugor holtomiglan
Zsugán István: Egy karakter története Beszélgetés Szabó Istvánnal
Czigány György: Filmről, zenéről Beszélgetés Gaál István filmrendezővel és Szőllősy András zeneszerzővel
Matos Lajos: Horror vacui A nyolcadik utas: a Halál
N. N.: „Filmalkotói Társulást hozunk létre”
Rubanova Irina: Néva-parti vallomások A leningrádi filmiskoláról
LÁTTUK MÉG
Schéry András: Forgalmi dugó
Csala Károly: Reggeli vizit után
Kemény György: Kérek egy elefántot
Hegedűs Tibor: Fekete-fehér – színesben
Harmat György: Csapda az erdőben
Zilahi Judit: Lövések holdfényben
Dániel Ferenc: Szakadék szélén
Palugyai István: Vér a síneken
Schéry András: Start két keréken
A. Kovács Miklós: A cárlány és a hét dalia
Ambrus Katalin: Ketten a lakókocsiban
Báron György: Az első áldozás
TELEVÍZÓ
Hegyi Gyula: Túl a televízió gyermekkorán Beszélgetés Liszkay Tamással, a televízió drámai főosztályának vezetőjével
Bor Ambrus: Keresi, keresi, nem leli... Van neki? Sítúdió ’80
Mészáros Tamás: „Félreéltem én...” Jegor Bulicsov
Nógrádi Gábor: Videózunk, videózgatunk 3.
Gyárfás Endre: Oktatás vagy/és revü? Egy forgatókönyvíró jegyzetei
TÉVÉMOZI
Karcsai Kulcsár István: Hívj a messzeségbe!
Karcsai Kulcsár István: Babaház
Karcsai Kulcsár István: Mamma Róma
KÖNYV
Szőnyi Klára: Szó és kép Nemeskürty István filmtörténete németül
Pánczél György: Egyveleg
KRÓNIKA
A szerkesztőség : Az év játéka
|
|
|
|
|
|
|
DVDA halászkirály legendájaHorányi Péter
The Fisher King – amerikai, 1991. Rendezte: Terry Gilliam. Szereplők: Jeff Bridges, Robin Williams,
Ammanda Plummer. Forgalmazó: Bontonfilm. 132 perc.
Terry
Gilliam a Monty Python felbomlása után hamar bebizonyította, hogy önállóan is
képes maradandót alkotni, forgasson bár disztopikus drámát (Brazil, 12 majom), vagy vicces időutazós fantasyt (Időbanditák), a horrorral és vígjátékkal egyaránt kokettáló
mesefilmet (Grimm) vagy drogfilmet (Félelem és reszketés Las Vegasban). A
műfajilag színes életművet a sajátos humor és látásmód köti össze, amelyben A halászkirály legendája ritkábban
hivatkozott tétel ugyan, pedig legalább annyira egyedi film, mint többi.
A halászkirály legendája kiválóságát az adja, hogy Gilliam bátran nyúl a hollywoodi
dramaturgia tucatmegoldásaihoz, és oldja fel őket a saját víziójában: a „vígjátéki
férfimelodráma” korántsem tekinthető bevett műfajkombinációnak. Jack Lucas
(Jeff Bridges), a sikeres és arrogáns rádiós műsorvezető, egy meggondolatlan
kommentjével éttermi tömegmészárlást robbant ki. Az események hatására
megtörik, és bűntudatától menekülve a hajléktalanok világába keveredik. Ott
találkozik Parryvel (Robin Williams), akinek a felesége a lövöldözés egyik
áldozata volt, és most Jackhez hasonlóan a múlt elől menekül. Találkozásukból
barátság kerekedik, és lassan megtanulják, hogy mit jelent áldozatot hozni egy
másik emberért.
A
film erényei, mint a legtöbb Gilliam-filmnél, ezúttal sem annyira a konkrét
sztoriban, hanem a furmányos megvalósításban rejlenek. A démonaikkal küzdő két
férfi történetét a rendező egy allegorizált, mágikus New York-i színtérbe
helyezi. A kompozíciókat torzítja és a képeket szokatlan kameraállásokkal
szürreálissá teszi, míg máskor a fényjátékai révén a jelenetek expresszionista
hatásúvá válnak. Mindezek mögött azonban nem komoly és zord szerzői vízió
húzódik meg, hanem egy sokárnyalatú érzékenység, amely a másik ember iránti
felelősség fájdalmát sok humorral és iróniával mutatja be. A Halászkirály azért lesz rendkívül
szórakoztató és szellemes, mert nem fél kicsit a feje tetejére állítani a
dolgokat. Williams és Bridges tökéletesen eltalálták a szerepüket, de minden
egyes karakter – legyen az a hermafrodita hajléktalan vagy egy tolószékes Tom
Waits – egyedülállóan emlékezetes.
Extrák:
Semmi.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 1 átlag: 7 |
|
|
|
|