|
Év
1981/január
|
FILMSZEMLE
Csala Károly: Magyar film, egy évtized fordulóján A Játékfilmszemle elé
Veress József: Mi a siker, mi a bukás? Magyar film – itthon 1980-ban
N. N.: 1979–1980 magyar filmjeinek látogató-számai
N. N.: Számok, tények, vélemények Magyar filmek külföldön 1980-ban
N. N.: A Hungarofilm levelezéséből
N. N.: Játékfilmdíjak 1980
N. N.: Külföldi lapok – magyar filmekről
Almási Miklós: Hozott anyagból Boldog születésnapot, Marilyn!
Berkes Erzsébet: Finnugor holtomiglan
Zsugán István: Egy karakter története Beszélgetés Szabó Istvánnal
Czigány György: Filmről, zenéről Beszélgetés Gaál István filmrendezővel és Szőllősy András zeneszerzővel
Matos Lajos: Horror vacui A nyolcadik utas: a Halál
N. N.: „Filmalkotói Társulást hozunk létre”
Rubanova Irina: Néva-parti vallomások A leningrádi filmiskoláról
LÁTTUK MÉG
Schéry András: Forgalmi dugó
Csala Károly: Reggeli vizit után
Kemény György: Kérek egy elefántot
Hegedűs Tibor: Fekete-fehér – színesben
Harmat György: Csapda az erdőben
Zilahi Judit: Lövések holdfényben
Dániel Ferenc: Szakadék szélén
Palugyai István: Vér a síneken
Schéry András: Start két keréken
A. Kovács Miklós: A cárlány és a hét dalia
Ambrus Katalin: Ketten a lakókocsiban
Báron György: Az első áldozás
TELEVÍZÓ
Hegyi Gyula: Túl a televízió gyermekkorán Beszélgetés Liszkay Tamással, a televízió drámai főosztályának vezetőjével
Bor Ambrus: Keresi, keresi, nem leli... Van neki? Sítúdió ’80
Mészáros Tamás: „Félreéltem én...” Jegor Bulicsov
Nógrádi Gábor: Videózunk, videózgatunk 3.
Gyárfás Endre: Oktatás vagy/és revü? Egy forgatókönyvíró jegyzetei
TÉVÉMOZI
Karcsai Kulcsár István: Hívj a messzeségbe!
Karcsai Kulcsár István: Babaház
Karcsai Kulcsár István: Mamma Róma
KÖNYV
Szőnyi Klára: Szó és kép Nemeskürty István filmtörténete németül
Pánczél György: Egyveleg
KRÓNIKA
A szerkesztőség : Az év játéka
|
|
|
|
|
|
|
MoziSuburbiconHuber Zoltán
Suburbicon – amerikai, 2017. Rendezte: George Clooney. Írta: Joel és Ethan Coen. Kép: Robert Elswit. Zene: Alexandre Desplat. Szereplők: Matt Damon (Gardner), Julianne Moore (Margaret), Oscar Isaac (Roger), Glenn Fishler (Sloan). Gyártó: Black Bear Pictures / Dark Castle Entertainment / Smokehouse Pictures. Forgalmazó: Cinetel. Feliratos. 104 perc. A rendezői székben
George Clooney, a forgatókönyv a Coen-fivérek közreműködésével készült, az
operatőri feladatokat a bravúros kompozícióiról ismert Robert Elswit vállalta,
a karaktereket pedig egytől-egyig kiváló színészek keltik életre. Egy ilyen
impozáns stáblistát böngészve hajlamosak vagyunk azt gondolni, itt nagy baj
bizonyára nem történhet, de ahogyan a mellékelt példa mutatja, a totális
hangnem- és aránytévesztések ellen a tehetség és a tapasztalat sem feltétlen
jelent védelmet. Ami ugyanis Coenék esetében szinte mindig működni szokott, az
Clooney kezében szétesik és gyakorlatilag teljes csődöt mond.
A
testvérpár saját munkáiban a sokkoló fordulatokat és frappáns figurákat a
műfaji elvárások pimasz felülírása, illetve a pontos környezetábrázolás
egészítik ki, finom egyensúlyt teremtve a morbid vicc és a fajsúlyos szatíra
között. A biztosítási pénzre utazó külvárosi kisemberek véres történetét
Clooney az ötvenes évek idilli szappanoperáit idéző stílusban, sötét
paródiaként tálalja, de mindebbe sajnos egy komolynak szánt, valós eseményeken
alapuló szociodrámát passzíroz. A fehér mintacsalád háztáji titkai és a fekete
család vesszőfutása nemcsak az ellentétes hangvételük miatt ütik egymást, de a
két szál szinte teljesen független egymástól. A Fargo kidolgozatlan, kevésbé okos verziójaként ható rémmesét
időről-időre megakasztja az afro-amerikai szomszédok fájóan didaktikus
kálváriája, mintha nem sikerült volna megnyugtatóan eldönteni, miről is akarna
szólni a sztori. Organikus kapcsolódási pontok nélkül a fekete humor és a
torkunkon letolt üzenet rendre kioltják egymást, a karakterek és történések
csak pillanatokra tűnnek érdekesnek. A jegyünkért így két fél filmet kapunk és
nem egy működő egészet.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 1 átlag: 10 |
|
|
|
|