|
Év
1981/január
|
FILMSZEMLE
Csala Károly: Magyar film, egy évtized fordulóján A Játékfilmszemle elé
Veress József: Mi a siker, mi a bukás? Magyar film – itthon 1980-ban
N. N.: 1979–1980 magyar filmjeinek látogató-számai
N. N.: Számok, tények, vélemények Magyar filmek külföldön 1980-ban
N. N.: A Hungarofilm levelezéséből
N. N.: Játékfilmdíjak 1980
N. N.: Külföldi lapok – magyar filmekről
Almási Miklós: Hozott anyagból Boldog születésnapot, Marilyn!
Berkes Erzsébet: Finnugor holtomiglan
Zsugán István: Egy karakter története Beszélgetés Szabó Istvánnal
Czigány György: Filmről, zenéről Beszélgetés Gaál István filmrendezővel és Szőllősy András zeneszerzővel
Matos Lajos: Horror vacui A nyolcadik utas: a Halál
N. N.: „Filmalkotói Társulást hozunk létre”
Rubanova Irina: Néva-parti vallomások A leningrádi filmiskoláról
LÁTTUK MÉG
Schéry András: Forgalmi dugó
Csala Károly: Reggeli vizit után
Kemény György: Kérek egy elefántot
Hegedűs Tibor: Fekete-fehér – színesben
Harmat György: Csapda az erdőben
Zilahi Judit: Lövések holdfényben
Dániel Ferenc: Szakadék szélén
Palugyai István: Vér a síneken
Schéry András: Start két keréken
A. Kovács Miklós: A cárlány és a hét dalia
Ambrus Katalin: Ketten a lakókocsiban
Báron György: Az első áldozás
TELEVÍZÓ
Hegyi Gyula: Túl a televízió gyermekkorán Beszélgetés Liszkay Tamással, a televízió drámai főosztályának vezetőjével
Bor Ambrus: Keresi, keresi, nem leli... Van neki? Sítúdió ’80
Mészáros Tamás: „Félreéltem én...” Jegor Bulicsov
Nógrádi Gábor: Videózunk, videózgatunk 3.
Gyárfás Endre: Oktatás vagy/és revü? Egy forgatókönyvíró jegyzetei
TÉVÉMOZI
Karcsai Kulcsár István: Hívj a messzeségbe!
Karcsai Kulcsár István: Babaház
Karcsai Kulcsár István: Mamma Róma
KÖNYV
Szőnyi Klára: Szó és kép Nemeskürty István filmtörténete németül
Pánczél György: Egyveleg
KRÓNIKA
A szerkesztőség : Az év játéka
|
|
|
|
|
|
|
MoziAmityville: Az ébredésVarró Attila
Amityville: The
Awakening – amerikai, 2017. Rendezte és írta: Franck Khalfoun. Kép: Steven
Poster. Zene: Robin Coudert. Szereplők: Bella Thorne (Belle), Cameron Monaghan
(James), Jennifer Jason Leigh (Joan), Thomas Mann (Terrence), Jennifer Morrison
(Candice). Gyártó: Blumhouse Productions / Dimension Films. Forgalmazó:
InterCom. Szinkronizált. 85 perc.
Az Alexandre Aja-műhelyéből
kikerült párizsi író-rendező, Franck Khalfoun tízévnyi rémfilmes életművében
szubzsánertől függetlenül megszállottan ragaszkodik a zavart lelkű, befelé
fordult férfiak és az általuk fenyegetett (többnyire szuperszexi) álomnők kegyetlen
párkapcsolataihoz, akár egy karácsonyi mélygarázs börtönében (P2 – A rettegés új szintje), akár egy
sorozatgyilkos hétköznapjaiban (Maniac),
akár egy fausti karriertörténet keretében (I-Lived):
meséinek központi tanulsága valahol az „akiket szeretünk, megöljük” és inverze
között oszcillál. Miután öt éve sikerrel lehelt új életet a Lustig-féle Maniac kultuszfilmjébe, ezúttal a
nagyjából 20. darabjánál tartó Amityville-franchise
kiszikkadt testébe próbált lelket önteni, az Evil Dead-remake dicséretes példáját követve egy testvér-dráma segítségével,
amelyben megszokott szerzői párosát egy dögös-darkos kamaszlány és démonszállta,
kómában fekvő ikerbátyja alakítják – Khalfoun kettőjük (némi bűntudattal és
beteges anyai szeretettel fűszerezett) eutanázia-drámájával mélyíti el a primér
kísértetház-terrort.
Az Amityville: Ébredés ugyan távol áll az eredeti koncepciókat
kreatívan kamatoztató kortárs horror-élvonaltól (Valami követ, Vaksötét, It Comes at Night), de a franchise-on belül
szokatlanul eredményes darabnak számít. Miközben igyekszik minimumra szorítani
a dupla- és tripla sokkokkal operáló sápatag rémisztgetést (lásd Annabelle 2.), távol tartja magát a splatter-trend vériszamos
Aja-élményeitől is, és a félelmet inkább a bizarr családi édeshármas érzelmi
iszonyatával színezgeti, egészen az inkább szív- mint gyomorszorító fináléig. Khalfoun
szerény szerzői horrorja bevallottan az eredeti Rettegés háza köveiből építkezik (a DeFeo-prológustól a
légyrajzástól a pincebontásig), szerencsére kósza mémeken túl a családi
széthullás-történet dinamikáját is átemelve – csak épp a talajvesztett apa és fojtogató
lakáskölcsön szürke, hétköznapi farkasembereinek helyét átveszik az anya-lány
gyűlölet és a szexuális kiszolgáltatottság fekete angyalai.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 3 átlag: 5.67 |
|
|
|
|