|
Év
1981/január
|
FILMSZEMLE
Csala Károly: Magyar film, egy évtized fordulóján A Játékfilmszemle elé
Veress József: Mi a siker, mi a bukás? Magyar film – itthon 1980-ban
N. N.: 1979–1980 magyar filmjeinek látogató-számai
N. N.: Számok, tények, vélemények Magyar filmek külföldön 1980-ban
N. N.: A Hungarofilm levelezéséből
N. N.: Játékfilmdíjak 1980
N. N.: Külföldi lapok – magyar filmekről
Almási Miklós: Hozott anyagból Boldog születésnapot, Marilyn!
Berkes Erzsébet: Finnugor holtomiglan
Zsugán István: Egy karakter története Beszélgetés Szabó Istvánnal
Czigány György: Filmről, zenéről Beszélgetés Gaál István filmrendezővel és Szőllősy András zeneszerzővel
Matos Lajos: Horror vacui A nyolcadik utas: a Halál
N. N.: „Filmalkotói Társulást hozunk létre”
Rubanova Irina: Néva-parti vallomások A leningrádi filmiskoláról
LÁTTUK MÉG
Schéry András: Forgalmi dugó
Csala Károly: Reggeli vizit után
Kemény György: Kérek egy elefántot
Hegedűs Tibor: Fekete-fehér – színesben
Harmat György: Csapda az erdőben
Zilahi Judit: Lövések holdfényben
Dániel Ferenc: Szakadék szélén
Palugyai István: Vér a síneken
Schéry András: Start két keréken
A. Kovács Miklós: A cárlány és a hét dalia
Ambrus Katalin: Ketten a lakókocsiban
Báron György: Az első áldozás
TELEVÍZÓ
Hegyi Gyula: Túl a televízió gyermekkorán Beszélgetés Liszkay Tamással, a televízió drámai főosztályának vezetőjével
Bor Ambrus: Keresi, keresi, nem leli... Van neki? Sítúdió ’80
Mészáros Tamás: „Félreéltem én...” Jegor Bulicsov
Nógrádi Gábor: Videózunk, videózgatunk 3.
Gyárfás Endre: Oktatás vagy/és revü? Egy forgatókönyvíró jegyzetei
TÉVÉMOZI
Karcsai Kulcsár István: Hívj a messzeségbe!
Karcsai Kulcsár István: Babaház
Karcsai Kulcsár István: Mamma Róma
KÖNYV
Szőnyi Klára: Szó és kép Nemeskürty István filmtörténete németül
Pánczél György: Egyveleg
KRÓNIKA
A szerkesztőség : Az év játéka
|
|
|
|
|
|
|
MoziAz ígéretBenke Attila
The Promise –
amerikai-spanyol, 2016. Rendező: Terry George. Forgatókönyv: Terry George,
Robin Swicord. Kép: Javier Aguirresarobe. Szereplők: Christian Bale (Chris),
Oscar Isaac (Mikael), Charlotte Le Bon (Ana), Angela Sarafyan (Maral), Jean
Reno (Fournet). Gyártó: Survival Pictures, Phoenix Pictures. Forgalmazó:
Vertigo Media Kft. 133 perc.
A dicstelen huszadik
század leggyakrabban emlegetett népirtása a Holokauszt, ám sajnos más tömeggyilkosságokat
is elkövettek politikai ideológiák nevében, amelyekről ritkábban készülnek
nagyjátékfilmek. Ilyenek a második világháborút megelőző nankingi népirtás
(Zhang Yimou: A háború virágai), az
ukrán holodomor (George Mendeluk: Keserű aratás)
vagy az „örmény holokauszt” az első világháború hajnalán (Atom Egoyan: Ararat). Ez utóbbit idézi fel Terry
George ír rendező (Hotel Ruanda)
legújabb történelmi melodrámája, Az
ígéret.
Törökország mai napig
próbálja tagadni a gyengélkedő Oszmán Birodalmat irányító nacionalista
kormányzat 1915-ös rendelkezését, amely gyakorlatilag legalizálta az ország
legnagyobb keresztény kisebbségének, az örmények lemészárlását. Ezt a kurrens
közel-keleti menekültválságra is rímelő történelmi tragédiát Terry George
koncepciója szerint populáris formában lehet behozni a köztudatba. Az ígéret centrumában így a naiv örmény
medikus, Mikael, a Franciaországból népéhez visszatérő Ana és a pökhendi
amerikai újságíró, Chris szerelmi háromszöge áll, mely sajnos sokszor háttérbe
szorítja a fontos történelmi szálat. Mikael a főhős, akinek szembe kell néznie
a borzalmakkal, ám meglehetősen súlytalan karakter, még Ana kegyeiért sem
igazán kell küzdenie, ezért roppantmód unalmas is. A Christian Bale által
eljátszott riválisa ellentmondásosabb figura, ám a nemes történelmi küldetés és
Ana iránt érzett szerelme között őrlődő férfi csupán a Casablanca Rickjének halovány másolata,
nem lesz belőle drámai hős vagy komoly rivális. Velük szemben az igazi gonoszt
az egyoldalúan kegyetlennek ábrázolt oszmánok képviselik. Mindezekből Terry
George csupán egy fájóan átlagos, kiszámítható és hatásvadász melodrámát tudott
összehozni, egydimenziós romantikus hősökkel és néhány látványosabb
csatajelenettel. Az örmény népirtás ennél sokkal komplexebb megközelítést
érdemelne.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 3 átlag: 5 |
|
|
|
|