|
Év
1981/január
|
FILMSZEMLE
Csala Károly: Magyar film, egy évtized fordulóján A Játékfilmszemle elé
Veress József: Mi a siker, mi a bukás? Magyar film – itthon 1980-ban
N. N.: 1979–1980 magyar filmjeinek látogató-számai
N. N.: Számok, tények, vélemények Magyar filmek külföldön 1980-ban
N. N.: A Hungarofilm levelezéséből
N. N.: Játékfilmdíjak 1980
N. N.: Külföldi lapok – magyar filmekről
Almási Miklós: Hozott anyagból Boldog születésnapot, Marilyn!
Berkes Erzsébet: Finnugor holtomiglan
Zsugán István: Egy karakter története Beszélgetés Szabó Istvánnal
Czigány György: Filmről, zenéről Beszélgetés Gaál István filmrendezővel és Szőllősy András zeneszerzővel
Matos Lajos: Horror vacui A nyolcadik utas: a Halál
N. N.: „Filmalkotói Társulást hozunk létre”
Rubanova Irina: Néva-parti vallomások A leningrádi filmiskoláról
LÁTTUK MÉG
Schéry András: Forgalmi dugó
Csala Károly: Reggeli vizit után
Kemény György: Kérek egy elefántot
Hegedűs Tibor: Fekete-fehér – színesben
Harmat György: Csapda az erdőben
Zilahi Judit: Lövések holdfényben
Dániel Ferenc: Szakadék szélén
Palugyai István: Vér a síneken
Schéry András: Start két keréken
A. Kovács Miklós: A cárlány és a hét dalia
Ambrus Katalin: Ketten a lakókocsiban
Báron György: Az első áldozás
TELEVÍZÓ
Hegyi Gyula: Túl a televízió gyermekkorán Beszélgetés Liszkay Tamással, a televízió drámai főosztályának vezetőjével
Bor Ambrus: Keresi, keresi, nem leli... Van neki? Sítúdió ’80
Mészáros Tamás: „Félreéltem én...” Jegor Bulicsov
Nógrádi Gábor: Videózunk, videózgatunk 3.
Gyárfás Endre: Oktatás vagy/és revü? Egy forgatókönyvíró jegyzetei
TÉVÉMOZI
Karcsai Kulcsár István: Hívj a messzeségbe!
Karcsai Kulcsár István: Babaház
Karcsai Kulcsár István: Mamma Róma
KÖNYV
Szőnyi Klára: Szó és kép Nemeskürty István filmtörténete németül
Pánczél György: Egyveleg
KRÓNIKA
A szerkesztőség : Az év játéka
|
|
|
|
|
|
|
MoziA tökéletes gyilkosSchubert Gusztáv
A tökéletes gyilkos –
magyar, 2017. Rendezte: Pacskovszky József.
Írta: Pacskovszky József,
Pacskovszky Zsolt.
Kép: Gózon Francisco.
Zene: Bacsó Kristóf.
Producer: Hábermann Jenő.
Szereplők: László Zsolt (Kamenár), Hőricz Nóra Lili (Petra), Szabó Győző, Szabó Kimmel Tamás. Gyártó: Forum Hungary.
Forgalmazó: Forum Hungary. 98 perc.
Mi az oka, hogy
Magyarországon a bűnügyi film lábra nem tud kapni? Az ötvenes években mindenki
tudta a választ, bűnözni csak a sötét kapitalizmusban szoktak, a szocializmus
tökéletes társadalmától alkatilag idegen a bűn, se sorozatgyilkosok, se
maffiózók, se korrupt zsaruk nincsenek. E hazugsághoz többé-kevésbé a puha
diktatúra is ragaszkodott. A magyar vadkapitalizmus beköszöntével aztán ránk
zúdult a bűn: olajszőkítés, korrupció, szervezett bűnözés. De mintha a
hiánygazdaság után a bőség zavara bénította volna meg a magyar krimiszerzőket.
A magyar krimi vagy amerikai mintákat másolt (rosszul), vagy valami zavaros és
ízetlen bűnügyi hungarikummal próbálkozott. A kritikai siker és a néző egyaránt
elmaradt. Egészen a legutóbbi időkig, tavaly már három perfekt bűnügyi film
készült: a Félvilág, a Tiszta szívvel, A martfűi rém. A tökéletes
gyilkos könnyedén folytathatta volna a sort, számos adottsága megvolt
hozzá: egy lélektani csapdákra, kettős játszmákra hangolt eredeti stílusú rendező,
egy kitűnő noir-karakter, egy végzetes vonzerővel rendelkező fiatal színésznő
(Hőrich Nóra Lili a Szabadesés
folpack-szex jelenetével akadt be a magyar macsófantáziába), és még a
krimiírásban való jártasság is adott volt (a Pacskovszky-testvérek izgalmas
bűnügyi regénye, a Nő kutyával és Holddal
két éve jelent meg az Agavénál).
Az alapsztori is
hatásos: egy magányos igazságosztó veszi magára a rendőrség és a bíróság
feladatkörét, és sorra végez azokkal a gazfickókkal, akik megúszták a
felelősségre vonást. Kamenár, a kemény zsaru hamar rájön, hogy a nyomot sohasem
hagyó „tökéletes gyilkost” alighanem a rendőrség kötelékében kell keresni. A
nyomozást azonban rendre eltereli valami megfelelési kényszer, amit nem először
tapasztalhatunk a kortárs magyar krimikben: mindent be kell vetni, ami plusz
nézőt hozhat. Autósüldözést, gótikus kazamatákat (végül már apáca-múmiák között
folyik a hajsza a gyilkos után). És persze szexet. Csakhogy a hősnő több mint „dögös
csaj”, igazi femme fatale, rá és
Kamenárra film noirt lehetne/kellene építeni. Pacskovszky azonban éppúgy
cserbenhagyja ezt az erős szálat, ahogy a kemény zsaru megtartóztatja magát a
végzet asszonyától. Lehetett volna egy film noirunk, de be kellett érnünk a
félbe-szerbe hagyott előjátékkal.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 7 átlag: 4.14 |
|
|
|
|