|
Év
1981/január
|
FILMSZEMLE
Csala Károly: Magyar film, egy évtized fordulóján A Játékfilmszemle elé
Veress József: Mi a siker, mi a bukás? Magyar film – itthon 1980-ban
N. N.: 1979–1980 magyar filmjeinek látogató-számai
N. N.: Számok, tények, vélemények Magyar filmek külföldön 1980-ban
N. N.: A Hungarofilm levelezéséből
N. N.: Játékfilmdíjak 1980
N. N.: Külföldi lapok – magyar filmekről
Almási Miklós: Hozott anyagból Boldog születésnapot, Marilyn!
Berkes Erzsébet: Finnugor holtomiglan
Zsugán István: Egy karakter története Beszélgetés Szabó Istvánnal
Czigány György: Filmről, zenéről Beszélgetés Gaál István filmrendezővel és Szőllősy András zeneszerzővel
Matos Lajos: Horror vacui A nyolcadik utas: a Halál
N. N.: „Filmalkotói Társulást hozunk létre”
Rubanova Irina: Néva-parti vallomások A leningrádi filmiskoláról
LÁTTUK MÉG
Schéry András: Forgalmi dugó
Csala Károly: Reggeli vizit után
Kemény György: Kérek egy elefántot
Hegedűs Tibor: Fekete-fehér – színesben
Harmat György: Csapda az erdőben
Zilahi Judit: Lövések holdfényben
Dániel Ferenc: Szakadék szélén
Palugyai István: Vér a síneken
Schéry András: Start két keréken
A. Kovács Miklós: A cárlány és a hét dalia
Ambrus Katalin: Ketten a lakókocsiban
Báron György: Az első áldozás
TELEVÍZÓ
Hegyi Gyula: Túl a televízió gyermekkorán Beszélgetés Liszkay Tamással, a televízió drámai főosztályának vezetőjével
Bor Ambrus: Keresi, keresi, nem leli... Van neki? Sítúdió ’80
Mészáros Tamás: „Félreéltem én...” Jegor Bulicsov
Nógrádi Gábor: Videózunk, videózgatunk 3.
Gyárfás Endre: Oktatás vagy/és revü? Egy forgatókönyvíró jegyzetei
TÉVÉMOZI
Karcsai Kulcsár István: Hívj a messzeségbe!
Karcsai Kulcsár István: Babaház
Karcsai Kulcsár István: Mamma Róma
KÖNYV
Szőnyi Klára: Szó és kép Nemeskürty István filmtörténete németül
Pánczél György: Egyveleg
KRÓNIKA
A szerkesztőség : Az év játéka
|
|
|
|
|
|
|
MoziSzéttörveSepsi László
Split – amerikai, 2016.
Rendezte és írta: M. Night Shyamalan. Kép: Mike Gioulakis. Zene: Szereplők:
James McAvoy (Kevin), Anya Taylor-Joy (Casey), Betty Buckley (Dr. Fletcher),
Jessica Sula (Marcia). Gyártó: Blumhouse Production / Blinding Edge Pictures.
Forgalmazó:
UIP-Duna Film. Szinkronizált. 117 perc.
Utóbbi két filmje
alapján M. Night Shyamalan esetében a „visszatérés” az eddigi életmű alapjainak
újrafelfedezését, és ezekre történő fokozatos (újra)építkezést jelenti. A
nagyköltségvetésű bukták után a Látogatás
a lehető legolcsóbb (found footage)
formátumban húzott fel egy óvatos csattanót, amely távol állt az író-rendező
korábbi extravagáns meglepetéseitől. Az idei Széttörve nem csak költségvetését és a húzónévnek megszerzett férfi
főszereplőt tekintve értékelhető egy nagyobb mozgástérben létrehozott műnek, de
vállalásában is: a 23+1 személyiséggel megvert magányos őrült sztorija, aki
elrabolt tinilányokat tart a pincéjében, egyszerre sikamlós és túlzó koncepció,
amelyből éppúgy vezethet út a DePalma-féle pervertált esztéticizmushoz, mint
egy kaján Herschell Gordon Lewis-reprízhez.
Hogy a Széttörve végső soron egyik sem, az
egyszerre dicséri a PG-13-as besorolást és Shyamalan szerzői integritását,
miközben a szituáció szexuális töltetét még a többértelműség határain belül
megfakítva elnavigálja filmjét a zárófordulatig. Az életmű legszebb pillanatait
szó szerint felidéző kurta szekvencia nem csupán homlokracsapós meglepetéssel
szolgál, de a fantasztikumba hajló pszichothrillernek is új értelmezési és
műfaji kontextust ad – habár azon az áron, hogy az elrabolt bakfis
cselekményszála, így kikerülve a fókuszpontból, kurtán-furcsán lezáratlan
marad. A trükk persze a szokásos – az értelmezési horizont radikális megnyitása
egy korábban elhallgatott információ bevezetésével –, de ezúttal mintha több
volna benne egy gimmickkel (huszonhárom személyiség!) párosított narratológiai
ujjgyakorlatnál: miképp huszonarcú főhőse, a Széttörve csattanója is a rögzítettnek vélt identitás és az
evidensnek vélt jelentés ingatagságára hívja fel a figyelmet. Alkalomhoz illő
üzenet egy éppen visszatérő hajdani reménységtől.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 1 átlag: 8 |
|
|
|
|