|
Év
1981/január
|
FILMSZEMLE
Csala Károly: Magyar film, egy évtized fordulóján A Játékfilmszemle elé
Veress József: Mi a siker, mi a bukás? Magyar film – itthon 1980-ban
N. N.: 1979–1980 magyar filmjeinek látogató-számai
N. N.: Számok, tények, vélemények Magyar filmek külföldön 1980-ban
N. N.: A Hungarofilm levelezéséből
N. N.: Játékfilmdíjak 1980
N. N.: Külföldi lapok – magyar filmekről
Almási Miklós: Hozott anyagból Boldog születésnapot, Marilyn!
Berkes Erzsébet: Finnugor holtomiglan
Zsugán István: Egy karakter története Beszélgetés Szabó Istvánnal
Czigány György: Filmről, zenéről Beszélgetés Gaál István filmrendezővel és Szőllősy András zeneszerzővel
Matos Lajos: Horror vacui A nyolcadik utas: a Halál
N. N.: „Filmalkotói Társulást hozunk létre”
Rubanova Irina: Néva-parti vallomások A leningrádi filmiskoláról
LÁTTUK MÉG
Schéry András: Forgalmi dugó
Csala Károly: Reggeli vizit után
Kemény György: Kérek egy elefántot
Hegedűs Tibor: Fekete-fehér – színesben
Harmat György: Csapda az erdőben
Zilahi Judit: Lövések holdfényben
Dániel Ferenc: Szakadék szélén
Palugyai István: Vér a síneken
Schéry András: Start két keréken
A. Kovács Miklós: A cárlány és a hét dalia
Ambrus Katalin: Ketten a lakókocsiban
Báron György: Az első áldozás
TELEVÍZÓ
Hegyi Gyula: Túl a televízió gyermekkorán Beszélgetés Liszkay Tamással, a televízió drámai főosztályának vezetőjével
Bor Ambrus: Keresi, keresi, nem leli... Van neki? Sítúdió ’80
Mészáros Tamás: „Félreéltem én...” Jegor Bulicsov
Nógrádi Gábor: Videózunk, videózgatunk 3.
Gyárfás Endre: Oktatás vagy/és revü? Egy forgatókönyvíró jegyzetei
TÉVÉMOZI
Karcsai Kulcsár István: Hívj a messzeségbe!
Karcsai Kulcsár István: Babaház
Karcsai Kulcsár István: Mamma Róma
KÖNYV
Szőnyi Klára: Szó és kép Nemeskürty István filmtörténete németül
Pánczél György: Egyveleg
KRÓNIKA
A szerkesztőség : Az év játéka
|
|
|
|
|
|
|
DVDA tinilány naplójaPápai Zsolt
The Diary of a Teenage
Girl – amerikai, 2015. Rendezte: Marielle
Heller. Szereplők: Bel Powley,
Alexander Skarsgård, Kristen Wiig. Forgalmazó: SPHE. 96 perc.
A felnövéstörténet, vagyis coming-of-age-sztori
a Négyszáz csapás óta a függetlenebb,
fiatalabb, kezdő(bb) rendezők egyik favoritja, és jó ideje az amerikai
indie-film fő árucikke is. Hálás feladat ilyen filmmel indulni a pályán, hiszen
az alkotók számára a maguk élettényei kiapadhatatlan inspirációforrásul
szolgálnak, de veszélyes is, mert nehéz újat mondani a tárgyban. A rendezőként
most debütáló (sorozatszínészként azonban nem ismeretlen) Marielle Hellernek
sikerült: jóllehet számos klisét is adaptált, mégis friss hangvételű filmet
forgatott egy bakfis eszméléséről, Phoebe Gloeckner 2002-ben megjelent regénye
alapján.
A történet San Franciscóban játszódik, a hetvenes évek derekán, hőse a
még originális magánéleti csalódások előtt álló, és a nagybetűs életre tágra
nyílt szemmel bambuló, 15 éves Minnie (a 23 éves Bel Powley ihletett
alakításában). A felnövés nem tagolatlan folyamat, hiszen kiemelt események, a
felismerések, rádöbbenések, megértések kitüntetett pillanatai tarkítják, és
Heller direktornő az emberré serdülés efféle stációira építi filmje ritmusát: a
játékidő első felében kevesebb, később egyre több ilyen stációt mutat, így
modellezve hősének érését. Heller, ha kell, lírizál („Ez most egy sűrű, sötét
éjszaka, melyben a szemeim a reflektorok.”), máskor nyers és arcpirítóan direkt
(lásd a hősnő szexuális fantáziálásainak megjelenítését), továbbá arra is
kísérletet tesz, hogy képeket bányásszon elő Minnie lelkének mélyéről, amit a
diszkréten és valóban csak indokolt esetekben bevetett animációs betétekkel meg
is old. A tinilány naplója nem
véletlenül aratott számos fesztiválon, a Sundance-től Berlinig – érthetetlen
viszont, hogy nézők szívét miért nem ejtette rabul, és teljesített olyan gyengén
a mozipénztáraknál.
Extrák: Audiokommentár a szereplőkkel és a
rendezővel; interjúmorzsák; kisfilm a regény adaptálásának folyamatáról.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 6 átlag: 7 |
|
|
|
|