|
Év
1981/január
|
FILMSZEMLE
Csala Károly: Magyar film, egy évtized fordulóján A Játékfilmszemle elé
Veress József: Mi a siker, mi a bukás? Magyar film – itthon 1980-ban
N. N.: 1979–1980 magyar filmjeinek látogató-számai
N. N.: Számok, tények, vélemények Magyar filmek külföldön 1980-ban
N. N.: A Hungarofilm levelezéséből
N. N.: Játékfilmdíjak 1980
N. N.: Külföldi lapok – magyar filmekről
Almási Miklós: Hozott anyagból Boldog születésnapot, Marilyn!
Berkes Erzsébet: Finnugor holtomiglan
Zsugán István: Egy karakter története Beszélgetés Szabó Istvánnal
Czigány György: Filmről, zenéről Beszélgetés Gaál István filmrendezővel és Szőllősy András zeneszerzővel
Matos Lajos: Horror vacui A nyolcadik utas: a Halál
N. N.: „Filmalkotói Társulást hozunk létre”
Rubanova Irina: Néva-parti vallomások A leningrádi filmiskoláról
LÁTTUK MÉG
Schéry András: Forgalmi dugó
Csala Károly: Reggeli vizit után
Kemény György: Kérek egy elefántot
Hegedűs Tibor: Fekete-fehér – színesben
Harmat György: Csapda az erdőben
Zilahi Judit: Lövések holdfényben
Dániel Ferenc: Szakadék szélén
Palugyai István: Vér a síneken
Schéry András: Start két keréken
A. Kovács Miklós: A cárlány és a hét dalia
Ambrus Katalin: Ketten a lakókocsiban
Báron György: Az első áldozás
TELEVÍZÓ
Hegyi Gyula: Túl a televízió gyermekkorán Beszélgetés Liszkay Tamással, a televízió drámai főosztályának vezetőjével
Bor Ambrus: Keresi, keresi, nem leli... Van neki? Sítúdió ’80
Mészáros Tamás: „Félreéltem én...” Jegor Bulicsov
Nógrádi Gábor: Videózunk, videózgatunk 3.
Gyárfás Endre: Oktatás vagy/és revü? Egy forgatókönyvíró jegyzetei
TÉVÉMOZI
Karcsai Kulcsár István: Hívj a messzeségbe!
Karcsai Kulcsár István: Babaház
Karcsai Kulcsár István: Mamma Róma
KÖNYV
Szőnyi Klára: Szó és kép Nemeskürty István filmtörténete németül
Pánczél György: Egyveleg
KRÓNIKA
A szerkesztőség : Az év játéka
|
|
|
|
|
|
|
MoziSzívecskéimVarró Attila
Caprice – francia, 2015. Rendezte és írta:
Emmanuel Mouret. Kép: Laurent Desmet. Zene: Giovanni Mirabassi. Szereplők:
Emmanuel Mouret (Clément), Virginie Efira (Alicia), Anais Demoustier (Caprice),
Laurent Stocker (Thomas). Gyártó: Moby Dick Films / Arte France. Forgalmazó:
Vertigo Media Kft. Feliratos. 100
perc.
Noha Emmanuel Mouret az elmúlt két évtized
nagyjából tizenhatodik lelkesen magasztalt aspiránsa a „Francia Woody Allen”
mind kétesebb értékű titulusára, féltucatnyi művet számláló eddigi romkom
életműve alapján a párizsi színész-író-rendező inkább valahol Antoine Doinel és
Fernandel keskeny metszetében helyezkedik el. Legfrissebb, Szívecskéim című alkotásában bumfordi bájú, tisztalelkű és
vadromantikus entellektüel-figurája a számos Harry és Sally verzió után (Költözködő
szerelem, Csak egy csók) ezúttal a Sztárom
a párom alapszituációjában próbál szerencsét: álmodozó tanárhőse csodás
véletlen folytán megismerkedik, majd boldog párkapcsolatba lép az évek óta
távolról rajongott színésznővel – a konfliktust ezúttal nem a két világ
összeférhetetlensége okozza, hanem egy lelkes fruska, aki hasonló elvakult imádatot
táplál a főhős iránt, ám ezt jóval aktívabb és látványosabb módon nyilvánítja
ki, takaros szerelmi három- (majd négy-)szöget teremtve.
Mouret filmje ezúttal is egyformán szűken
méri a műfaji és szerzői érdemeket: míg utóbbi kimerül a szokásos mafla lúzer
figura reflexióiban és a hátterekben elhelyezett rajzok ironikus
kommentárjainak egész életművön végigvonuló kézjegyében, addig a Szívecskéim romkom-fronton sem kínál
többet egy erőltetett romantikus konfliktus repetitív helyzetekre épülő
cselekményénél, időnként komikus közjátékokkal megspékelve. Ami miatt némiképp
kiemelkedik a film Mouret középszerű alkotásai közül, az a keserűbb
végkifejlet: a happy end felszíne alatt nem csupán a párkapcsolatok
illuzórikus, önáltató természetéről vetít sötétebb képet, de némi művészi
önkritikát is gyakorol főhőse alakjában, aki az írást jelképező üde, őszinte
fruskát némi bánatos bocitekintettel, de szemrebbenés nélkül beáldozza a
nagypályát jelentő sztár-pár kedvéért.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 20 átlag: 4.4 |
|
|
|
|