|
Év
1981/január
|
FILMSZEMLE
Csala Károly: Magyar film, egy évtized fordulóján A Játékfilmszemle elé
Veress József: Mi a siker, mi a bukás? Magyar film – itthon 1980-ban
N. N.: 1979–1980 magyar filmjeinek látogató-számai
N. N.: Számok, tények, vélemények Magyar filmek külföldön 1980-ban
N. N.: A Hungarofilm levelezéséből
N. N.: Játékfilmdíjak 1980
N. N.: Külföldi lapok – magyar filmekről
Almási Miklós: Hozott anyagból Boldog születésnapot, Marilyn!
Berkes Erzsébet: Finnugor holtomiglan
Zsugán István: Egy karakter története Beszélgetés Szabó Istvánnal
Czigány György: Filmről, zenéről Beszélgetés Gaál István filmrendezővel és Szőllősy András zeneszerzővel
Matos Lajos: Horror vacui A nyolcadik utas: a Halál
N. N.: „Filmalkotói Társulást hozunk létre”
Rubanova Irina: Néva-parti vallomások A leningrádi filmiskoláról
LÁTTUK MÉG
Schéry András: Forgalmi dugó
Csala Károly: Reggeli vizit után
Kemény György: Kérek egy elefántot
Hegedűs Tibor: Fekete-fehér – színesben
Harmat György: Csapda az erdőben
Zilahi Judit: Lövések holdfényben
Dániel Ferenc: Szakadék szélén
Palugyai István: Vér a síneken
Schéry András: Start két keréken
A. Kovács Miklós: A cárlány és a hét dalia
Ambrus Katalin: Ketten a lakókocsiban
Báron György: Az első áldozás
TELEVÍZÓ
Hegyi Gyula: Túl a televízió gyermekkorán Beszélgetés Liszkay Tamással, a televízió drámai főosztályának vezetőjével
Bor Ambrus: Keresi, keresi, nem leli... Van neki? Sítúdió ’80
Mészáros Tamás: „Félreéltem én...” Jegor Bulicsov
Nógrádi Gábor: Videózunk, videózgatunk 3.
Gyárfás Endre: Oktatás vagy/és revü? Egy forgatókönyvíró jegyzetei
TÉVÉMOZI
Karcsai Kulcsár István: Hívj a messzeségbe!
Karcsai Kulcsár István: Babaház
Karcsai Kulcsár István: Mamma Róma
KÖNYV
Szőnyi Klára: Szó és kép Nemeskürty István filmtörténete németül
Pánczél György: Egyveleg
KRÓNIKA
A szerkesztőség : Az év játéka
|
|
|
|
|
|
|
MoziA kincsBaski Sándor
Comoara – román-francia,
2015. Rendezte és írta: Corneliu Porumboiu. Kép: Tudor Mircae. Szereplők: Toma
Cuzin (Costi), Adrian Purcarescu (Adrian), Corneliu Cozmel (Cornel), Dan
Chiriac (Lica). Gyártó: 42km Film. Forgalmazó: Cirko Film Kft. Feliratos. 89 perc.
A román új hullám a
kezdetektől fogva precíz koncepciók mentén kidolgozott, intellektuális filmeket
termelt ki, de öntudatosságával, absztrakt ideákhoz való vonzódásával Corneliu
Porumboiu még ebből a mezőnyből is kiemelkedni látszik. A Volt-e vagy sem? a román történelmi emlékezet sajátosságait
boncolgatta a hétköznapi abszurd prizmáján keresztül, míg a Rendészet, nyelvészet szó szerint a
törvény betűjét járta körbe, hasonlóan fanyar hangvételben.
Néhány balul sikerült
kitérőt követően A kinccsel ugyanott
folytatódik az életmű, de Porumboiu ezúttal még a korábbiaknál is kevésbé
engedi filmjét skatulyák közé szorítani. Most is a múltba próbál leásni, és nem
csak átvitt értelemben: két főszereplője a nagyapától örökölt ingatlan kertjét
túrja fel elrejtett kincsek reményében. Az egy nap egy éjszaka játszódó
történet során az unoka elmondásából megismerjük a ház eseménydús múltját (volt
német és szovjet tulajdonban is, óvodaként, istállóként és éjszakai lokálként
is funkcionált), de ezekkel az elejtett mondatokkal Porumboiu nem akar
semmilyen fajsúlyos állítást tenni.
Amikor kiderül, hogy a
földben talált kincseket a román állam lefoglalhatja magának a „nemzeti örökség”
védelmére hivatkozva, és be is futnak a rend őrei, joggal számíthatunk rá, hogy
a Rendészet, nyelvészet után szabadon
ismét a kisember és a hatalom egyenlőtlen küzdelmének leszünk tanúi – Porumboiu
mégsem nem üti le a kínálkozó ziccert. Hiába várnánk azt is, hogy a két
kincskereső a kapzsiságtól elvakítva egymás ellen forduljon, a rendező a film
elején felvetett Robin Hood-motívumot továbbgondolva egy váratlan csattanóval
zárja le a történetet. Nyitottsága, a cseh iskolát idéző fanyar humora teszi
figyelemre méltóvá A kincset,
cselekménye, alapötlete azonban csak félórára van hitelesítve; rövidfilmként
üdítően frappáns lenne, egészestés produkcióknak túlontúl vontatott.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 27 átlag: 4.81 |
|
|
|
|