|
Év
1981/január
|
FILMSZEMLE
Csala Károly: Magyar film, egy évtized fordulóján A Játékfilmszemle elé
Veress József: Mi a siker, mi a bukás? Magyar film – itthon 1980-ban
N. N.: 1979–1980 magyar filmjeinek látogató-számai
N. N.: Számok, tények, vélemények Magyar filmek külföldön 1980-ban
N. N.: A Hungarofilm levelezéséből
N. N.: Játékfilmdíjak 1980
N. N.: Külföldi lapok – magyar filmekről
Almási Miklós: Hozott anyagból Boldog születésnapot, Marilyn!
Berkes Erzsébet: Finnugor holtomiglan
Zsugán István: Egy karakter története Beszélgetés Szabó Istvánnal
Czigány György: Filmről, zenéről Beszélgetés Gaál István filmrendezővel és Szőllősy András zeneszerzővel
Matos Lajos: Horror vacui A nyolcadik utas: a Halál
N. N.: „Filmalkotói Társulást hozunk létre”
Rubanova Irina: Néva-parti vallomások A leningrádi filmiskoláról
LÁTTUK MÉG
Schéry András: Forgalmi dugó
Csala Károly: Reggeli vizit után
Kemény György: Kérek egy elefántot
Hegedűs Tibor: Fekete-fehér – színesben
Harmat György: Csapda az erdőben
Zilahi Judit: Lövések holdfényben
Dániel Ferenc: Szakadék szélén
Palugyai István: Vér a síneken
Schéry András: Start két keréken
A. Kovács Miklós: A cárlány és a hét dalia
Ambrus Katalin: Ketten a lakókocsiban
Báron György: Az első áldozás
TELEVÍZÓ
Hegyi Gyula: Túl a televízió gyermekkorán Beszélgetés Liszkay Tamással, a televízió drámai főosztályának vezetőjével
Bor Ambrus: Keresi, keresi, nem leli... Van neki? Sítúdió ’80
Mészáros Tamás: „Félreéltem én...” Jegor Bulicsov
Nógrádi Gábor: Videózunk, videózgatunk 3.
Gyárfás Endre: Oktatás vagy/és revü? Egy forgatókönyvíró jegyzetei
TÉVÉMOZI
Karcsai Kulcsár István: Hívj a messzeségbe!
Karcsai Kulcsár István: Babaház
Karcsai Kulcsár István: Mamma Róma
KÖNYV
Szőnyi Klára: Szó és kép Nemeskürty István filmtörténete németül
Pánczél György: Egyveleg
KRÓNIKA
A szerkesztőség : Az év játéka
|
|
|
|
|
|
|
DVDSuperGéczi Zoltán
Super – amerikai, 2010. Rendezte: James Gunn. Szereplők: Rainn Wilson, Liv Tyler, Ellen Page, Kevin Bacon. Forgalmazó: Cinetel. 92 perc.
Az, hogy főhősünk (Rainn Wilson) kolosszális
balfék, különösebb kertelés nélkül kijelenthető: későharmincasként egy
külvárosi dinerben műveli magas szinten a hamburgersütés kifinomult tudományát,
szabadidejében stupid tévéműsorokat bámul, bárminemű örömet csakis szépséges
felesége (Liv Tyler) mellett talál, aki kigyógyult kábítószerfüggőként az új
élet illúzióját űzve kötötte össze vele életét. Amikor pedig a lány lelép egy
sumák bűnözővel, emberünk hirtelenjében megvilágosodik, és kretén
igazságosztóként kezd új karriert („Shut up, Crime!”); ámokfutásával igazolja
Charles Bukowski tételét, miszerint az emberek nem a nagy dolgoktól, hanem a
hétköznapi apróságoktól tudnak igazán megtébolyodni.
A Super a szuperhős-kultusz által keltett neurózist, a
szuperhős-mítoszok fekete-fehér világképének idiotizmusát kacagja ki; eme
szatíra főszereplői végtelenül frusztrált emberek, kiket a hétköznapok
abszurditásai őrjítenek meg. Teszi mindezt elsőrangú szereplőgárdával: Ellen
Page tündérien idióta, Kevin Bacon laza és vagány, Liv Tyler imádnivaló,
ráadásul a film lényegesen okosabban használja a karaktereket és a
helyzetkomikum dramaturgiai intézményét, mint a hasonló habitusú darabok (Kick Ass, Defendor). A forgatókönyv jobbra is, balra is keményen oszt: a
fundamentalista keresztények, az idióta képregény-geekek, a televíziós
evangelizáció (Szent Bosszúálló Krisztus!), a bugris wannabe-gengszterek mind
megkapják a magukét, miközben sora veszi és kikacagja a műfaji közhelyeket is.
Egyszerre infantilis és véres, vicces és szomorú, de lehetne kicsit harsányabb
és lendületesebb, mert középpályán elfogy a kraft, sajnos az erős expozíció és
a zsánerre vonatkozó nézői elvárásokra merészen fittyet hányó finálé közé
becsúszik néhány enervált jelenet. Azonban egyenetlenségei mellett is
szerethető és szórakoztató mozi, ráadásul presztízsét emeli, hogy ízig-vérig
szerzői film – a Supert ugyanis A galaxis őrzőit jegyző James Gunn írta
és rendezte.
Extrák: semmi.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 194 átlag: 4.92 |
|
|
|
|