|
Év
1981/január
|
FILMSZEMLE
Csala Károly: Magyar film, egy évtized fordulóján A Játékfilmszemle elé
Veress József: Mi a siker, mi a bukás? Magyar film – itthon 1980-ban
N. N.: 1979–1980 magyar filmjeinek látogató-számai
N. N.: Számok, tények, vélemények Magyar filmek külföldön 1980-ban
N. N.: A Hungarofilm levelezéséből
N. N.: Játékfilmdíjak 1980
N. N.: Külföldi lapok – magyar filmekről
Almási Miklós: Hozott anyagból Boldog születésnapot, Marilyn!
Berkes Erzsébet: Finnugor holtomiglan
Zsugán István: Egy karakter története Beszélgetés Szabó Istvánnal
Czigány György: Filmről, zenéről Beszélgetés Gaál István filmrendezővel és Szőllősy András zeneszerzővel
Matos Lajos: Horror vacui A nyolcadik utas: a Halál
N. N.: „Filmalkotói Társulást hozunk létre”
Rubanova Irina: Néva-parti vallomások A leningrádi filmiskoláról
LÁTTUK MÉG
Schéry András: Forgalmi dugó
Csala Károly: Reggeli vizit után
Kemény György: Kérek egy elefántot
Hegedűs Tibor: Fekete-fehér – színesben
Harmat György: Csapda az erdőben
Zilahi Judit: Lövések holdfényben
Dániel Ferenc: Szakadék szélén
Palugyai István: Vér a síneken
Schéry András: Start két keréken
A. Kovács Miklós: A cárlány és a hét dalia
Ambrus Katalin: Ketten a lakókocsiban
Báron György: Az első áldozás
TELEVÍZÓ
Hegyi Gyula: Túl a televízió gyermekkorán Beszélgetés Liszkay Tamással, a televízió drámai főosztályának vezetőjével
Bor Ambrus: Keresi, keresi, nem leli... Van neki? Sítúdió ’80
Mészáros Tamás: „Félreéltem én...” Jegor Bulicsov
Nógrádi Gábor: Videózunk, videózgatunk 3.
Gyárfás Endre: Oktatás vagy/és revü? Egy forgatókönyvíró jegyzetei
TÉVÉMOZI
Karcsai Kulcsár István: Hívj a messzeségbe!
Karcsai Kulcsár István: Babaház
Karcsai Kulcsár István: Mamma Róma
KÖNYV
Szőnyi Klára: Szó és kép Nemeskürty István filmtörténete németül
Pánczél György: Egyveleg
KRÓNIKA
A szerkesztőség : Az év játéka
|
|
|
|
|
|
|
MoziVivian Maier nyomábanPichler Gréta
Finding Vivian Maier – amerikai, 2013. Rendezte és
írta: Charlie Siskel és John Maloof. Kép: John Maloof. Zene: John Ralph.
Szereplők: Vivian Maier, John Maloof, Mary Ellen Mark. Gyártó: Ravine Pictures.
Forgalmazó: CinefilCo Kft. Feliratos.
83 perc.
Kicsoda
Vivian Maier? Neurotikus chicagói dada? Emancipált művész? Francia kém? John
Maloof életrajzi dokumentumfilmje a huszadik század egyik legnagyobb utcai
fotósának nyomába ered, aki egész életét végigfényképezte, ám soha senkinek nem
mutatta meg egyetlen képét sem. Véletlenül megtalált hagyatékából azonban fény
derült szenzációs tehetségére: poszthumusz kiállításaira kilométeres sorokban
állnak az érdeklődők, és Cartier-Bresson, Kertész, Brassai nevével emlegetik
együtt. Érzékeny képei groteszk utcai jeleneteket jelenítenek meg, fény-árnyék
játékot, geometrikus kompozíciókat, de legfőképpen portrékat, köztük számos
önarcképet. Az ötvenes-hatvanas években ellőtt százezernyi negatív nagy része
gyereksétáltatás közben készült a nyakában lógó Rolleiflex kamerával.
A film másfelől a nyomozás krimi izgalmával vetekedő története, és
a sikeré. Egy 29 éves fiatalember kutatni kezd néhány fotó láttán a kamerás
Mary Poppins után. Egy Flickr-oldalra feltöltött néhány kép elképesztő
népszerűsége nyomán dönt úgy, hogy komolyan veszi a 360 dollárért vett doboznyi
negatívot és az alkotót is. Elutazik Maier életének számos helyszínére és
kamera elé citál mindenkit, aki csak ismerte. A beszélő fejes képsorokat
fotómontázsok és a Maier által készített szupernyolcas filmtekercsek váltják.
Maloof állhatatossága meghozta a gyümölcsét: ma már milliomos. A film magával
ragadó, kellően komplex, és még azt a kérdést is felveti: kinek a joga
meghatározni, mi a művészet?
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 209 átlag: 5.6 |
|
|
|
|