|
Év
1981/január
|
FILMSZEMLE
Csala Károly: Magyar film, egy évtized fordulóján A Játékfilmszemle elé
Veress József: Mi a siker, mi a bukás? Magyar film – itthon 1980-ban
N. N.: 1979–1980 magyar filmjeinek látogató-számai
N. N.: Számok, tények, vélemények Magyar filmek külföldön 1980-ban
N. N.: A Hungarofilm levelezéséből
N. N.: Játékfilmdíjak 1980
N. N.: Külföldi lapok – magyar filmekről
Almási Miklós: Hozott anyagból Boldog születésnapot, Marilyn!
Berkes Erzsébet: Finnugor holtomiglan
Zsugán István: Egy karakter története Beszélgetés Szabó Istvánnal
Czigány György: Filmről, zenéről Beszélgetés Gaál István filmrendezővel és Szőllősy András zeneszerzővel
Matos Lajos: Horror vacui A nyolcadik utas: a Halál
N. N.: „Filmalkotói Társulást hozunk létre”
Rubanova Irina: Néva-parti vallomások A leningrádi filmiskoláról
LÁTTUK MÉG
Schéry András: Forgalmi dugó
Csala Károly: Reggeli vizit után
Kemény György: Kérek egy elefántot
Hegedűs Tibor: Fekete-fehér – színesben
Harmat György: Csapda az erdőben
Zilahi Judit: Lövések holdfényben
Dániel Ferenc: Szakadék szélén
Palugyai István: Vér a síneken
Schéry András: Start két keréken
A. Kovács Miklós: A cárlány és a hét dalia
Ambrus Katalin: Ketten a lakókocsiban
Báron György: Az első áldozás
TELEVÍZÓ
Hegyi Gyula: Túl a televízió gyermekkorán Beszélgetés Liszkay Tamással, a televízió drámai főosztályának vezetőjével
Bor Ambrus: Keresi, keresi, nem leli... Van neki? Sítúdió ’80
Mészáros Tamás: „Félreéltem én...” Jegor Bulicsov
Nógrádi Gábor: Videózunk, videózgatunk 3.
Gyárfás Endre: Oktatás vagy/és revü? Egy forgatókönyvíró jegyzetei
TÉVÉMOZI
Karcsai Kulcsár István: Hívj a messzeségbe!
Karcsai Kulcsár István: Babaház
Karcsai Kulcsár István: Mamma Róma
KÖNYV
Szőnyi Klára: Szó és kép Nemeskürty István filmtörténete németül
Pánczél György: Egyveleg
KRÓNIKA
A szerkesztőség : Az év játéka
|
|
|
|
|
|
|
MoziIdegen a tónálHorváth Eszter
L’inconnu
du lac – francia, 2013. Rendezte és írta: Alain Guiraudie. Kép: Claire Mathon.
Szereplők: Pierre Deladonchamps (Franck), Christophe Paou (Michel), Patrick d’Assumçao (Henri), Mathieu Vervisch
(Eric). Gyártó: Les Films du Worso. Forgalmazó: Cirko Film Kft. Feliratos. 100
perc.
Mintha egy magazinból léptek volna elénk.
Fürdőző, napozó férfiak a tóparton, ki úszónadrágban, ki meztelenül, rutinos
mozdulattal fordulnak az újonnan érkező felé. Csupa test, múlt és jövő nélkül.
Ideális közeg az alkalmi szexuális együttlétre vágyóknak. Francknak is állandó
vadászterülete a tópart, ismeri a visszatérő arcokat – persze csak az arcokat,
bemutatkozni ritkán szoktak egymásnak a húszperces partnerek. Az ismerős
ismeretlenek között egy nap feltűnik egy idegen, Michel, az alfahím Tom
Selleckre hajazó megtestesülése. Franck véletlenül meglesi, ahogy a férfi vízbe
fojtja korábbi szeretőjét – a veszéllyel való játék azonban csak felszítja Franck
szexuális vonzalmát az homme fatal
iránt és viszonyba kezdenek.
Alain Guiraudie rendező
mindent lecsupaszított ebben a hitchcocki alaptörténetben. Az egész filmet a tó
környékén, külsőben vette föl, karaktereit nagyon egyszerű vágyak mozgatják, a
tavat körülölelő, dombos-fás terület pedig beszűkíti a játékteret, ami magától
értetődően válik a zárt közösség metaforájává. Hiányzik azonban Hitchcock
feszültségkeltési bravúrja ahhoz, hogy ezek a sematikus karakterek életre
keljenek egy olyan történetben, ami a tér-idő-cselekmény egységére törekszik.
Fontos-e, hogy az Idegen
a tónál meleg férfiakról szól? Annyiban mindenképp, ahogyan a helyszín-
vagy színészválasztás sem esetleges: egy állítás, amivel a film valamiféle
viszonyban van. Az Adèle élete épp ezért nem leszbikusfilm, hanem egy fiatal nő
felnövekvés-története. Az Idegen... ezzel szemben nem tud kilépni a
melegfilm pszeudo-kategóriájából, mert karakterei legfontosabb
tulajdonságának épp szexuális viselkedésüket tartja – ezt a szexualitást
azonban kissé szemérmesen ábrázolja. Ez a gesztus pedig kiválóan alkalmas arra,
hogy a nézők figyelmét a pusztító szenvedélyről visszaterelje a szexusra.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 343 átlag: 5.78 |
|
|
|
|