|
Év
1981/január
|
FILMSZEMLE
Csala Károly: Magyar film, egy évtized fordulóján A Játékfilmszemle elé
Veress József: Mi a siker, mi a bukás? Magyar film – itthon 1980-ban
N. N.: 1979–1980 magyar filmjeinek látogató-számai
N. N.: Számok, tények, vélemények Magyar filmek külföldön 1980-ban
N. N.: A Hungarofilm levelezéséből
N. N.: Játékfilmdíjak 1980
N. N.: Külföldi lapok – magyar filmekről
Almási Miklós: Hozott anyagból Boldog születésnapot, Marilyn!
Berkes Erzsébet: Finnugor holtomiglan
Zsugán István: Egy karakter története Beszélgetés Szabó Istvánnal
Czigány György: Filmről, zenéről Beszélgetés Gaál István filmrendezővel és Szőllősy András zeneszerzővel
Matos Lajos: Horror vacui A nyolcadik utas: a Halál
N. N.: „Filmalkotói Társulást hozunk létre”
Rubanova Irina: Néva-parti vallomások A leningrádi filmiskoláról
LÁTTUK MÉG
Schéry András: Forgalmi dugó
Csala Károly: Reggeli vizit után
Kemény György: Kérek egy elefántot
Hegedűs Tibor: Fekete-fehér – színesben
Harmat György: Csapda az erdőben
Zilahi Judit: Lövések holdfényben
Dániel Ferenc: Szakadék szélén
Palugyai István: Vér a síneken
Schéry András: Start két keréken
A. Kovács Miklós: A cárlány és a hét dalia
Ambrus Katalin: Ketten a lakókocsiban
Báron György: Az első áldozás
TELEVÍZÓ
Hegyi Gyula: Túl a televízió gyermekkorán Beszélgetés Liszkay Tamással, a televízió drámai főosztályának vezetőjével
Bor Ambrus: Keresi, keresi, nem leli... Van neki? Sítúdió ’80
Mészáros Tamás: „Félreéltem én...” Jegor Bulicsov
Nógrádi Gábor: Videózunk, videózgatunk 3.
Gyárfás Endre: Oktatás vagy/és revü? Egy forgatókönyvíró jegyzetei
TÉVÉMOZI
Karcsai Kulcsár István: Hívj a messzeségbe!
Karcsai Kulcsár István: Babaház
Karcsai Kulcsár István: Mamma Róma
KÖNYV
Szőnyi Klára: Szó és kép Nemeskürty István filmtörténete németül
Pánczél György: Egyveleg
KRÓNIKA
A szerkesztőség : Az év játéka
|
|
|
|
|
|
|
DVDFejbenjáró bűnSoós Tamás
Ruby Sparks – amerikai, 2012. Rendezte: Jonathan Dayton, Valerie Faris. Írta: Zoe Kazan. Szereplők: Paul Dano, Zoe Kazan, Annette Bening, Antonio Banderas. Forgalmazó: InterCom. 105 perc.
A saját szobrába beleszerető, majd azt
isteni segítséggel életre keltő Pügmalión története kiapadhatatlan
inspirációforrásnak bizonyult a filmvilág számára. A számos modern átirat
között markáns csapásirány a romantikus vígjátékoké: William A. Seiter (Vénusz érintése), Michael Gottlieb (Próbababa) vagy Garry Marshall (Micsoda nő!) után most a Jonathan Dayton
– Valerie Faris rendezőpáros is romkomba bújtatta a görög mítoszt. Az Elia
Kazan unokája, Zoe által forgatókönyvíróként jegyzett film középpontjában egy antiszociális
írózseni, az ifjú Calvin áll, aki belehabarodik legújabb főhősébe, Rubyba. A
Zoe által alakított lány pedig egy nap kilép a könyvből (a szerelem mégiscsak
varázslatos dolog), és Calvinért rajongó, ideális barátnővé válik. Mivel Ruby
azt csinálja, amit Calvin bepötyög az írógépébe, így az első önállósodási
kísérletek után a szerző készséggel formálja át Rubyt kizárólag a párjához
ragaszkodó álomnővé.
A Jonathan Dayton és
Valerie Faris (A család kicsi kincse)
által ötletesen rendezett film nem más, mint elmés humorba csomagolt metafora
az önző szerelemről, amellyel a rendező házaspár a romantikus komédiák ordas
közhelyeit forgatja ki. Az életre kelt férfifantázia (Ruby frivol, életvidám,
és imádja az orális szexet) végül nem hoz boldogságot Calvinnak, aki rájön,
hogy csupán egy szabad akarattal bíró, valódi nőt lehet szeretni. Azonban a
fináléig a film ellenszenves, narcisztikus főhőssel dolgozik, így most a
romkom-kánonban szokatlan módon, egy párkapcsolat felbomlásáért szurkolhatunk.
Hibái persze a Ruby Sparksnak is akadnak: a ritmus
többször is megdöccen, a finálé elnyűtt és giccses, és antihősével szemben is
túl elnéző a mű. Ám éleslátó humora és színes mellékkarakterei miatt a film
mindezzel együtt is üdítően szellemes tételnek számít a romantikus vígjáték leharcolt
műfajában.
Extrák: A Ruby Sparks megszületéséről szóló három kisfilm.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 867 átlag: 5.58 |
|
|
|
|