KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
   1980/december
PRO ÉS KONTRA
• Almási Miklós: Mesék az értékválságról Psyché
• Szigethy Gábor: Bódy Gábor Psychéje Psyché
• Császár István: Jegyzet a kritikáról A Psyché ürügyén
ESZMECSERE
• Nemes György: Egy néző dohogása
• Báron György: Védői talárban

• Spiró György: Legyünk őszinték! Pofonok völgye avagy Papp Lacit nem lehet legyőzni...
• Faragó Vilmos: Vissza a nagymamához Töredék az életről
• Pörös Géza: Kibírják-e az emberi kapcsolatok a rájuk nehezedő terheket? Beszélgetés Lugossy Lászlóval
• Zalán Vince: Radikális „mérsékeltség” Beszélgetés a nicaraguai filmről
• Simor András: Sémák és ellensémák Túlélők
FESZTIVÁL
• Bikácsy Gergely: Mikrofonpróba Gdańsk
• Létay Vera: „Gazdálkodás, Horatio, gazdálkodás” San Sebastian
• Zalán Vince: Mintha Mannheim

• Fáber András: Őrültek-e az őrült nők? Hasonneműek szerelme a filmvásznon
• Kelecsényi László: Bűntudatunk természete A Latinovits-szindróma
LÁTTUK MÉG
• Iván Gábor: A pap, a kurtizán és a magányos hős
• Veress József: A kis postáslány
• Báron György: A naplopó
• Dávid Tibor: A világ rendje és biztonsága
• Loránd Gábor: Az Acélváros titka
• Schéry András: Idegenben
• Schéry András: Hölgyem, Isten áldja!
• Dávid Tibor: Árnyékbokszoló
• Palugyai István: Ékszerrablás fényes nappal
• Józsa György Gábor: Keresztül a Nagy Vízválasztón
TELEVÍZÓ
• Veress József: „Mert be vagyunk zárva...” Kulcskeresők
• Ökrös László: Ami után nem marad nyom Enyhítő körülmény
• Hollós Máté: Bűn és bűnhődés Petrovics Emil operája tévéfilmen
• Morvay Judit: Domaházi hegyek között... A néprajzkutató szemével
• Nógrádi Gábor: Videózunk, videózgatunk 2.
TÉVÉMOZI
• Karcsai Kulcsár István: Stan és Pan; Jutalomutazás; Papírhold
KÖNYV
• Megyeri Lili: Két svájci filmtükör
• Gellért Gyöngyi: Ötszáz oldal a belga filmről
POSTA
• Tamás Krisztina: Forgatókönyv vagy filmszalag? Olvasói levél – Szerkesztői válasz
• Bucskó Béla: A másodhegedűs Olvasói levél – Szerkesztői válasz
KRÓNIKA
• N. N.: Hibaigazítás

     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Mozgókép – iskolakeretben

Hartai László

A törökbálinti Kísérleti Iskolában beindított mozgókép-kurzus munkaterv-vázlata.

 

Előzmények:

 

1987-től az iskolában, az akkori 6. osztály tanulóival kísérleti video-programot kezdtünk, melyek eseményeit részletesen dokumentáltuk. Ezt a hároméves időszakot „ráhangoló” szakasznak fogjuk fel, amennyiben bizonyos gyakorlati ismeretek megszerzése mellett a gyerekek rövid videó-etűdök készítésével próbálhatták az audovizuális kommunikáció útján kifejezni magukat. Az iskola oktatási koncepciójával összhangban arra törekedtünk, hogy a videó ne kiválasztott, különleges adottságú tanulók játékszere legyen, hanem a kísérleti időszak után szervesen épülhessen a jövőbeli alapfokú képzésbe. Ebből következik, hogy a program célja nem művészpalánták nevelése, hanem tág látókörű, audovizuális kommunikációra (tehát nemcsak passzív befogadásra, de kreatív közlés is) képes fiatal emberek képzése.

 

 

Célok:

 

A fentiekben írt szemlélettel olyan szakmai- gyakorlati- és elméleti felkészültség megszerzésére biztosítani lehetőséget a hallgatóknak – az oktatási időszak végére, – amelyet a mozgókép-szakma képesítésként elfogad bizonyos munkakörök ellátására, s amellyel jó eséllyel pályázhat a növendék a szakirányú felsőfokú intézmények bármelyikébe.

 

 

Feltételek:

 

A mozgókép-kurzusnak 13 résztvevője van. A csoport tagjai részben új hallgatók, ezért a munkát egy hónapon át, heti két órában alapozással kezdjük, hogy a régiek és az újak közös „hullámhosszra” kerülhessenek. Novembertől havi három, egymást követő napot biztosít az iskola a programban résztvevő csoport számára.

 

 

Tematika:

 

A mozgókép-kurzus alapja, hogy a tanulók a négy év során a filmtörténet számos alkotásával megismerkedhessenek. Ezért évenként 20–20 filmet dolgozunk fel a hallgatókkal. A filmcsoportok mindegyike 8 magyar és 12 külföldi filmet tartalmaz, s mindegyike átíveli a filmtörténetet. Folyamatosan jelen van a némafilm, a neorealizmus, az új hullám(ok), a filmavantgarde, a mai film, s más bontásban a western, a dokumentum, a vígjáték, de új hollywoodi vagy a lélektani krimi és a filmdráma is. A filmeket vetítőben nézzük meg, s videón elemezzük. Ez a filmtár képezi azt a bázist, melyhez állandóan fordulnak a mozgókép szerkezeti, formanyelvi és kompozíciós kérdéseinek tárgyalásánál, s mely ugyanakkor folyamatos élményforrás a tanulók számára. (A történetszerkesztés, a montázs, a látvány, a színészi játék, a filmhang-zene a főbb témák, melyek a négy során év állandó részét képezik a kurzusnak).

a.) Az első év végén a csoport tagjai kiválasztanak egy-egy alkotót, akinek az életművét a következő év során a lehetőségek szerint megismerik, a vele foglalkozó irodalmat áttekintik. A harmadik év végén a kurzus résztvevői négy napon szimpoziont tartanak, ahol a választott alkotók műveinek bizonyos aspektusairól előadást tartanak, s meghívott vendégek részvételével vitát vezetnek az adott témákban.

b.) A csoport tagjai gyakorlatban is megismerkednek a tömegkommunikáció technikáival, a kép és a szó viszonyának kérdéseivel, a kérdezés művészetével. A program keretében találkozunk a tévé és a kábeltévé világával, a hallgatók személyes kapcsolatba kerülnek a képernyőről ismert személyiségekkel. A négy év során számos riportanyagot készítenek kötött és választott témákban és alanyokkal.

c.) A hallgatók résztvevői az ún. „kritikai kurzusnak”, tanulják és gyakorolják a szakszerű bírálat fortélyait. Második évtől kezdve mozgókép-kiadványt szerkesztenek.

d.) A csoport tagjai minden évben videótechnikával vizsgamunkát készítenek dokumentum, adaptáció, majd pedig fikciós módszerrel. Ezek tervezése, kivitelezése konzultációs segítséggel, mindig a január–június időszakban történik.

Az idei évben megtekintésre kerülő filmek listája: Valahol Európában, Hannibál tanár úr, Apa, Csend és kiáltás, Sodrásban, Gyerekbetegségek, Vasárnapi szülők, Könnyű testi sértés, Hét mesterlövész, Hét szamuráj, Berlin, egy nagyváros szimfóniája, Ember a felvevőgéppel, Aranyláz, Aranypolgár, Országúton, Biciklitolvajok, Tájkép csata után, Fekete Péter, Négyszáz csapás, M, avagy egy város keresi a gyilkost, Cleo 5–7-ig, Florida, a paradicsom, Párbaj.

 

Budapest, 1990. október

Hartai László

a Mozgókép–iskolakeretben című

kísérleti program vezetője

 


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 1991/01 14. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=4017