KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
   1980/december
PRO ÉS KONTRA
• Almási Miklós: Mesék az értékválságról Psyché
• Szigethy Gábor: Bódy Gábor Psychéje Psyché
• Császár István: Jegyzet a kritikáról A Psyché ürügyén
ESZMECSERE
• Nemes György: Egy néző dohogása
• Báron György: Védői talárban

• Spiró György: Legyünk őszinték! Pofonok völgye avagy Papp Lacit nem lehet legyőzni...
• Faragó Vilmos: Vissza a nagymamához Töredék az életről
• Pörös Géza: Kibírják-e az emberi kapcsolatok a rájuk nehezedő terheket? Beszélgetés Lugossy Lászlóval
• Zalán Vince: Radikális „mérsékeltség” Beszélgetés a nicaraguai filmről
• Simor András: Sémák és ellensémák Túlélők
FESZTIVÁL
• Bikácsy Gergely: Mikrofonpróba Gdańsk
• Létay Vera: „Gazdálkodás, Horatio, gazdálkodás” San Sebastian
• Zalán Vince: Mintha Mannheim

• Fáber András: Őrültek-e az őrült nők? Hasonneműek szerelme a filmvásznon
• Kelecsényi László: Bűntudatunk természete A Latinovits-szindróma
LÁTTUK MÉG
• Iván Gábor: A pap, a kurtizán és a magányos hős
• Veress József: A kis postáslány
• Báron György: A naplopó
• Dávid Tibor: A világ rendje és biztonsága
• Loránd Gábor: Az Acélváros titka
• Schéry András: Idegenben
• Schéry András: Hölgyem, Isten áldja!
• Dávid Tibor: Árnyékbokszoló
• Palugyai István: Ékszerrablás fényes nappal
• Józsa György Gábor: Keresztül a Nagy Vízválasztón
TELEVÍZÓ
• Veress József: „Mert be vagyunk zárva...” Kulcskeresők
• Ökrös László: Ami után nem marad nyom Enyhítő körülmény
• Hollós Máté: Bűn és bűnhődés Petrovics Emil operája tévéfilmen
• Morvay Judit: Domaházi hegyek között... A néprajzkutató szemével
• Nógrádi Gábor: Videózunk, videózgatunk 2.
TÉVÉMOZI
• Karcsai Kulcsár István: Stan és Pan; Jutalomutazás; Papírhold
KÖNYV
• Megyeri Lili: Két svájci filmtükör
• Gellért Gyöngyi: Ötszáz oldal a belga filmről
POSTA
• Tamás Krisztina: Forgatókönyv vagy filmszalag? Olvasói levél – Szerkesztői válasz
• Bucskó Béla: A másodhegedűs Olvasói levél – Szerkesztői válasz
KRÓNIKA
• N. N.: Hibaigazítás

     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Mozi

Csillaghercegnő

Varró Attila

Reisen til julestjernen – norvég, 2012. Rendezte: Nils Gaup. Írta: Kamilla Krogsveen. Kép: Odd Reinhardt Nicolaysen. zene: Johan Halvorsen. Szereplők: Vilde Marie Zeiner (Sonja), Anders Baasmo Christiansen (Király), Agnes Kittesen (Banya), Jakob Oftebro (Ole). Gyártó: Film Fund Fuzz / Moskus Film. Forgalmazó: MTVA. Szinkronizált. 80 perc.

A lapp születésű Nils Gaup rendezői pályája elejétől a leginkább Hollywood-kompatibilis norvég filmkészítőnek számít, amit nem csupán a debütfilm Oscar-nevezése, de a korai munkáit kiherélő amerikai remake-ek is bizonyítanak (Nyomkereső, Nyakig a vízben). Gaup hazai műveinél többnyire nem kockáztat, és a célközönség igényeihez szabva választ alapanyagot magának – legyen szó bestseller ifjúsági regényről (A nagy hajótörés norvég Robinson-története), ezeréves legendáról (a Nyomkereső lapp bosszú-népmeséje) vagy megtörtént nemzeti tragédiáról (A Kautokeino-lázadás). Legfrissebb játékfilmjénél többszörösen is biztosra ment: a karácsonyi szezonhoz választott mesefilmje Sverre Brandts népszerű gyerekkönyvéből készült, amelynek filmes életképességét már igazolta egy 1976-os feldolgozás, ami azóta az ünnepi szezon kötelező tévéslágere Fjordföldén.

A Csillaghercegnő meséje egy szüleitől elszakított kishercegnőről szól, akinek tíz év múltán egyetlen karácsonyi nap áll rendelkezésére, hogy magányos édesapjának megtalálja az ünnepi csillagot az égről, amely eltűnése óta nem ragyog többé a királyság felett. Gaup az alapfilmhez képest nemcsak a bibliai tartalomból, burleszkhumorból és a zenés betétekből vesz vissza, de a szépséges csepűrágó leányzót is szurtos kis fruskára cseréli, hogy aztán kiskamaszhősét bezavarja az emberpróbáló kalandok közé, miként hajdani elárvult sihederjeit (Nyomkereső, A nagy hajótörés), akik számára épp úgy a családba való visszailleszkedés jelentette a legfőbb tétet. A leányközeg azonban láthatóan épp oly idegen a mitikus kalandtörténetekre fogékony szerzői lélek számára, miként a gyermekmese műfaja: a Nyomkereső bűvös totem-rénszarvasa itt már csak haszonállat a Coca Cola-mikulás fogatában, a mágikus beavató utazás pedig steril, súlytalan epizódok biztonsági játéka, jóságos effektmackókkal és csetlő-botló antagonistákkal. Gaup ezúttal amerikai támogatás nélkül, hazai körülmények között is hibátlan Disney-remake-et forgatott mindkét piacnak: jövő szentestére jöhet a Trollvadász főszerepben Tom Hanks-szel.

Varró Attila


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2014/01 59-60. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=11633