KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
   1980/november
• Jovánovics Miklós: Egyenlő szárú háromszög Örökség
• Zsugán István: Világsiker kontra kritikusok Beszélgetés Mászáros Mártával
• N. N.: Mészáros Márta filmjei külföldön
• Koltai Tamás: Gumipofa Haladék
• Ferge Zsuzsa: Iskolapélda-e az Iskolapélda?
• Zoltai Dénes: A „már nem” és a „még nem” között Don Juan
• Ciment Michel: Melodráma és realizmus Losey a Don Juanról
• N. N.: Joseph Losey filmjei
• Molnár Gál Péter: A brechti filmelbeszélő Joseph Losey portréjához
• Szabolcsi Miklós: Interlúdium Zenekari próba
FESZTIVÁL
• Brossard Jean-Pierre: Új természetesség Áramlatok és irányzatok a mai francia filmben
• Molnár Gál Péter: Kultúrhistóriai pikreszk Molière
LÁTTUK MÉG
• Barabás Judit: Revans
• Fekete Ibolya: Lavina
• Tardos János: A varázsló inasa
• Harmat György: Luxusbordély Párizsban
• Loránd Gábor: Istenem, emberek vagyunk!
• Zilahi Judit: Kaliforniai lakosztály
• Józsa György Gábor: A szökött fegyenc
• Szőllősy Judit: Modern Robinson és családja
• Loránd Gábor: Árnyak Dubrovnik felett

• Nemeskürty István: A fogatókönyvírás klasszikusa Bíró Lajos emlékezete
TELEVÍZÓ
• Berkes Erzsébet: Gróf – polgártárs A különc
• Koltai Tamás: A miniszteri autó kereke Doktor Senki
• Csala Károly: A válaszfal döntögetése Riva del Garda: Prix Italia
• Liszkay Tamás: Nemzetközi tévényelv: kulturális eszperantó? DEC '80: Jegyzetek egy televíziós tanácskozásról
• Gambetti Giacomo: A magántévék dzsungelében
KÖNYV
• Bikácsy Gergely: Loius Malle önmagáról
TELEVÍZÓ
• Nógrádi Gábor: Videózunk, videózgatunk 1.
POSTA
• Veress József: Régi óra lassan jár
• Dominus Péter: A látomás látomása

     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

DVD

Éjféli látomás

Szoboszlay Pál

Midnight Special – amerikai, 2016. Rendezte: Jeff Nichols. Szereplők: Michael Shannon, Joel Edgerton, Kirsten Dunst. Forgalmazó: Warner Bros. 107 perc.

 

Kritikai elismerésük ellenére Jeff Nichols egyetlen filmje sem jutott el a magyar mozikba, most azonban elérhetővé válik az Éjféli látomás. A forgatókönyvíró–rendező eddigi filmjeinek alighanem legnagyobb erénye a kiváló karakterábrázolás, de Nichols bizonyított már a feszültségkeltés (Take Shelter), és az akciójelenetek terén is (főleg a Mud leszámolás-jelenetére gondolok). Az Éjféli látomás Jeff Nichols első stúdiófilmje, de sajnos nem ér fel a korábbi művekig.

A történet egy különleges képességekkel bíró fiúról szól, akit biológiai apja, Roy (Michael Shannon) barátja, Lucas (Joel Edgerton) segítségével kimenekít a fiút megváltóként tisztelő vallási szekta köreiből, és Roy feleségével (Kirsten Dunst) kiegészülve négyesben menekülnek az őket üldöző kormányügynökök, és a szekta emberei elől. A menekülés célja, hogy a fiút eljuttassák egy bizonyos helyre, viszont senki sem tudja, mi fog ott történni.

Minden adott tehát egy feszes, akciódús sci-fihez, de nagyjából egy óra alatt minden feszültség feloldódik, ami az expozícióban kialakult: megtudjuk, mi fog történni a fiúval, a szekta üldözési szálát elvarrják, és a nyomozást vezető Sevier (Adam Driver) segítségével részben a másik üldözési szál is elhal. Cserébe felerősödhetne a karakterdráma, de a szereplők végletesen egydimenziósak: a szülői szeretet mindent legyőző ereje, a baráti önfeláldozás, illetve a puszta halálfélelem vezérli őket, ami miatt az akciót megszakító, a szereplőket középpontba állító jelenetek is üresek maradnak. Így viszont nem marad más a film végére, csak a látvány, mely bár rendkívül igényes, mégsem nyújt olyan katartikus élményt, mint az alkotást ihlető Spielberg opusok zárásai. Az Éjféli látomás ígéretes kezdete miatt sajnálatos leginkább, hogy Nichols üres hollywoodi végre vezette ki filmjét.

Extrák: Kisfilmek, amikből a főszeplők háttértörténetét ismerhetjük meg.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2016/08 63-63. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=12849