KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
   1980/november
• Jovánovics Miklós: Egyenlő szárú háromszög Örökség
• Zsugán István: Világsiker kontra kritikusok Beszélgetés Mászáros Mártával
• N. N.: Mészáros Márta filmjei külföldön
• Koltai Tamás: Gumipofa Haladék
• Ferge Zsuzsa: Iskolapélda-e az Iskolapélda?
• Zoltai Dénes: A „már nem” és a „még nem” között Don Juan
• Ciment Michel: Melodráma és realizmus Losey a Don Juanról
• N. N.: Joseph Losey filmjei
• Molnár Gál Péter: A brechti filmelbeszélő Joseph Losey portréjához
• Szabolcsi Miklós: Interlúdium Zenekari próba
FESZTIVÁL
• Brossard Jean-Pierre: Új természetesség Áramlatok és irányzatok a mai francia filmben
• Molnár Gál Péter: Kultúrhistóriai pikreszk Molière
LÁTTUK MÉG
• Barabás Judit: Revans
• Fekete Ibolya: Lavina
• Tardos János: A varázsló inasa
• Harmat György: Luxusbordély Párizsban
• Loránd Gábor: Istenem, emberek vagyunk!
• Zilahi Judit: Kaliforniai lakosztály
• Józsa György Gábor: A szökött fegyenc
• Szőllősy Judit: Modern Robinson és családja
• Loránd Gábor: Árnyak Dubrovnik felett

• Nemeskürty István: A fogatókönyvírás klasszikusa Bíró Lajos emlékezete
TELEVÍZÓ
• Berkes Erzsébet: Gróf – polgártárs A különc
• Koltai Tamás: A miniszteri autó kereke Doktor Senki
• Csala Károly: A válaszfal döntögetése Riva del Garda: Prix Italia
• Liszkay Tamás: Nemzetközi tévényelv: kulturális eszperantó? DEC '80: Jegyzetek egy televíziós tanácskozásról
• Gambetti Giacomo: A magántévék dzsungelében
KÖNYV
• Bikácsy Gergely: Loius Malle önmagáról
TELEVÍZÓ
• Nógrádi Gábor: Videózunk, videózgatunk 1.
POSTA
• Veress József: Régi óra lassan jár
• Dominus Péter: A látomás látomása

     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

DVD

Szabó István filmjei

Varga Balázs

Álmodozások kora Magyar, 1964. Szereplők: Bálint András, Béres Ilona. Apa Magyar, 1966. Szereplők: Bálint András, Gábor Miklós. Szerelmesfilm Magyar, 1970. Szereplők: Halász Judit, Bálint András Forgalmazó: Magyar Nemzeti Filmarchívum.

Szabó István egymásba kapcsolódó motívumokra és egymást idéző filmekre épülő, organikusan szerveződő életműve tálcán kínálja magát a szabad nézői kalandozásokat megengedő, extrákkal telezsúfolt DVD-kiadás számára. Ezért is szinte magától értetődő, hogy a Magyar Nemzeti Filmarchívum által útnak indított magyar filmtörténeti sorozat egyik első csomagja egy Szabó-összeállítás legyen. Az életmű filmtörténeti pozíciója és karaktere igényes, izgalmas és kivitelezésében is a filmekhez méltó DVD-kiadást követel meg. A most megjelent első három Szabó-film logikusan és szorosan összetartozik, nem véletlenül szokás az Álmodozások kora, az Apa és a Szerelmesfilm kapcsán trilógiáról beszélni. Ez a három alkotás a hatvanas évek magyar újhullámának egyik csúcsa, a magát a modernitáshoz mérő, újítani akaró nemzedék keserédes körképe. Szabó filmjeinek hősei illúziókkal szembesülnek, mégpedig elsősorban saját vágyképeikkel – és a filmekben ezek az illúziók méretnek meg. A csak saját magában bízó ifjú értelmiségi csapat naiv lelkesültsége az Álmodozások korában; az apa figurája köré font mítosz az Apában; és a gyermekkori szerelem idealizált emléke a Szerelmesfilmben.

A most megjelent kiadványok azonban nem pusztán az első három játékfilm digitálisan felújított változatát tartalmazzák. Mindegyik lemez ügyes mellékletekkel ágyazza be a filmeket az életmű és a filmtörténet tágabb kontextusába. Így válik igazán láthatóvá és érthetővé a Szabó-életmű sokrétű, mondhatni hálózatosan épülő struktúrája. Első körben azáltal, hogy a filmek mellé témájuk, motívumaik okán szorosan kapcsolódó, mintegy azokat előkészítő vagy visszhangzó rövidfilmek és etűdök kerültek. Az Álmodozások korát két főiskolás vizsgafilm – az alig ismert, bájosan naiv A hetedik napon, illetve a Szabó ismertségét annak idején megalapozó Koncert közösségépítő etűdje – kíséri. Az Apa szabad motívumvariációs társfilmjei a Variációk egy témára és a Kegyelet. A Szerelmesfilm pedig a majd egy évtizeddel korábban készült, ám témájában és alcímében mégis mintegy a harmadik Szabó-filmet előlegező Te, valamint egy későbbi szerelmes (város)film, a Várostérkép Budapest társaságában került a lemezre. A kisfilmeken kívül mindegyik kiadványt ínyenceknek szóló extrák gazdagítják. Audiokommentárok ugyan nincsenek, de több részletet is kapunk egy televíziós Szabó-interjúból. Ezeknél a szinte kötelező kűröknél még izgalmasabbak az életmű motívumépítkezését megmutató játékos etűdök. Az Álmodozások kora világvevő rádiója kapcsán előbukkannak a megidézett európai modern filmek; az Apa mellékleteként a Szabó-életműben vissza-visszatérő tárgyak rendezőknek montázs-katalógusba; a Szerelmesfilm egyik extrája pedig egy Máriássy-hommage motívumkapcsolatait mutatja be. Így válik ez a három lemez frappáns magyar és európai modern filmes keresztmetszetté.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2011/01 58-58. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=10475