KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
   1980/október
SZOVJET FILMEK FESZTIVÁLJA
• Veress József: Őszi paletta
• N. N.: A Szovjet Filmhét filmjei
• Szüszmann György: Majakovszkij és a film
• Majakovszkij Vlagyimir: Előszó egy kiadatlan forgatókönyv-gyűjteményhez
• Majakovszkij Vlagyimir: A forgatókönyv béklyójában

• Zalán Vince: „Hogy a megjövendőlt igazságot megtaláljam” Csontváry
• Sváby Lajos: Csodalényekre van szükségünk? Csontváry
• Faragó Vilmos: Legkisebb Cirkusz Circus Maximus
• Durst György: Mi újság a Balázs Béla Stúdióban?
FESZTIVÁL
• Székely Gabriella: Ide nekünk az oroszlánt is! Velence
• Zsugán István: Lázadók – okkal és ok nélkül Locarno

• Csala Károly: Titokzatos hatalmak? Érzéstelenítés nélkül
• Fábián László: A rövidfilm sorsa Az idő egészsége; Forgómozgás
• Berkes Ildikó: Előre a régi ideálok felé Jegyzetek új hollywoodi filmekről
LÁTTUK MÉG
• Harmat György: Tűzharc
• Barna Márta: Élned kell!
• Schéry András: Stadion akció
• Palugyai István: Pihenőidő
• Zilahi Judit: A csere
• Karcsai Kulcsár István: Norma Rae
• Kulcsár Mária: Sakknovella
• Loránd Gábor: A frontvonal mögött
• Fekete Ibolya: A cukor
• Csala Károly: Fekete folyó
• Ledniczky Márton: Caddie
TELEVÍZÓ
• Koltai Tamás: A hatalom útvesztői Szerelmem, Elektra; Negyedik Henrik király
• Mágori Erzsébet: „A vonatoknak menni kell” Hívójel
• Nemes György: Hámos helyett
• Péterffy András: Változatok elekronikus képre A video kihívása
• R. Székely Julianna: Nem a veszélyt keresem Beszélgetés Halász Mihály operatőrrel
TÉVÉMOZI
• Karcsai Kulcsár István: Tévémozi
KÖNYV
• Csala Károly: Évről évre, hónapról hónapra
• Karcsai Kulcsár István: Egy színházi ember portréja
POSTA
• Scholtz Zoltán: Régóta szeretnék... Olvasói levél – Szerkesztői válasz
• Körmöczi Lászlóné: Érdeklődéssel olvastam... Olvasói levél

     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Média

A magyar reklámfilmekről

„Gondolkodjon, érdemes!”

Koltai Ágnes

 

A reklám tanít, a reklám nevel, a reklám felhívja a figyelmet a fontos apróságokra. A reklám életünk színesítője, gazdaságunk dicsérője, társadalmunk tükre. Reklámfilmjeink fénylő vezérlőcsillagaink. A „gondolkodó emberek” őrangyala az Ápisz, az írogatóké viszont nem, mert „amivel kihúzhatja, amivel befűzheti, amivel letűzheti, amivel kihegyezheti, amivel kiradírozhatja, azt forgalomba hozza a Piért”; a borongós kedvűeké az OFOTÉRT, mert „a legtöbb, amit adhatunk, egy érzés”; a picinyeké a MÁV, mert „kicsi vagyok én, ha megnövök én, vasutas leszek én”; a fájós lábúaké a Corso, mert „Corso cipőben, Corso cipővel jól jár”; a fáradékonyaké a MALÉV, mert „ma MALÉV-vel megyünk, és pihenten érkezünk”; a kevés beszédűeké a Bedeco, mert „csak egy szó, Bedeco, és kész a kakaó”.

A reklám beszél hozzánk; rigmusokban, hangzatos jelmondatokban, csengő frázisokban. Ma már nem lehet „biztosítás, biztonság” és „cipőt a cipőboltból” jelszóval eladni (bár az utóbbi hirdetés állítólag sohasem létezett, ezzel csak riogatták az egyszerűsítésre hajlamos reklámszakembereket), csábítani kell a vevőt. Gusztusosan kínálni az árut – önmagában ez is kevés. El kell hitetni a fogyasztóval, ő „gondolkodó ember”, „igényes”, aki csak a „minőséget” veszi meg, a reklámszöveg tehát nem csupán az áru presztízsét próbálja megteremteni, hanem vásárlója értékét, öntudatát is emeli. Nike cipőt hordani, Adidas tréninget viselni, Lacoste trikóban feszíteni nem akármilyen érzés! Vajon elég csábító volna-e a Libero reklámja, ha csak annyi derülne ki belőle, hogy ez jobb, korszerűbb, mint a hagyományos pelenka, ráadásul elegáns mozdulattal a szemétbe lehet hajítani, és ezzel vége a nők évszázados kínlódásának, a mosásnak, kifőzésnek? Kinyílna-e ettől a magyar családok vékonyka pénztárcája? Aligha, de ha a szülői önérzetre apellálva rafináltan elhitetik az emberekkel, hogy az ő gyermekük is olyan felszabadultan fog csacsogni, viháncolni, mint a Libero-bébik, akkor venni fogják, mert a papírpelenka több, mint praktikus használati cikk: státusszimbólum.

Komolyak és méltóságteljesek a reklámok, poétái pontosan érzik, hogy elmúlt már az „én is tudi, te is tudi, reklámfőnök Horvát Rudi”, a „haladjon Ön is a korral, süssön Váncza sütőporral”, a „míg Ön durmol, dolgozik a Darmol” nótácskák kora, most meg kell győzni a „kedves vevőt” arról, hogy amit vesz, vagy venni szeretne, az a legszebb, a legtökéletesebb, s ha nehézségek árán is, de sikerült jól választania a fantasztikus árukínálatból.

A magyar reklámfilmek kulcsszava az igényesség. Az ötvenes években „minőséget a dolgozóknak” jelszóval indultak hódító útjaikra a nyolcvan forintos(!) kartonruhák. Ma ez így hangzik: „minőség az igényeseknek” – az árat pedig jótékony homály fedi. Ismerjük el, jól eltalált szó az igényesség, ha akarom, egyenlő a divatossal, ha akarom, azonos a drágával, s ha akarom, nem jelent többet annál a hétköznapi kifejezésnél: magára adó úriember... Igényes ember Marc-cipőt visel, igényes férfi illatszereket használ, igényes nő elegáns férfiak társaságában mutatkozik, igényes eladó a Klauzál téri új csarnokba megy dolgozni. Minden csak tálalás kérdése. A Marc-cipő reklámjának egyik jelszava ez: „magyar munka, nemzetközi minőség”, finom csúsztatás, így látva és hallva ez a magyar áruk jobbnál is jobb minősítése, holott a hirdetés valójában annyit közöl, hogy külföldi alapanyagból és szabásminta alapján itthon is gyártják ezt a sportos lábbelit. Hasonlóan túloz az a Skála-reklám is, amely a kétes hírű és küllemű Klauzál teret Belvárosnak, az átalakított csarnokot pedig a „Belváros Skálájának” nevezi (aki próbált már lakást cserélni, ismeri e tér és a kerület szabatos megnevezését).

A szlogenek nemcsak lakonikusan tömörek („KLG, a motor motorja”) vagy igen nagyvonalúak, némelyek az impresszionista költemények babérjaira törnek („Hélia-D, a Nap ajándéka”). Nemhiába, a közhely sem ismer határokat. Ne is ismerjen, különben meghalna a reklám, holott az nem más, mint frappáns közhely, ügyes csomagolásban.

Reklámfilmjeinkből vagy az ügyes csomagolás, vagy a találó közhely hiányzik. Mert mivel próbálják meg eladni szenvedélyes kötögetőknek és ügyetlen kezdőknek a Temaforg fonalait? Ül egy jellegtelen szobában négy jellegtelen ember, vonósnégyest alakítanak. A hegedű húrjait színes fonalak helyettesítik, a kamera ráközelít az egyik zenészre, s közben felhangzik a csábító szöveg: „a Temaforg fonalai szinte megszólalnak”. Igen ám, de a hegedülő hölgy olyan unott arcot vág mindehhez, hogy az élettől is elmegy a kedvünk, nemhogy a kötögetéstől. Csapot sem lehet hirdetés alapján venni. Szorgos női kéz nyitogatja sorra a vízcsapokat, mindegyikből folyik a víz, szépen, katonásan, majd a kép sarkában feltűnik a VASÉRT emblémája. Ki tud ennyi jó termék közül választani? A Temaforg és a VASÉRT reklámfilmje tipikus magyar reklám: nem az árut, hanem a gyártó (forgalmazó) vállalatot hirdeti. A reklámmal a vállalat üzen, jelzi, hogy létezik. Valójában nem eladni szeretne, egyszerűen csak a nevét forgatja. De sárvári termálkristályt sem mernék vásárolni a „sót vegyenek” felkiáltással hangoskodó idős pár láttán. Göcsörtös mozdulataik, idétlen ugrabugrálásuk cseppet sem biztató. A Corso új emblémájával önmagát reklámozza, a C betűbe rajzolt hölgy valóban mutatós, de rá nem lehet jönni, hogy cipőt hirdet. Szeretném kötvénybe fektetni a pénzem, ám a reklám azt mondja, „ha a kötvényre gondol, jusson eszébe a Budapest Bank”. Pedig nem a bankot dicsérő délceg úriemberre vagyok kíváncsi, hanem a kamatra és az árfolyamokra. Csábosan mosolyog ránk egy ifjú hölgy, forog körötte a kamera, alaposan megmutatja modern szemüvegét. Szép, érdemes ilyet csináltatni, ám a film nem a szemüveget reklámozza, hanem az Unicum nyelvi centrumot.

Ki, mit és miért reklámoz? Néha az is előfordul, hogy az árut: Szigo cipőt lehet venni, mert a formás láb, a jó szabás, az elegáns sarok és a harmonikus szín elhiteti, hogy „ritmust ad lépteinek”. Könyvet nem szabad vásárolni, mert mint az a „Téli Könyvvásár” reklámjából kiderül, a sok olvasástól rémálmaink lehetnek. A Röltex-Artex lakásszalonjába nem biztonságos betérni, jóllehet egy erőtől duzzadó hang közli, hogy az üzlet a Belváros szívében van, ám a képen egy rosszul világított, gyanús, sötét kirakatot látunk. No és ha a portál szép volna, miért is kellene betérni ide, mit vásárolhatnék? Erről egy árva szót sem ejtenek.

Ki hogyan reklámoz? Az OTP atyai gondoskodással. Szeretetteli hangon hívja fel a nyugdíjasok figyelmét az átutalási betétszámlára. A Hungária Biztosító átvette az ismert „ria-ria, Hungária” buzdítást, és angolos hidegvérrel elmagyarázza az életbiztosítás előnyeit. Az Állami Biztosító szintén „gondoskodik” az állampolgárokról (mintha legalábbis ő fizetne a honpolgároknak, és nem fordítva). Az Energiatanács ezúton oktat ki, hogy oltsam le a villanyt, ne nyitogassam feleslegesen a jégszekrényt, csukjam takarékra a gázt, egyszóval spórol nekem, felelőtlen pazarlónak. Az Országos Közlekedésbiztonsági Tanács beköti a biztonsági övemet és kézenfogva vezeti a gyermekemet az utcán. Ők mindannyian óvnak, babusgatnak, törődnek velem. A MALÉV száll rendelkezésünkre, a MÁV biztat, hogy a teherszállítást ne hagyjuk év végére, a MÉH pedig paternalisztikusan boldog új esztendőt kíván „harmincmillió partnerének” (egy tízmilliós országban!).

Cipőt, kozmetikumot, harisnyát, könyvet, vízcsapot és fűrészt nem lehet reklám alapján vásárolni, de bizalmat igen: évről-évre meggyőződhetünk arról, hogy minden a megszokott kerékvágásban halad, a légiforgalmi vállalat repültet, a vasút utaztat, a Vasedény és az Aranypók üzleteit még mindig nem bontották le, a Skála továbbra is megrendezi „nyereménygáláját”, a BKV és a Papíripari Vállalat óriási lehetőségekkel kecsegtetve toborozza dolgozóit. És ebben a nyugodt és változatlan világban egyszer csak megjelenik az S-modell, a Kunbőr és a műanyag lefolyócsövek ironikus, groteszk reklámja. Az aluljáróba behúzható fiúval, a sivatagban felépített mosogatóval és lefolyóval, amihez már „csak” a lakást kell megépíteni, s a skótszoknyás férfivel, aki, ha majd nadrágot vesz, csakis változtatható színű övet vásárol hozzá. Végre megjelent a geg a reklámban, még idő és türelem is volt a gondos kidolgozásra. De ezek a szellemes filmek sem adják el az árut, mert ugyanolyan groteszkek, mint a valóság: a reklámfilmek nem reklámoznak, az ipar viszont termel, a kereskedelem „forgalmaz”, a külkereskedelem „bonyolít”, a vásárló meg az áru után lohol.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 1987/04 44-45. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=5559