KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
   1980/szeptember
• Csala Károly: Az edző és csapata Filmstúdiók: számvetés és önértékelés IV. Beszélgetés Nemeskürty Istvánnal
• Bán Róbert: Rényi Tamás (1929–1980)
• Galsai Pongrác: Kettő és még egy Kosztolányi Színes tintákról álmodom
• Váncsa István: Tengerre, magyar! Naplemente délben
• Koltai Ágnes: A filmszociográfia vonzásában Beszélgetés Gulyás Gyulával és Gulyás Jánossal
• Almási Miklós: Sóder –mennykő helyett Hálózat
• Csurka István: Vértelenül Hidegvérrel
FESZTIVÁL
• Schéry András: Régi óra lassan jár Jegyzetek a svájci filmhétről
• N. N.: A Svájci Filmhét bemutatói

• Székely Gabriella: Miért sikerül a lengyel filmeseknek? Beszélgetés Krzysztof Kie¶lowskival
• Zalán Vince: Tovább szól a bádogdob Új nyugatnémet filmekről
• N. N.: Elsőfilmes rendezők az NSzK-ban
FESZTIVÁL
• Matos Lajos: A jövő – egyenes adásban Trieszt

• Zsugán István: Stockholmból nézve... Budapesti beszélgetés Herskó Jánossal
LÁTTUK MÉG
• Báron György: Dicsőségre ítélve
• Harmat György: Bosszúvágy
• Szendi Gábor: A Szentév
• Hegedűs Tibor: Negyedik fázis
• Bende Monika: Pisztrángok
• Hegyi Gyula: Az örökbefogadott lány
• Loránd Gábor: Pénektől hétfőig
• Koltai Ágnes: Cserebere
• Barabás Judit: Mégis meglátod az eget
• Hegedűs Tibor: Mondd, hogy mindent megteszel értem
• Zilahi Judit: Tűz a fűben
• Urbán Mária: Az 51-es dosszié
TELEVÍZÓ
• Bojár Iván: Képzőművészet és képernyő Beszélgetés D. Fehér Zsuzsával
• Bársony Éva: Mercedes a rollervrsenyen Beszélgetés Gaál Istvánnal
• Lukácsy Sándor: A besúgó antropológiája Páskándi Géza: Vendégség
• Bikácsy Gergely: Sakálok A Danton-ügy
TÉVÉMOZI
• Karcsai Kulcsár István: Eladó kísértet
• Karcsai Kulcsár István: A méhkirálynő
• Karcsai Kulcsár István: Makra
KÖNYV
• Bárdos Judit: Barabas: Dovzsenko
• Zalán Vince: A forgatókönyvíró visszatér
POSTA
• Avar János: Cronkite-kiigazítás Olvasói levél
• Reinecke Hubert: Apróbb hibák Olvasói levél

     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Krónika

Képtávíró

N. N.

 

Roger Vadim (1928–2000). 1956 forró novemberében „Isten megteremtette a nőt”, Roger Vadim pedig Brigitte Bardot személyében az új szépség- és erotikaeszményt. Utánuk az özönvíz: zúdulhatott a testet-lelket frissítő új hullám. Filmtörténeti érdemnek ennyi elég is, ráadásként még két Vadim-film marad meg emlékezetünkben, a Veszedeimes viszonyok, Laclos pengeéles szerelmi levélregényének modernizálása Jeanne Moreau-val és Gérard Philipe-pel, valamint Schnitzler cinikus és frivol bécsi körtáncának párizsi átirata, a Körbe-körbe.

 

*

 

Meghalt Claude Autant-Lara (1903–2000). Pályáját avantgárde rövidfilmesként és díszletfestőként kezdte a húszas években, a belle époque fanyar szerelmi krónikásaként folytatta a megszállás idején, majd biztos érzékű irodalmi adaptátorként (A test ördöge, Vörös és fekete) ért a csúcsra. Hiába küzdött is, miként a fiatal filmesek, az álszentek összeesküvése ellen, nem találta meg hozzá a hangot, életművét hamarosan elsodorta a francia film új hulláma.

 

*

 

A fiúk nemzedéke is elvesztette egyik lemblematikus alakját. Pierre Clémenti (1942–1999) nálunk jobbára csak a Vörös plakát főszerepe révén ismert, de egyike volt a azoknak, akik az új hullám ’68 utáni filmes utóvédharcait vezették. Arisztokratizmus és forradalmi hevület egyszerre sugárzott belőle, „underground Alain Delonként” emlegették. Gyakran forgatott olasz filmesekkel: Bertoluccival (A partner, A megalkuvó), Liliana Cavanival (Kannibálok), Pasolinivel (A disznóól).

 

*

 

Orson Welles hamarosan filmhősként tér vissza a mozikba. A Fade to black története szerint Welles egy római forgatáson sötét bűnügybe keveredik. A legendás rendezőt Kenneth Branagh játssza.

 

*

 

Öt évvel balsikerű Uri Geller-filmje után Ken Russell újra nagyjátékfilmet tervez. Az Usher-ház pusztulása címet viselő project Edgar Allen Poe több novelláját ötvözné egy gótikus horror-musical formájában. Roddy Usher szerepét az idén 74 esztendős brit rendező régi kedvencére, Roger Daltreyra osztotta, a másik főszerepet pedig személyesen kívánja eljátszani.

 

*

 

A Coen fivérek legújabb filmje, a tavaly nyáron forgatott Oh Brother, Where are Thou (Testvérem, merre vagy?) Homérosz Odüsszeiáját dolgozza fel a 30-as évek déli környezetébe helyezve. A szokásos színészgárdát (John Torturro, John Goodman, Holly Hunter) George Clooney egészíti ki, a kész film bemutatóját a stúdió – a lehetséges Oscar-díjak reményében – 2000 őszére tolta.

 


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2000/04 02. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=2883