KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
   1980/szeptember
• Csala Károly: Az edző és csapata Filmstúdiók: számvetés és önértékelés IV. Beszélgetés Nemeskürty Istvánnal
• Bán Róbert: Rényi Tamás (1929–1980)
• Galsai Pongrác: Kettő és még egy Kosztolányi Színes tintákról álmodom
• Váncsa István: Tengerre, magyar! Naplemente délben
• Koltai Ágnes: A filmszociográfia vonzásában Beszélgetés Gulyás Gyulával és Gulyás Jánossal
• Almási Miklós: Sóder –mennykő helyett Hálózat
• Csurka István: Vértelenül Hidegvérrel
FESZTIVÁL
• Schéry András: Régi óra lassan jár Jegyzetek a svájci filmhétről
• N. N.: A Svájci Filmhét bemutatói

• Székely Gabriella: Miért sikerül a lengyel filmeseknek? Beszélgetés Krzysztof Kie¶lowskival
• Zalán Vince: Tovább szól a bádogdob Új nyugatnémet filmekről
• N. N.: Elsőfilmes rendezők az NSzK-ban
FESZTIVÁL
• Matos Lajos: A jövő – egyenes adásban Trieszt

• Zsugán István: Stockholmból nézve... Budapesti beszélgetés Herskó Jánossal
LÁTTUK MÉG
• Báron György: Dicsőségre ítélve
• Harmat György: Bosszúvágy
• Szendi Gábor: A Szentév
• Hegedűs Tibor: Negyedik fázis
• Bende Monika: Pisztrángok
• Hegyi Gyula: Az örökbefogadott lány
• Loránd Gábor: Pénektől hétfőig
• Koltai Ágnes: Cserebere
• Barabás Judit: Mégis meglátod az eget
• Hegedűs Tibor: Mondd, hogy mindent megteszel értem
• Zilahi Judit: Tűz a fűben
• Urbán Mária: Az 51-es dosszié
TELEVÍZÓ
• Bojár Iván: Képzőművészet és képernyő Beszélgetés D. Fehér Zsuzsával
• Bársony Éva: Mercedes a rollervrsenyen Beszélgetés Gaál Istvánnal
• Lukácsy Sándor: A besúgó antropológiája Páskándi Géza: Vendégség
• Bikácsy Gergely: Sakálok A Danton-ügy
TÉVÉMOZI
• Karcsai Kulcsár István: Eladó kísértet
• Karcsai Kulcsár István: A méhkirálynő
• Karcsai Kulcsár István: Makra
KÖNYV
• Bárdos Judit: Barabas: Dovzsenko
• Zalán Vince: A forgatókönyvíró visszatér
POSTA
• Avar János: Cronkite-kiigazítás Olvasói levél
• Reinecke Hubert: Apróbb hibák Olvasói levél

     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

DVD

Novemberi gyilkosság

Pápai Zsolt

November Criminals – amerikai, 2017. Rendezte: Sacha Gervasi. Szereplők: Ansel Elgort, Chloë Grace Moretz, David Strathairn. Forgalmazó: Sony. 84 perc.

 

A Novemberi gyilkosság a kortárs amerikai coming-of-age-mozik ambiciózus, jóllehet ellentmondásos darabja, egyszerre mentális utazásfilm és whodunit krimi, melyben a hollywoodi titokdramaturgia európaias stíluskésztetésekkel – sőt: a klasszikus modernizmus fogásaival – keveredik. A történet középpontjában az életmódváltozások cunamiját elszenvedő, anyja halála, egy iskolatársa meggyilkolása, valamint szüzességének elvesztése miatt gyerekemberből hirtelen felnőtté váló, végzős gimnazista, Addison (Ansel Elgort – Baby Driver) áll. A film az önemésztésének állomásait és a társa gyilkosa utáni nyomozásának fordulatait mutatja meg, és különös hibridnek tűnik: mintha csak – mondjuk – Gaál István Sodrásbanjának az elemei keverednének a hollywoodi vigilante-movie-k, valamint a közelmúlt kamaszthrillere, a Beépülve (2005) motívumaival. Illetve nem keverednek, hanem kutyulódnak, az európaias és hollywoodias inspirációk ugyanis alig-alig erősítik, sokkal inkább kioltják egymást. Sacha Gervasi rendező – aki eleddig egyetlen ismert munkájában, a 2012-es Hitchcockban már megmutatta, hogy mennyire nem ért az információk jó ritmusú adagolásához – rossz tempóban, kapkodva vezeti elő a történetet, és közben csupán a retróhangulat tálalásában következetes: a gyakran felcsendülő Bowie-dalok, a szereplők ruhái – a főhős malaclopó nagykabátjától a szerelme, Phoebe (Chloë Grace Moretz – A leleményes Hugo, A védelmező) nyűtt pulóvereiig –, továbbá a tárgyi világ elemei (az autók például) a hetvenes–nyolcvanas éveket idézi meg. Végeredményben a Novemberi gyilkosság legfőbb kérdése nem az, hogy milyen kínokat átélve érik felnőtté Addison, és még csak nem is az, hogy ki gyilkolta meg az iskolatársát. Hanem hogy kinek is készült ez a film, mi lehetett a célcsoportja?

Extrák: Werkfilm.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2018/03 63-63. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=13594