KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
   1980/augusztus
• Fekete Sándor: Krisztus nem állt meg Ebolinál Élménybeszámoló Francesco Rosi filmjéről
• Bikácsy Gergely: A bennszülöttek Két mondat a félmúltról (A téglafal mögött – Philemon és Baucis)
• Lukácsy Sándor: Ilyen van – ilyen nincs
• Göncz Árpád: Az erény védelmében Joseph Andrews
• Váncsa István: Az utolsó gyógypedagógus
• Takács Ferenc: Az amerikai álom nyomában Elia Kazan
• N. N.: Elia Kazan filmjei
FESZTIVÁL
• Csala Károly: Egy filmfüzér illúziója, avagy az élmények egyensúlya Karlovy Vary
• Bikácsy Gergely: Megfáradt sárkányok Krakkó

• Bajor Nagy Ernő: Művészfilmhez nem kell rendőr Moziról a telepen
• Székely András: Díszletek és tervezők
FESZTIVÁL
• Zalán Vince: Szovjet filmek parádéja Pesaro
LÁTTUK MÉG
• Bende Monika: Walt Disney állatbirodalma
• Dávid Tibor: A katona és az elefánt
• Létay Vera: Szerelem szieszta idején
• Tótisz András: Éjszakai csendben
• Veress József: Mentolos ital
• Béresi Csilla: Egy furcsa asszony
• Gyárfás Péter: A biztosan ölő sárkánylady
• Koltai Ágnes: A kétdimenziós gyilkos
• Harmat György: Sabine
• Veress József: Szergij atya
TELEVÍZÓ
• Csala Károly: Köznapi drámák – és megint Stravinsky Prága
• Hegyi Gyula: Vissza a képernyőre Veszprém
• Berkes Erzsébet: Hová lettek a griffmadarak? Névnap
• Róbert László: Huszonnégy millió készülék Jegyzetek a japán tévé ürügyén
TÉVÉMOZI
• Karcsai Kulcsár István: Tévémozi
KÖNYV
• Veress József: Suksinról, múltidőben
LÁTTUK MÉG
• Ungvári Tamás: Szár egy megváltozott világban
POSTA
• Veress József: Két korrekció a Höllering-nekrológhoz Olvasói levél – Szerkesztői válasz
• Ábel Péter: Két korrekció a Höllering-nekrológhoz Olvasói levél – Szerkesztői válasz
• Korompai János: Stúdióértékelés avagy kritikusi önkritika? Olvasói levél – Szerkesztői válasz

     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Mozi

Csillaghercegnő

Varró Attila

Reisen til julestjernen – norvég, 2012. Rendezte: Nils Gaup. Írta: Kamilla Krogsveen. Kép: Odd Reinhardt Nicolaysen. zene: Johan Halvorsen. Szereplők: Vilde Marie Zeiner (Sonja), Anders Baasmo Christiansen (Király), Agnes Kittesen (Banya), Jakob Oftebro (Ole). Gyártó: Film Fund Fuzz / Moskus Film. Forgalmazó: MTVA. Szinkronizált. 80 perc.

A lapp születésű Nils Gaup rendezői pályája elejétől a leginkább Hollywood-kompatibilis norvég filmkészítőnek számít, amit nem csupán a debütfilm Oscar-nevezése, de a korai munkáit kiherélő amerikai remake-ek is bizonyítanak (Nyomkereső, Nyakig a vízben). Gaup hazai műveinél többnyire nem kockáztat, és a célközönség igényeihez szabva választ alapanyagot magának – legyen szó bestseller ifjúsági regényről (A nagy hajótörés norvég Robinson-története), ezeréves legendáról (a Nyomkereső lapp bosszú-népmeséje) vagy megtörtént nemzeti tragédiáról (A Kautokeino-lázadás). Legfrissebb játékfilmjénél többszörösen is biztosra ment: a karácsonyi szezonhoz választott mesefilmje Sverre Brandts népszerű gyerekkönyvéből készült, amelynek filmes életképességét már igazolta egy 1976-os feldolgozás, ami azóta az ünnepi szezon kötelező tévéslágere Fjordföldén.

A Csillaghercegnő meséje egy szüleitől elszakított kishercegnőről szól, akinek tíz év múltán egyetlen karácsonyi nap áll rendelkezésére, hogy magányos édesapjának megtalálja az ünnepi csillagot az égről, amely eltűnése óta nem ragyog többé a királyság felett. Gaup az alapfilmhez képest nemcsak a bibliai tartalomból, burleszkhumorból és a zenés betétekből vesz vissza, de a szépséges csepűrágó leányzót is szurtos kis fruskára cseréli, hogy aztán kiskamaszhősét bezavarja az emberpróbáló kalandok közé, miként hajdani elárvult sihederjeit (Nyomkereső, A nagy hajótörés), akik számára épp úgy a családba való visszailleszkedés jelentette a legfőbb tétet. A leányközeg azonban láthatóan épp oly idegen a mitikus kalandtörténetekre fogékony szerzői lélek számára, miként a gyermekmese műfaja: a Nyomkereső bűvös totem-rénszarvasa itt már csak haszonállat a Coca Cola-mikulás fogatában, a mágikus beavató utazás pedig steril, súlytalan epizódok biztonsági játéka, jóságos effektmackókkal és csetlő-botló antagonistákkal. Gaup ezúttal amerikai támogatás nélkül, hazai körülmények között is hibátlan Disney-remake-et forgatott mindkét piacnak: jövő szentestére jöhet a Trollvadász főszerepben Tom Hanks-szel.

Varró Attila


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2014/01 59-60. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=11633