KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
   1980/augusztus
• Fekete Sándor: Krisztus nem állt meg Ebolinál Élménybeszámoló Francesco Rosi filmjéről
• Bikácsy Gergely: A bennszülöttek Két mondat a félmúltról (A téglafal mögött – Philemon és Baucis)
• Lukácsy Sándor: Ilyen van – ilyen nincs
• Göncz Árpád: Az erény védelmében Joseph Andrews
• Váncsa István: Az utolsó gyógypedagógus
• Takács Ferenc: Az amerikai álom nyomában Elia Kazan
• N. N.: Elia Kazan filmjei
FESZTIVÁL
• Csala Károly: Egy filmfüzér illúziója, avagy az élmények egyensúlya Karlovy Vary
• Bikácsy Gergely: Megfáradt sárkányok Krakkó

• Bajor Nagy Ernő: Művészfilmhez nem kell rendőr Moziról a telepen
• Székely András: Díszletek és tervezők
FESZTIVÁL
• Zalán Vince: Szovjet filmek parádéja Pesaro
LÁTTUK MÉG
• Bende Monika: Walt Disney állatbirodalma
• Dávid Tibor: A katona és az elefánt
• Létay Vera: Szerelem szieszta idején
• Tótisz András: Éjszakai csendben
• Veress József: Mentolos ital
• Béresi Csilla: Egy furcsa asszony
• Gyárfás Péter: A biztosan ölő sárkánylady
• Koltai Ágnes: A kétdimenziós gyilkos
• Harmat György: Sabine
• Veress József: Szergij atya
TELEVÍZÓ
• Csala Károly: Köznapi drámák – és megint Stravinsky Prága
• Hegyi Gyula: Vissza a képernyőre Veszprém
• Berkes Erzsébet: Hová lettek a griffmadarak? Névnap
• Róbert László: Huszonnégy millió készülék Jegyzetek a japán tévé ürügyén
TÉVÉMOZI
• Karcsai Kulcsár István: Tévémozi
KÖNYV
• Veress József: Suksinról, múltidőben
LÁTTUK MÉG
• Ungvári Tamás: Szár egy megváltozott világban
POSTA
• Veress József: Két korrekció a Höllering-nekrológhoz Olvasói levél – Szerkesztői válasz
• Ábel Péter: Két korrekció a Höllering-nekrológhoz Olvasói levél – Szerkesztői válasz
• Korompai János: Stúdióértékelés avagy kritikusi önkritika? Olvasói levél – Szerkesztői válasz

     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

DVD

Átjáró

Géczi Zoltán

Passage – amerikai, 1979. Rendezte: J. Lee Thompson. Szereplők: Malcolm McDowell, James Mason, Christopher Lee. Forgalmazó: Fantasy Film. 104 perc.

A Quentin Tarantino által újrahasznosított klasszikusok csodaszép példája J. Lee Thompson 1979-es mozija. A neves mestertolvaj a fiatal Malcolm McDowell által játszott von Berkow karakterét emelte át a Becstelen brigantyk szereplői közé, így alakítva ki Hans Landa ezredes figuráját. Miután Thompson vérprofi direktor volt (két cím a terjedelmes lajstromból: Rettegés foka, 1962; A fehér bölény, 1977), valamint a második világháborús filmek rutinos szakértője, megengedhetett magának olyan kreatív túlkapásokat, mint a választékos modorú, kiművelt, a sejtjei legmélyéig szadista SS-elhárítótiszt szerepeltetése. Annak ellenére, hogy a cselekmény főhőse Anthony Quinn (egy névtelen baszk pásztort játszik, aki az ellenállás megbízásából csempész át egy tudóst és annak családját a francia–spanyol határon), valamint Christopher Lee is tisztes szerepet kapott, az Átjáró Malcolm McDowell filmje; neki köszönhetően Thompson bizonyos jelenetekben a nazisploitation szubzsáner őrült humorát és explicit brutalitását idézi meg ebben az alapvetően régimódi, lineárisan elbeszélt kémtörténetben. Ily módon emelkedik ki az Átjáró a tisztességgel megkomponált, dramaturgiailag kiegyensúlyozott, ám középszerű mozik közül: a gulyásfőzéssel kombinált kényszervallatás, a cigányvajda kihallgatása, illetve a horogkereszttel dekorált alsónadrágban elkövetett nemi erőszak oly harsány és vad gegek, amiket manapság már egyetlen producer sem engedne be egy amerikai stúdiófilmbe.

Extrák: Előzetes, filmográfiák.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2013/02 62-62. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=11350