KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
   1980/július
• Gombár Csaba: Megjegyzések a politikai filmről?
• András László: A kecske mekegése Az áldozat
• Pilinszky János: A szabdesés logikája Kígyótojás
FESZTIVÁL
• Létay Vera: Filmrulett Cannes
• N. N.: A cannes-i fesztivál díjai
• Zalán Vince: A filmvilág másik fele Taskent
• Bikácsy Gergely: Tükröm, tökröm... Oberhausen

• Kardos Ferenc: Jegyzetlapok
• Kézdi-Kovács Zsolt: Technika és szorongás Alfred Hitchcock halálára
• N. N.: Alfred Hitchcock filmjei
• Bársony Éva: „Érezni a premier plant...” Riport a filmszínészképzésről
• Szász Péter: Ki ölte meg a Halált?
• Molnár Gál Péter: Humphrey Bogart, a leélő
LÁTTUK MÉG
• Bikácsy Gergely: A sáska napja
• Koltai Ágnes: Előttem az élet
• Gervai András: Az autóstoppos
• Szendi Gábor: A férfi, aki szerette a nőket
• Koltai Ágnes: A varsói polgármester
• Bende Monika: Az autóbusz akció
• Harmat György: Félek
• Veress József: Az ötödik évszak
• Sólyom András: Júliusi találkozás
• Hegedűs Tibor: Ki öli meg Európa nagy konyhafőnökeit?
• Fenyves Katalin: A Romeyke-ügy
• Kendrey János: Hintó géppuskával
• Loránd Gábor: Őrlődés
• Sólyom András: Picasso kalandjai
• Tótisz András: Karate – A legerősebbek
• Hegyi Gyula: Üzenetek a börtönből
• Kulcsár Mária: Vágyak idegenben
• Veress József: Evezz egyedül
TELEVÍZÓ
• Csala Károly: Ami jó, és ami nem Miskolc
• N. N.: Díjnyertesek Miskolc
• Csala Károly: A humor diadala München
• Sándor Iván: Ki itt a bálanya? Csurka István drámájának tévéváltozata
• Fábián László: Közösség és környezetformálás beszélgetés Nicolas Schöfferrel
TÉVÉMOZI
• Karcsai Kulcsár István: Ranódy-filmek a képernyőn
• Karcsai Kulcsár István: Elia Kazan-sorozat
KÖNYV
• Györffy Miklós: Godard, Herzog, Schroeter Egy nyugatnémet könyvsorozatból
POSTA
• Bajomi Lázár Endre: Szalad, szalad a filmcím... Olvasói levél
KRÓNIKA
• N. N.: Bemutatjuk külföldi tudósítóinkat Bolesław Michałek és Rolf Richter

     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

DVD

Kőkezű

Kovács Patrik

Hands of Stone – panamai–amerikai, 2016. Rendezte: Jonathan Jakubowicz. Szereplők: Edgar Ramírez, Ana de Armas, Robert DeNiro. Forgalmazó: ADS Service. 107 perc.

 

Hálátlan műfaj a sportdráma műfaja; éves rendszerességgel bukkannak fel újabb és újabb bokszfilmek, amelyek nem képesek, avagy a rendezői szándék deficites mivoltából adódóan nem is óhajtják meghaladni a zsáner közhelytárát. Életrajzi darabok esetében még tovább szűkül a dramaturgiai játéktér, hiszen a biográfiai tényeket legalább részben tiszteletben kell tartania a forgatókönyvírónak, ha meg akarnak felelni az évtizedes nézői elvárásoknak.

A Kőkezű a nagy panamai bunyós, Roberto Durán karrierjének gyöngyvászonra adaptált emlékműve. Eseményekben bővelkedő, diadalmas pályafutás az övé: 1972 és 2000 között négy különböző súlycsoportban szerzett világbajnoki övet, a szakértők minden idők legjobb könnyűsúlyú ringharcosának tartják, hazájában nemzeti hősként tekintenek rá, amerikai reputációját pedig jól példázza, hogy Miles Davis dalt komponált a tiszteletére – tekintélyt parancsoló teljesítmény ez egy írástudatlan panamai utcagyerektől, aki első címmeccséig még egy tisztességes vacsorát sem engedhetett meg magának.

A venezuelai Jonathan Jakubowicz ízig-vérig latin-amerikai történetet forgatott le, latin-amerikai látásmóddal, s miután szerzői filmről beszélünk (a forgatókönyv és a rendezés egyaránt az ő kezében volt), a hollywoodi finanszírozás mellett is gyakorolhatta a kreatív kontrollt. Ennek eredményeképpen a forgatás Panamában zajlott, a párbeszédek java spanyol nyelvű, a történelmi hűség igényét a markáns politikai felhangok mellett a dél-amerikai származású színészek hosszú sora is demonstrálja. A főszerepre érthetetlenül ritkán szerződtetett, ám mellékszereplőként mindig emlékezetes Edgar Ramírez (Carlos) izzó tekintetű, fizikailag is alaposan felkészített karaktere hitelesen mutatja meg mindazon ellentmondásokat, amelyek meghatározták a híres bokszoló személyiségét: feldolgozhatatlan frusztrációk és csillapíthatatlan ambíció, egy született gentleman nagyvonalúsága és a kültelki suttyókölyök vad impulzivitása alkot robbanásveszélyes lélektani elegyet. Ramírez karizmája uralja a mozit, komolyabb játékteret csak a lehetetlenül bájos és szuperszexi Ana de Armas (Blade Runner 2049), illetve a veterán Rubén Blades (A jogász) kap mellette. Az amerikai színészek szekundánsok csupán, Robert DeNiro az idős mesteredző szerepében hozza a színészlegendától várható szintet, ám vele szemben Usher Raymond oly ragyogóan, oly életteli módon formálja meg Durán szorítóbeli nemezisét, Sugar Ray Leonardot, hogy csupán miatta is megérné rászánni 110 percet Jakubowicz első amerikai rendezésére. Amely mind szándékában, mind kivitelezésében több mint tisztességes munka, magabiztos alkotói teljesítmény; képes kinőni a műfaji keretek közül, és erényeinek köszönhetően kiemelkedik a didaktikus bokszfilmek hosszú folyamából.

Extrák: Semmi.

 


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2018/04 64-64. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=13625