KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
   1980/július
• Gombár Csaba: Megjegyzések a politikai filmről?
• András László: A kecske mekegése Az áldozat
• Pilinszky János: A szabdesés logikája Kígyótojás
FESZTIVÁL
• Létay Vera: Filmrulett Cannes
• N. N.: A cannes-i fesztivál díjai
• Zalán Vince: A filmvilág másik fele Taskent
• Bikácsy Gergely: Tükröm, tökröm... Oberhausen

• Kardos Ferenc: Jegyzetlapok
• Kézdi-Kovács Zsolt: Technika és szorongás Alfred Hitchcock halálára
• N. N.: Alfred Hitchcock filmjei
• Bársony Éva: „Érezni a premier plant...” Riport a filmszínészképzésről
• Szász Péter: Ki ölte meg a Halált?
• Molnár Gál Péter: Humphrey Bogart, a leélő
LÁTTUK MÉG
• Bikácsy Gergely: A sáska napja
• Koltai Ágnes: Előttem az élet
• Gervai András: Az autóstoppos
• Szendi Gábor: A férfi, aki szerette a nőket
• Koltai Ágnes: A varsói polgármester
• Bende Monika: Az autóbusz akció
• Harmat György: Félek
• Veress József: Az ötödik évszak
• Sólyom András: Júliusi találkozás
• Hegedűs Tibor: Ki öli meg Európa nagy konyhafőnökeit?
• Fenyves Katalin: A Romeyke-ügy
• Kendrey János: Hintó géppuskával
• Loránd Gábor: Őrlődés
• Sólyom András: Picasso kalandjai
• Tótisz András: Karate – A legerősebbek
• Hegyi Gyula: Üzenetek a börtönből
• Kulcsár Mária: Vágyak idegenben
• Veress József: Evezz egyedül
TELEVÍZÓ
• Csala Károly: Ami jó, és ami nem Miskolc
• N. N.: Díjnyertesek Miskolc
• Csala Károly: A humor diadala München
• Sándor Iván: Ki itt a bálanya? Csurka István drámájának tévéváltozata
• Fábián László: Közösség és környezetformálás beszélgetés Nicolas Schöfferrel
TÉVÉMOZI
• Karcsai Kulcsár István: Ranódy-filmek a képernyőn
• Karcsai Kulcsár István: Elia Kazan-sorozat
KÖNYV
• Györffy Miklós: Godard, Herzog, Schroeter Egy nyugatnémet könyvsorozatból
POSTA
• Bajomi Lázár Endre: Szalad, szalad a filmcím... Olvasói levél
KRÓNIKA
• N. N.: Bemutatjuk külföldi tudósítóinkat Bolesław Michałek és Rolf Richter

     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

DVD

Átjáró

Géczi Zoltán

Passage – amerikai, 1979. Rendezte: J. Lee Thompson. Szereplők: Malcolm McDowell, James Mason, Christopher Lee. Forgalmazó: Fantasy Film. 104 perc.

A Quentin Tarantino által újrahasznosított klasszikusok csodaszép példája J. Lee Thompson 1979-es mozija. A neves mestertolvaj a fiatal Malcolm McDowell által játszott von Berkow karakterét emelte át a Becstelen brigantyk szereplői közé, így alakítva ki Hans Landa ezredes figuráját. Miután Thompson vérprofi direktor volt (két cím a terjedelmes lajstromból: Rettegés foka, 1962; A fehér bölény, 1977), valamint a második világháborús filmek rutinos szakértője, megengedhetett magának olyan kreatív túlkapásokat, mint a választékos modorú, kiművelt, a sejtjei legmélyéig szadista SS-elhárítótiszt szerepeltetése. Annak ellenére, hogy a cselekmény főhőse Anthony Quinn (egy névtelen baszk pásztort játszik, aki az ellenállás megbízásából csempész át egy tudóst és annak családját a francia–spanyol határon), valamint Christopher Lee is tisztes szerepet kapott, az Átjáró Malcolm McDowell filmje; neki köszönhetően Thompson bizonyos jelenetekben a nazisploitation szubzsáner őrült humorát és explicit brutalitását idézi meg ebben az alapvetően régimódi, lineárisan elbeszélt kémtörténetben. Ily módon emelkedik ki az Átjáró a tisztességgel megkomponált, dramaturgiailag kiegyensúlyozott, ám középszerű mozik közül: a gulyásfőzéssel kombinált kényszervallatás, a cigányvajda kihallgatása, illetve a horogkereszttel dekorált alsónadrágban elkövetett nemi erőszak oly harsány és vad gegek, amiket manapság már egyetlen producer sem engedne be egy amerikai stúdiófilmbe.

Extrák: Előzetes, filmográfiák.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2013/02 62-62. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=11350