KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
   1980/július
• Gombár Csaba: Megjegyzések a politikai filmről?
• András László: A kecske mekegése Az áldozat
• Pilinszky János: A szabdesés logikája Kígyótojás
FESZTIVÁL
• Létay Vera: Filmrulett Cannes
• N. N.: A cannes-i fesztivál díjai
• Zalán Vince: A filmvilág másik fele Taskent
• Bikácsy Gergely: Tükröm, tökröm... Oberhausen

• Kardos Ferenc: Jegyzetlapok
• Kézdi-Kovács Zsolt: Technika és szorongás Alfred Hitchcock halálára
• N. N.: Alfred Hitchcock filmjei
• Bársony Éva: „Érezni a premier plant...” Riport a filmszínészképzésről
• Szász Péter: Ki ölte meg a Halált?
• Molnár Gál Péter: Humphrey Bogart, a leélő
LÁTTUK MÉG
• Bikácsy Gergely: A sáska napja
• Koltai Ágnes: Előttem az élet
• Gervai András: Az autóstoppos
• Szendi Gábor: A férfi, aki szerette a nőket
• Koltai Ágnes: A varsói polgármester
• Bende Monika: Az autóbusz akció
• Harmat György: Félek
• Veress József: Az ötödik évszak
• Sólyom András: Júliusi találkozás
• Hegedűs Tibor: Ki öli meg Európa nagy konyhafőnökeit?
• Fenyves Katalin: A Romeyke-ügy
• Kendrey János: Hintó géppuskával
• Loránd Gábor: Őrlődés
• Sólyom András: Picasso kalandjai
• Tótisz András: Karate – A legerősebbek
• Hegyi Gyula: Üzenetek a börtönből
• Kulcsár Mária: Vágyak idegenben
• Veress József: Evezz egyedül
TELEVÍZÓ
• Csala Károly: Ami jó, és ami nem Miskolc
• N. N.: Díjnyertesek Miskolc
• Csala Károly: A humor diadala München
• Sándor Iván: Ki itt a bálanya? Csurka István drámájának tévéváltozata
• Fábián László: Közösség és környezetformálás beszélgetés Nicolas Schöfferrel
TÉVÉMOZI
• Karcsai Kulcsár István: Ranódy-filmek a képernyőn
• Karcsai Kulcsár István: Elia Kazan-sorozat
KÖNYV
• Györffy Miklós: Godard, Herzog, Schroeter Egy nyugatnémet könyvsorozatból
POSTA
• Bajomi Lázár Endre: Szalad, szalad a filmcím... Olvasói levél
KRÓNIKA
• N. N.: Bemutatjuk külföldi tudósítóinkat Bolesław Michałek és Rolf Richter

     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Mozi

A király látogatása

Huber Zoltán

Hyde Park on Hudson – brit, 2012. Rendezte: Roger Michell. Írta: Richard Nelson. Kép: Lol Crawley. Zene: Jeremy Sams. Szereplők: Bill Murray (Roosevelt), Laura Linney (Daisy), Olivia Williams (Eleanor), Samuel West (Bertie), Olivia Colman (Elizabeth). Gyártó: Film Four / Daybreak Pictures / Free Range Films. Forgalmazó: Big Bang Média. Feliratos. 94 perc.

A romkom-slágerek után a brit tömegfilm mostanság az életrajzi drámákkal aratott komolyabb kritikai és anyagi sikereket. A királyi család tagjai különösen exportképes alanyai ezeknek a történeteknek, hisz a személyes sorsfordulók, a történelmi dilemmák mellett őket még a monarchia patinás, zárt kulisszái is körülölelik, ami szinte mágnesként vonzza a pompára és titkokra éhes közönséget. A király látogatása pontosan ez utóbbi motívumra épít, mikor egy valós esemény apropóján a végletekig elbulvárosítja a portréfilm műfaját.

Roger Michell műve egyszerre idézi fel 1939 nyarát, az újdonsült királyi pár külpolitikailag rendkívül fontos amerikai látogatását és Roosevelt elnök viharos magánéletét. A rendező veterán szívmelengetőként a szerelmi afférok bemutatásával mintha az említett hírességek arcéleit, a világ sorsát befolyásoló, fontos találkozó hátterét vázolná, ám valójában nem tesz mást, csak megszellőztet néhány szaftos pletykát. A látottak valóságalapja így erősen megkérdőjelezhető: a saját unokatestvérét bélyeggyűjteményével elcsábító elnök figurája körülbelül annyira vehető komolyan, mint az üres szántóföldön integető VI. György alakja.

Michell nem törődik sem a hitelességgel, sem a hőseivel és inkább a botrányt szimatoló néző elvárásait követi. Az ikonikus személyekből sima celebeket farag, a kitalált magánéleti drámát pedig kizárólag a szex, a féltékenység és a hűtlenség mozgatja. A háború előestéje, a tények olyan apró díszítőelemek itt, mint a gyönyörűen fényképezett táj, a producerek azonban hátradőlhetnek, elvégre a célközönség elégedetten távozik. Jártunk a király hálószobájában, sőt, a Fehér Ház urát is rajtakaptuk, amint a titkárnővel lép félre – aki esetleg ennél mélyebb dolgokra számított, az maximum a Roosevelt-házaspárt alakító Olivia Williams és Bill Murray jelenlétével vigasztalódhat.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2013/02 54-55. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=11334