|
Év
1980/június
|
Zsugán István: A filmnyelvi kísérletektől az új-narrativitásig Beszélgetés Bódy Gáborral a Nárcisz és Psyché készítése közben
Faragó Vilmos: Kócsag jelenti Kojak Budapesten
Kézdi-Kovács Zsolt: Filmes és mozis Georg Höllering (1898–1980)
VITA
Lázár István: Czink Bélának van arca Vita filmjelenségekről – s még valamiről
Galsai Pongrác: Lázár Istvánnal...
Csala Károly: Ki mondta, hogy nincs arca...
Hegedűs Zoltán: Felelet nincs Talán az ördög
Almási Miklós: „Aki ezt olvassa, hüje” American Graffiti
Béládi Miklós: Valamiért, valami mellett, valami ellen Filmstúdiók: számvetés és önértékelés III.
FESZTIVÁL
Székely Gabriella: Derűs családi katasztrófák Dusanbe
Bikácsy Gergely: A képzelet igazsága Lille
Bikácsy Gergely: A született szemüveges Annie Hall
N. N.: Woody Allen filmjei
Molnár Gál Péter: Buster Keaton, Beckett bohóca
Robinson David: Mozi-isten Indiában
Hegyi Gyula: „Kultúrát istállóban nem terjeszthetünk”
LÁTTUK MÉG
Veress József: Ászja
Kulcsár Mária: Kicsi a kocsi, de erős
Nagy András: Hajadon feleség
Kulcsár Mária: Anton, a varázsló
Bognár Éva: Halló, Kecskeszakáll!
Hegedűs Tibor: A csendestárs
Schéry András: Világvége közös ágyunkban
Koltai Ágnes: Az egyik énekel, a másik nem
Hegyi Gyula: Gyermekkorom kenyere
Harmat György: Egy másik férfi és egy másik nő
Józsa György Gábor: Szekfű vodkával
TELEVÍZÓ
Csala Károly: Az „életszerűség” – és ami előtte van A televízió és a dokumentumjátékfilm
Berkes Erzsébet: Litera-túra a képernyőn Irodalmi barangolások
Ökrös László: Tévét néznek a tévében Adáshiba
Kerényi Mária: A látvány: varázslat Beszélgetés Balassa Sándorral
TÉVÉMOZI
Molnár Gál Péter: Iszákosok utcája
Molnár Gál Péter: Szakadék
Zalán Vince: Amerikai anzix
TELEVÍZÓ
Gambetti Giacomo: Pártok, csatornák, jogszabályok Az olasz televízió
KÖNYV
Beke László: „...Van saját Moholy-Nagy örökségünk”
Máriássy Judit: Filmszínészek?
Bádonfai Gábor: Olasz kismonográfia – magyar rendezőről
POSTA
N. N.: Olvasói levél – Szerkesztői válasz
|
|
|
|
|
|
|
DVDEgy háború margójáraGéczi Zoltán
The Aftermath – amerikai – német – brit, 2019. Rendezte:
James Kent. Szereplők: Jason Clarke, Keira Knightley, Alexander Skarsgård.
Forgalmazó: Gamma Home Entertainment. 104 perc.
Az angol filmgyártás temérdek moziban igyekezett feldolgozni
a második világháború traumáját, ám ezek többsége nem kívánt túlmutatni a
közhelyszerű konfliktusokon és karaktereken. Az irodalmi alapanyagból dolgozó
James Kent másféle mozit forgatott, amely következetesen felülbírálja a
hőseposzok gyakran irritálóan didaktikus világképét, nem vulgarizálja a
szereplőket, és humanista nézőpontot elfoglalva beszél a fegyveres konfliktus
felmérhetetlen pusztításáról.
Az angol nagyregény hagyományaihoz igazodó történet a
feldolgozhatatlan gyász, a bizalmatlanság és a keserű indulatok melodrámája.
Lewis Morgan (Jason Clarke), a brit hadsereg ezredese Hamburgban szolgál, s
felesége, Rachael (Keira Knightley) is csatlakozik hozzá. A tiszt számára egy
város melletti villát jelölnek ki lakhelyként, amelyben a német mérnök, Stephen
Lubert (Alexander Skarsgård) lakik lányával. A győztesek és legyőzöttek eleve
adott konfliktusát mélyíti, hogy mindkét családot gyász emészti: Morganék
fiukat, Lubert a feleségét veszítette el a bombázások során, szeretteik
erőszakos halálának feldolgozására egyikőjük sem képes. A szerelmi háromszögbe
torkolló dráma hátterét a gyújtóbombák által porig rombolt Hamburg, a háborút
követő káosz, a kölcsönös gyűlölet által megmérgezett légkör adja, ám James
Kent biztos kezű rendezőként határozza meg az arányokat, és történelemlecke
helyett a karakterek vívódását helyezi előtérbe.
Az egyszerre puritán és emelkedett film legnagyobb erénye az
elsőrangú szereposztás, illetve Franz Lustig elegáns operatőri munkája,
ugyanakkor nyilvánvaló, hogy James Kent nem a mainstream háborús filmek
híveinek szánta munkáját – az Egy háború
margójára csendes minimalizmusában is sokkalta súlyosabb teher a szívnek és
az elmének, mint a digitális pergőtűz térhangzású robajlása.
Extrák: Kimaradt
jelenetek, két kisfilm a forgatásról, audiokommentár a rendezővel, képgaléria,
előzetes.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 0 átlag: - |
|
|
|
|