|
Év
1980/június
|
Zsugán István: A filmnyelvi kísérletektől az új-narrativitásig Beszélgetés Bódy Gáborral a Nárcisz és Psyché készítése közben
Faragó Vilmos: Kócsag jelenti Kojak Budapesten
Kézdi-Kovács Zsolt: Filmes és mozis Georg Höllering (1898–1980)
VITA
Lázár István: Czink Bélának van arca Vita filmjelenségekről – s még valamiről
Galsai Pongrác: Lázár Istvánnal...
Csala Károly: Ki mondta, hogy nincs arca...
Hegedűs Zoltán: Felelet nincs Talán az ördög
Almási Miklós: „Aki ezt olvassa, hüje” American Graffiti
Béládi Miklós: Valamiért, valami mellett, valami ellen Filmstúdiók: számvetés és önértékelés III.
FESZTIVÁL
Székely Gabriella: Derűs családi katasztrófák Dusanbe
Bikácsy Gergely: A képzelet igazsága Lille
Bikácsy Gergely: A született szemüveges Annie Hall
N. N.: Woody Allen filmjei
Molnár Gál Péter: Buster Keaton, Beckett bohóca
Robinson David: Mozi-isten Indiában
Hegyi Gyula: „Kultúrát istállóban nem terjeszthetünk”
LÁTTUK MÉG
Veress József: Ászja
Kulcsár Mária: Kicsi a kocsi, de erős
Nagy András: Hajadon feleség
Kulcsár Mária: Anton, a varázsló
Bognár Éva: Halló, Kecskeszakáll!
Hegedűs Tibor: A csendestárs
Schéry András: Világvége közös ágyunkban
Koltai Ágnes: Az egyik énekel, a másik nem
Hegyi Gyula: Gyermekkorom kenyere
Harmat György: Egy másik férfi és egy másik nő
Józsa György Gábor: Szekfű vodkával
TELEVÍZÓ
Csala Károly: Az „életszerűség” – és ami előtte van A televízió és a dokumentumjátékfilm
Berkes Erzsébet: Litera-túra a képernyőn Irodalmi barangolások
Ökrös László: Tévét néznek a tévében Adáshiba
Kerényi Mária: A látvány: varázslat Beszélgetés Balassa Sándorral
TÉVÉMOZI
Molnár Gál Péter: Iszákosok utcája
Molnár Gál Péter: Szakadék
Zalán Vince: Amerikai anzix
TELEVÍZÓ
Gambetti Giacomo: Pártok, csatornák, jogszabályok Az olasz televízió
KÖNYV
Beke László: „...Van saját Moholy-Nagy örökségünk”
Máriássy Judit: Filmszínészek?
Bádonfai Gábor: Olasz kismonográfia – magyar rendezőről
POSTA
N. N.: Olvasói levél – Szerkesztői válasz
|
|
|
|
|
|
|
MoziNyúl PéterFekete Tamás
Peter Rabbit – amerikai,
2018. Rendezte: Will Gluck. Írta: Beatrix Potter meséjéből Rob Lieber. Kép:
Peter Menzies Jr. Zene: Dominic Lewis. Szereplők: Domhnall Gleeson (Thomas),
Rose Byrne (Bea), Sam Neill (McGregor), Felix Williamson (Derek). Gyártó:
Columbia Pictures / Sony Pictures. Forgalmazó: InterCom. Szinkronizált. 95
perc.
Noha Nyúl Péter és
barátai csakhamar 120. születésnapjukat ünneplik, a majdnem két tucat könyv és
mintegy 45 millió eladott példány dacára mozis feltűnésükre egészen mostanáig
kellett várni – ami annak fényében kiváltképp furcsa, hogy megalkotójuk,
Beatrix Potter már 2006-ban saját életrajzi filmet kapott. Az angol vidék
veteményeseit dézsmáló kékkabátos kártevőt és népes családját az eddig jórészt
hollywoodi romantikus vígjátékairól ismert, a forgatókönyvet is jegyző Will
Gluck vitte vászonra, méghozzá nem ábrázolásmódjában, de környezetében,
figuráiban és konfliktusában is modernizálva.
A még az írónő által
megalkotott öreg McGregor gazda helyére annak fiatal unokaöccse lép, és ezzel a
nyulakkal való csatározásnak is új lesz a tétje: a kert helyett immár a csinos
szomszéd, a szerző mai alteregójaként feltűnő Bea törődésének és szerelmének
elnyerése a cél. A komputeranimált nyulak és az „igazi”, hús-vér színész vérre
menő küzdelme pedig egyúttal kétfajta adaptációs módszer küzdelme is az örökség
képviselőjének kegyeiért.
Noha az eredetileg bájos
és ártalmatlan mesék itt a Tom és Jerry
vég nélküli, durva kergetőzését idéző, sokszor kifejezetten erőszakos párbajjá
változnak, kerítésbe vezetett árammal és dinamitrudak egymásra halmozásával, Will
Gluck tehetségét és látásmódját dicséri, hogy nagy adag öniróniával képes
elővezetni meséjét, amely – akárcsak A
skarlát betűt újrahasznosító Könnyű
nőcske esetében – egyszerre reflektál irodalmi felmenőjére és
nyersanyagára. A Beatrix Potter-örökösnő képeit elnézve nyilvánvaló, hogy amit
látunk, csupán szándékoltan eltorzított és már-már a felismerhetetlenségig
összemaszatolt verziója az eredeti modellnek.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 0 átlag: - |
|
|
|
|